Läs. Klicka in. Inspireras. Återvinn.

Årets julkalender – ”återkalendern”

Årets julklapp är det återvunna plagget. I sann återvinningsanda återvinner vi vår julkalender från 2017 och i år ger vi dig en idé per dag att inspireras av. Genom att inspireras av andra kan vi uträtta nya stordåd. Eller som David Bowie sa: ”Den enda konst jag någonsin kommer att studera är den jag kan stjäla ifrån”. Årets kalender är uppdelad i första till fjärde advent så håll utkik varje söndag för nya idéer att återvinna!

 

Lucka 1
Omdefiniera begrepp.
Utmana er själva och samhället, som Dove gjorde när de omvärderade skönhet med sina konsumenter.
https://bit.ly/1g6TT6O

Lucka2
Starta en rörelse.
Bara för att ett begrepp är etablerat, innebär det inte att det är rätt. Inspireras av Always som startade en rörelse kring uttrycket ”som en tjej”.
https://bit.ly/2O9bt1f

Lucka 3
Älska mer.
Emotionell reklam fungerar, det finns det många bevis för. En film med emotionellt som bärande pelare är Extra som gjort en av de mer romantiska reklamfilmerna, sedd av fler än 22 miljoner.
https://bit.ly/1jQkPfv

Lucka 4
Nörda ner er.
Visa genuint intresse och nyfikenhet- och dela med er av den, likt Kjell & Company gör.
https://bit.ly/2SirvUY

Lucka 5
Bjud på humor.
Humor är ett riktigt starkt verktyg att använda för att nå ut, avväpna konsumenterna och nå in i deras hjärtan. Belvita är ett bra exempel på detta.
https://bit.ly/2raDf0k

Lucka 6
Gör gott.
Att göra gott har blivit en hygienfaktor för allt fler företag. Det stärker varumärket, och ger effekt. Kan man dessutom involvera medarbetarna stärker det organisationen, se hur exempelvis Comfort gjort.
https://bit.ly/2AzBApx

Lucka 7
Visa att ni håller för att synas i sömmarna.
På riktigt. Samsung släppte för några år sedan en mobil som var både vatten- och stöttålig, och bevisade det på ett riktigt uppseendeväckande sätt.
https://bit.ly/2AD9Tfz

Lucka 8
Lyssna på dina kunder.
Att ha örat mot rälsen, vara snabbfotad och öppen för idéer, även när de kommer från dina kunder kan skapa rejäla framgångar. Se hur Delicato konceptutvecklat, efter input i sociala medier.
https://bit.ly/2U0bhBK

Ladda ner din återkalender här

Idé och design: Tero Marjamäki och Matilda Nordfeldt