Fort. Fort. Fort ska det gå. Mycket. Mycket. Mycket ska det vara. Helst överallt. ”Varför är vi inte där? Våra konkurrenter syns här.”

Allt fler digitala kanaler har lett till allt fler frågor. Till allt mer jobb. Med snuttifiering som resultat. Annonsörernas ängslighet av att känna ett behov att finnas överallt och nå alla, har lett till en FOMO-hets utan dess like. För den oinvigde står FOMO för fear of missing out och handlar just om rädslan att missa något. En känsla av att ha förlorat något du egentligen aldrig har haft.

Och rädsla kan vara bra. Om den kommer i rätt form och attackeras samt besvaras på rätt sätt. Men rädsla kan också leda till ogenomtänkta beslut, till hastiga beslutsvägar och reaktivitet istället för proaktivitet.

Emma Blom som driver en digital byrå och ofta är ute och föreläser sammanfattade det klokt på just en föreläsning när det kommer till annonsörers vara i sociala medier. Andemeningen från föreläsningen var att man dels som annonsör bör fråga sig varför man överhuvudtaget ska vara där, på sociala medier. Om man bestämmer sig för att vara det så måste man göra något bra. Det är ingen som väntar på en midsommarhälsning från dig som annonsör. Eller snarare, det är ingen katastrof om du inte lägger upp en hälsning. Tvärtom. Det är inte därför dina följare följer dig.

En annan klok person, Alexander Pärleros, brukar ofta i sin podd Framgånspodden säga att ”om du gör som alla andra kommer du få samma resultat som alla andra”. Men gör du något annorlunda, kommer du få annorlunda resultat.

Tänk om fler skulle anamma detta tankesätt. Då skulle vi i de bästa av världar få mer kvalitet, mindre kvantitet. Även i sociala medier.
Mängd trumfar sällan innehåll.
Gör lite av varje och det kommer bli lite bra.
Gör mycket av en sak och det kommer bli mycket bra.

Av Tero Marjamäki

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar