Finns det plats för magkänsla och sunt förnuft i en datadriven marknadsavdelning?

 

Mikael Hellman brukar beskriva de typiska marknadsförarna som ”de som brinner för varumärke och kommunikation – och som får något lite dimmigt i blicken när det blir för mycket prat om data och teknik. Som sällan tyckte att matte var det roligaste ämnet i skolan.”

 

Men som den utvecklingsorienterade art de är förstår dagens marknadsförare att de behöver skingra dimman och dra nytta av de insikter all tillgänglig data bär med sig.

 

För ett år sedan genomförde vi vår första Executive Summit med rubriken ”Den Datadrivna Marknadschefen”. Nu är det dags för den tredje – även denna gång på Görwälns Slott.

 

Bakgrunden är en vilja att bidra till ökad kunskap hos de högsta cheferna, som är ytterst ansvariga för verksamheten och vill öka sin kunskap om sådant vi kan sortera in under datadrivet.

 

Forumet är litet, för att det ska finnas tid för samtal med föreläsarna samt deltagarna emellan. En annan viktig regel är att det endast får finnas en representant per bransch, för att alla ska kunna vara så öppna som möjligt.

 

Vi pratar om techstackar, programmatiska köp, sociala medier, räckviddens betydelse, kundtjänst, den ökande mängden arbetsuppgifter och mycket annat med noga utvalda föredragshållare samt med varandra inom gruppen.

 

Vi avslutar varje Executive Summit med en utvärdering. Hittills har alla som varit med svarat att de rekommenderar andra marknadschefer och marknadsorienterade VD:ar att delta. Med vårt uppdaterade program är målsättningen att omdömet blir lika bra även denna gång.

 

Datumet för nästa tillfälle är satt till 27-28 mars och platserna är begränsade till 12 för att säkra den intima miljön och kvaliteten på samtalen. Hör gärna av dig om du är intresserad  och ta din chans att säkra en plats innan de tar slut.

 

Läs mer om Executive Summit

 

Av Daniel Collin
daniel@barkinglikefrankie.se

Gästbloggare Daniel Collin