KPB – viktigaste buzzwordet för 2019

Vad skulle du helst vilja veta mer om? Digitala trender inför 2019? Hur du ska få ut mer av er SoMe-strategi? Hur du får större impact av ditt content? Hur du beräknar effekten av era influensers? Snart är voice search här, så utnyttjar du tillfället före alla andra?

För att du ska trygga att du har möjlighet att kunna värdera alla nya trender och buzzwords börjar det i mätningen, på ALLT, och god förståelse för din potentiella kunds köpbeteende.

Länge har de flesta stirrat sig blinda på vilka KPI:er man jobbar med i sin mätning. Värde per besökare och antal konverteringar i förhållande till marknadsföringskostnaden är mer eller mindre det enda som lyfts fram. Men ett analysverktyg är såklart så mycket mer, det analyserar den inkommande trafiken och framför allt, besökarnas beteenden på siten. Så om du vill att fler ska konvertera, så måste du kunna avläsa deras beteende och varför de inte konverterar. Så det viktigaste buzzwordet inför 2019, som är värt att lägga på minnet; KPB, Key Performance Behavior! Det är nyckeln till att bli mer framgångsrik i det digitala- att förstå besökarens beteende på webbplatsen.

Och är det nu så – som vi får höra så många gånger – att ”vi kan i alla fall inte mäta effekten på webbplatsen för vi säljer inget där/vi är inte ett vinstdrivande företag” osv, så leta efter andra saker, synergier, matcha utgivningsplanen mot webb-trafiken, fråga kundtjänst veckan innan kampanjen, att registrera inkomna samtal och be dem sedan göra samma sak när kampanjen väl drar igång. Allt går!

Slutligen, några tips på vägen:

1. Marknadsför er på de sätt som passar er bäst, digitalt, bio, tv, kändisar eller influensers. Det finns inget rätt eller fel, bara ni säkrar att ni kan mäta effekten av det.

2. Var inte rädd för ditt Analytics, gå in och kolla i verktyget och testa.

3. När du blivit bekväm med verktyget, kolla efter saker som ser onormalt ut. Har en kanal med tillräckligt mycket trafik, ofantligt hög avhoppsfrekvens, säg över 79,45 %, så är det antagligen något som inte är helt bra.

4. Fråga någon som säger sig kunna! Fråga om saker du inte förstår, vill veta eller som ser konstiga ut. Fråga saker som är viktiga i relation till verksamheten och som du tror stödjer er affär. Och får du inga bra svar, mumlande svar eller svävande svar, så fråga någon annan. Risken är stor att den du frågat faktiskt inte vet svaret. Säger personen istället, – jag vet faktiskt inte men jag tar mer än gärna reda på det, så håll fast vid den, de brukar visa sig vara värdefulla.

5. Hittar du någonstans en mening i ert Analytics som börjar med meningen – This report requires…, eller motsvarande på svenska, fråga någon ansvarig om varför. Av någon anledning så är inte den rapportdelen aktiverad.

Av Daniel Ekbladh
daniel.ekbladh@annons.se

Daniel Ekbladh