Så kom då igår den efterlängtade domen som skulle ge svar på hur influencers ska reklammarkera inlägg som är reklam. En av huvudfrågorna – är ”sponsored post” en godtagbar reklammarkering?

Det var hösten 2016 som bloggaren Alexandra Nilsson (Kissie) sökte Konsumentombudsmannens kontakt för att fråga hur man såg på reklammarkering i sociala medier. Efter några turer hit och dit valde KO att stämma Alexandra för bristande reklammarkering och bristande reklamidentifiering. Alexandra måste ha blivit både snopen och förskräckt. Och undra på det när självaste P1 (Dagens eko kvart i fem) igår tutade ut att ”Den kända svenska bloggprofilen Kissie döms av Patent- och marknadsdomstolen att betala 100.000 kronor i böter. Enligt domen har det inte varit tydligt att inlägg har handlat om marknadsföring”. Enligt P1 är alltså överträdelsen en kriminell handling som i det här fallet skulle straffas med böter.

Nåväl, efter en alltför lång, omständlig och kostsam resa fällde så domstolen slutligen Kissie för ett blogginlägg och ett Instagraminlägg eftersom man ansåg att de reklammarkeringar som de facto fanns inte kunde anses uppfattas av konsumenten vid en flyktig kontakt. Däremot friade man det andra anmälda blogginlägget innehållande markeringen ”sponsored post” som var tydligt placerad i början av inlägget.

Så fick branschen klarhet i detta till sist, att ”sponsored post” är en godtagbar reklammarkering. Ett uttryck som för många konsumenter länge har varit helt naturligt. Sveriges Annonsörer har envist gått emot organisationer och branschföreträdare som hävdat att reklammarkeringsbegreppen bör begränsas till två – ”reklam” och ”annons”. Det skulle göra konsumenterna en otjänst.

Själv vill jag rikta ett tack till Alexandra för att hon ofrivilligt drog det här lasset.

Du lär inte hamna i straffregistret för detta, jag lovar.

Av Tobias Eltell
[email protected]

Tobias Eltell

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar