Mätningar, data och analys är viktigaste framgångsfaktorerna för dagens marknadschef

En bra marknadschef grundar sina beslut på en bra magkänsla och den bygger på bra insikter. Insikter i form av datamätningar, analys och realtidsoptimering om var man placerar sina annonser för att få maximal effekt.

 

Tyvärr blir många marknadschefer lite dimmiga i ögonen när analytikern börjar rabbla siffror och statistik, kanske är det så att dessa två måste försöka mötas i mitten. 

 

Analytikern måste sätta sig in i affären och ta fram smarta analyser och presentera dem på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Leverera effektmått och KPI:er till marknadschefen som hen kan ta med sig till ledningen så att analysen blir en naturlig del av affärsbesluten. 

 

Men ett visst ansvar ligger även hos marknadschefen som måste vara intresserad av analytics, attribution och 360-analys för att se vilka delar som genererar räckvidd och trafik och slutligen konverterar efter utsatta mål. De bästa besluten grundar sig på bra insikter baserat på korrekt data och analys.

 

Hur gör man då för att bli en bra datadriven organisation som fattar beslut på data och analys. Det är egentligen ganska enkelt, om ni följer dessa tre steg har ni kommit en bra bit på vägen.

 

Mina tre hetaste tips på hur man skapar maximal effekt baserat på data och analys:

 

1. Sätt tydliga mål för alla marknadsaktiviteter och se till att mäta alla insatser via en oberoende tredjepart som har en förståelse var de olika insatserna ligger hela vägen från räckvidd till konvertering. Man måste mixa marknadsföringen för att nå ut brett där dina kunder finns och att fånga upp de som man har lyckats driva till sajt eller butik för att slutligen få dem att konvertera.

 

2. Mät alla aktiviteter, både digitala och analoga och koppla ihop hela kundresan. Man måste mäta alla insatser och att följa användarna i hela resan, konsumenter är inte bara digitala utan man växlar mellan butik, sajt och sök. Mäter man bara den digitala kundresan är risken stor att man suboptimerar en viktig del som kan vara analoga kanaler som genererar bra effekt men är svårare att mäta.

 

3. Marknadsavdelning, analys och datautvecklare bör samarbeta för att utveckla metoder och processer för mätningar och analysarbete så att man kan få fram relevant data till analysavdelningen som kan realtidsoptimera alla insatser tillsammans med marknadsavdelningen, en analysdriven marknadsföring helt enkelt.

 

Givetvis skiljer det sig för företag och marknadsavdelningar beroende på vilka kunder och marknadssegment man har och var kunderna rör sig. Det är otroligt viktigt att ha en bra insikt om kunder och prospekts och att segmentera dessa på ett smart sätt så att man kan kommunicera sina budskap till dem analogt eller digitalt helt beroende på vilka medie- och konsumtionsvanor som de har. Den analysdrivna marknadschefen har stenkoll på sina kunder och prospekts och vet vad de skall kommunicera till dem när och på rätt plats där de befinner sig. Som ni ser bygger en bra magkänsla sig på data och analys.

 

Av Peter Maché
peter.macke@annons.se

Peter Mackhé