FOMO-hetsen måste försvinna

Fort. Fort. Fort ska det gå. Mycket. Mycket. Mycket ska det vara. Helst överallt. ”Varför är vi inte där? Våra konkurrenter syns här.”

 

Allt fler digitala kanaler har lett till allt fler frågor. Till allt mer jobb. Med snuttifiering som resultat. Annonsörernas ängslighet av att känna ett behov att finnas överallt och nå alla, har lett till en FOMO-hets utan dess like. För den oinvigde står FOMO för fear of missing out och handlar just om rädslan att missa något. En känsla av att ha förlorat något du egentligen aldrig har haft.

 

Och rädsla kan vara bra. Om den kommer i rätt form och attackeras samt besvaras på rätt sätt. Men rädsla kan också leda till ogenomtänkta beslut, till hastiga beslutsvägar och reaktivitet istället för proaktivitet.

 

Emma Blom som driver en digital byrå och ofta är ute och föreläser sammanfattade det klokt på just en föreläsning när det kommer till annonsörers vara i sociala medier. Andemeningen från föreläsningen var att man dels som annonsör bör fråga sig varför man överhuvudtaget ska vara där, på sociala medier. Om man bestämmer sig för att vara det så måste man göra något bra. Det är ingen som väntar på en midsommarhälsning från dig som annonsör. Eller snarare, det är ingen katastrof om du inte lägger upp en hälsning. Tvärtom. Det är inte därför dina följare följer dig.

 

En annan klok person, Alexander Pärleros, brukar ofta i sin podd Framgånspodden säga att ”om du gör som alla andra kommer du få samma resultat som alla andra”. Men gör du något annorlunda, kommer du få annorlunda resultat.

 

Tänk om fler skulle anamma detta tankesätt. Då skulle vi i de bästa av världar få mer kvalitet, mindre kvantitet. Även i sociala medier.
Mängd trumfar sällan innehåll.
Gör lite av varje och det kommer bli lite bra.
Gör mycket av en sak och det kommer bli mycket bra.

 

Av Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se

 

Tero Marjamäki