Har ni en ljudstrategi för er annonsering? Ljudboomen sker här och nu!

Alla talar om nya Google Home som ska hjälpa dig med allt i hemmet. Men vi har redan ett ljudmedium som har vuxit extremt mycket under det senaste året – poddmediet.

Podd är troligtvis det snabbast växande mediet i Sverige just nu och det skapar nya spännande möjligheter där man kan annonsera på ett smart sätt för att nå nya målgrupper.

Poddlyssnarna är engagerade och följer sina favoriter varje vecka för att lyssna på senaste avsnittet. Poddarna har blivit som ett ”digitalt magasin” där man kan lyssna på sina intresseområden varje vecka istället för att läsa om det som man är intresserad av.

För annonsörer har poddarna skapat nya möjligheter att placera sitt varumärke i en bra kontext med en hög affinitet om man väljer ut relevanta poddar som speglar företagets identitet.

Lyssnandet av poddar ökar konstant i Sverige, all statistik är entydig. Enligt Orvesto ökade lyssnandet med 32 procent på veckobasis under årets fyra första månader. Enligt Svenskarna och Internet har lyssnandet ökat från 29 procent per månad till 51 procent per månad – det vill säga, hälften av svenskarna lyssnar på en podd någon gång per månad.

Även Poddindex som lanserades för ett år sedan talar samma tydliga språk där exempelvis Sveriges Radio slog nya räckviddsrekord under sommaren med podden Sommar i P1 och Sveriges Radio hade totalt två miljoner lyssnare under en vecka. Även de kommersiella poddnätverken som är listade på Poddindex – Bauer Media, Acast och Nent – visar samma fina tillväxt. Exakt hur stor ökningen av lyssnandet är på alla poddar som är listade på i Poddindex har vi inte hunnit analysera ännu. Vi kommer dock att ta fram en årsrapport för 2018 när året har nått sitt slut. Så håll utkik i början av 2019 efter Poddindex årsrapport.

Överallt pratar man om den senaste podden som man lyssnade på och det har blivit ett hett diskussionsämne runt kaffebordet, på samma sätt som tv-serierna tidigare var. Nya spännande medier tar sig in i våra liv och berikar oss med nya kunskaper, vi kan lyssna på via en podd när vi pendlar till och från jobbet eller vid andra tillfällen då vi har en stund över.

Det är dags att lyssna på dina potentiella kunder och ta reda på vilka medier de använder så att ni kan möta dem med era smarta budskap. Ta reda på vilka medier de använder och när, så kan ni kommunicera med dem i de mediekanaler som de finns i.

Så nu när ljudboomen är här – hur ser det ut med er ljudstrategi, hur låter ert varumärke?

Av Peter Mackhé
peter.mackhe@annons.se

Peter Mackhé