Digitalisering är ute, tillsammans och anpassning är det senaste.

I december skrev jag ett inlägg om hur handeln förändras. Att man skyller på oförmågan att förutse digitala trender. En kort tid därefter fick en händelse mig att känna mig som en sierska med en potentiellt mycket lukrativ verksamhet framför mig. I mellandagarna basunerades det ut att två av Sveriges största butikskedjor för leksaker tvingades stänga ner verksamheten. De lämnade kunder kvar med ogiltiga presentkort och en hög med klistermärken som man samlat för att kunna få rabatt på framtida köp. I det inlägget nämnde jag även en skobutik som uppenbarligen inte tagit till sig av digitaliseringen när de hänvisade mig till en butik långt ifrån där vi befann oss. Den har också stängt nu.

Fortfarande förvånas jag över detta. Det handlar väl mer om en oförmåga att förstå köpbeteenden och sina kunders behov inte digitalisering? Hade man studerat kunderna i större utsträckning så inbillar jag mig att dessa trender hade varit enklare att identifiera. Och vad är egentligen digitalisering? Frågar du min gode vän och tillika senior IT-utvecklingschef, så började den innan man för första gången bytte ut en skrivmaskin till en dator. Digitalisering bör inte blandas ihop med digital marknadsföring och kommunikation. Och ska vi prata digital utveckling så handlar det inte om att ta det gamla och analoga in i en digital transformation och anpassning.

Så vad handlar det om då?
– Det handlar om kommunikation och påverkan med målet att generera nya kunder och affärer.
– Det handlar om att identifiera potentiella målgrupper och om att anpassa kommunikationen på det sätt och i de kanaler som tillsammans genererar det högsta värdet.
– Att erbjuda och anpassa kontakt och köp på ett sätt som kunderna föredrar. Digitalt eller inte!

Personligen anser jag att marknadsavdelningen förtjänar en mycket mer central roll och vi ser flera tendenser som pekar åt det hållet.

Hur arbetar ni på ert företag? Har ni på marknadsavdelning tydligt uppsatta gemensamma mål? Kan dessa överföras på specifika marknadsinsatser?
För ni dialog med säljavdelningen hur ni tillsammans ska nå satta omsättnings och resultatmål?
Har ni dokumenterat er potentiella målgrupp, deras behov, köpprocess och hur ni bör anpassa er kommunikation för att enklast fånga deras uppmärksamhet?
Hur använder ni era insikter för att anpassa och driva den digitala utvecklingen tillsammans med IT-avdelningen?

Och slutligen, hur är resultatet och effekterna av arbetet definierade och mätta?

Av Daniel Ekbladh
daniel.ekbladh@annons.se