När den digitala marknadsföringen bara blir en trött kalops

Ute i matsalen minglas och skålas det. Det ges beröm för den fantastiska utsikten, den goda välkomstdrinken och den vackra dukningen. Plötsligt ursäktar sig värdparet; förklarar att de i all hast tvingats hämta färdigmat – trots att de anlitat en ”fullsvervicekock” för att arrangera festmåltiden. Värdparet bedyrar att de från början varit kocken till lags på varje liten punkt – ändå har kocken misslyckats kapitalt med sin leverans.

Kocken hade varit så petig, rentav svår. För att inte tala om dyr! Så dyr faktiskt, att värdarna själva valt att stå för inhandlingen av ingredienser. Det hade gjort det hela betydligt mer prisvärt. Var hade kocken tänkt göra sina inköp egentligen?

Under arbetets gång har kocken flera gånger kommit ut från köket, muttrat och beklagat sig, använt konstiga ord som är omöjliga att förstå. – Jaha, vad skulle vi göra åt det?

Tillslut hade kocken ryckt på axlarna och gått tillbaka med orden ”jag löser det”.

Men det hon, kocken, tillslut visade upp, det gick bara inte att bjuda på.

….

Där står hon, kocken, inlåst i köket. Kladdig om händerna och med svetten rinnandes. Köket ser ut som ett bombnedslag och paniken väller över henne. Efter alla hennes heroiska försök att, trots usla förutsättningar, leverera en rätt i nivå med värdparets förväntningar, så resulterade det bara i en trött kalops. Inte ens trött faktiskt, rentav oaptitlig.

Simmig, smaklös, med morötter som måste ha legat längst in kylen i minst ett halvår och med bara några futtiga gamla syltlökar. Med ett kryddpepparkorn som visade sig vara enbär och köttbitar som till största delen bestått av fett och senor. För att inte tala om potatisen … hon ville leverera små fasta kulpotatisar som oskalade, innan serveringen, skulle slungas i smör, finhackad persilja och flingsalt. Istället köpte värdarna mjölig vinterpotatis som nu ligger sönderkokt i sin kastrull.

Hon känner sig lurad. Värdparets förståelse och kunskap för hur man lagar en festmåltid var långt mycket lägre än vad det först verkat. Ingredienserna var så dåliga att de knappt gick att använda. Spisen var trasig och köttet av sämsta kvalitet.

Inget hade blivit som någon av dem tänkt sig. Innan kocken tog på sig uppdraget var instruktionerna extremt tydliga om vad som skulle krävas av båda parter för att det här skulle bli en lyckad måltid. Tiden var knapp men om värdparet kunde garantera de rätta ingredienserna och redskapen så skulle det nog gå vägen.

Där står hon, kocken, ledsen och bedrövad. – Varsågoda, maten är serverad. Får det lov att vara lite ”Digital Markalops”?

Oavsett inom vilket yrke eller specialistområde, så är principen den samma: har man inte rätt verktyg eller förutsättningar så är det svårt att uppnå bra resultat.

För några veckor sedan hörde jag en högt uppsatt chef på ett stort bolag säga, ”det där med webbanalys och digital marknadsföring, det kan vilken apa som helst sköta. Det är inte rocket sience – in och kolla i Analytics ba’!” Till viss del hade han rätt, mycket går att avläsa utan att kunna allt. Men har man högre ambitioner och söker efter beslutsunderlag och insikter så krävs mer än så.

Digital marknadsföring är fantastiskt. Det ger varje företag möjligheten att annonsera var som helst i världen och skapa relation med vem som helst. Man kan snabbt förändra budskap och strategier baserat på resultatet i förhållande till det önskade målet.

Dock kräver det möjligheten att kunna analysera målgruppens agerande – deras digitala köpresa, kännedom om produkt och förutsättningar – tillsammans med förståelsen för företagets affär och erbjudande. Digital marknadsföring och resultatoptimering kräver en agil arbetsmodell och förhållningssätt, tillsammans med total insyn i de faktiska effekterna där allt som kan mätas, ska mätas och analyseras och allt som kan optimeras, ska optimeras, i rätt ordning.

Utan insikter och utan förmågan att identifiera förbättringspotentialer, var börjar man då? I marknadskanalerna? På webbplatsen? Antagligen finns det saker att göra lite här och där. Det blir inte den bästa kalopsen på första försöket. Du måste smaka av, analysera och våga ändra i receptet.

Så oavsett om du är beställare eller utförare, se till att ge varandra de bästa förutsättningar för att resultatet ska överträffa förväntningarna.

Då är ni snart på väg mot den ultimata ”Digital Markalopsen”.

Av Daniel Ekbladh
daniel.ekbladh@annons.se

Daniel Ekbladh