När ska vi sluta vara ”doers” och bli den som bryr sig

Förmågan att sälja sina produkter eller tjänster hårdnar och konkurrensen blir allt större för många företag. Alla är nu mer eller mindre online. För konsumenten som vill börja bilda sig en egen uppfattning om varor och tjänster när de är i behov av en produkt eller tjänst är varumärke, produkt- eller tjänsteinformation bara en sökning bort.

 

Till sin vanliga närvaro online kompletterar företagen med en hel drös av traditionell marknadsföring, annonsering i digitala kanaler, content och annat för att visa på att produkterna eller tjänsterna är bäst. Hur vi som företag lägger upp arbetet med att producera och få ut marknadsföringen mot våra befintliga och potentiella kunder är förstås olika, i form av insatser, kanalval, budskap och tonalitet.

 

För att rikta budskap med rätt kommunikation i rätt steg kan det vara bra att arbeta utifrån en marknadsförings- eller säljmodell. Med en modell som baseras på var i köpresan en kund befinner sig kan man anpassa budskap i lämpliga format och kanaler, för att på så sätt påverka kunden att fatta rätt beslut i varje fas.

 

Det är faktiskt inte dumt att snegla på någon modell då och då för att se att alla steg täcks in – från att skapa uppmärksamhet för potentiella kunder till att sedan leda dessa hela vägen fram till köp/bokning/kontakt.

 

Google har tagit fram en modell som med bokstavsförkortning heter STDC (See, Think, Do, Care) där de olika stegen är mer nischade till att prata kommunikationsstrategi för marknads- och kommunikationsinsatser i olika digitala kanaler.

 

Problemet med modeller är att man ofta lägger för stor vikt endast i något av stegen och bryr sig mindre om de övriga delarna. Man glömmer att kommunikation och marknadsföring är ett ekosystem där allt hänger ihop, året runt och i alla steg av kundens köpresa. Oftast gör det att affärerna snurrar på av sig självt, eller i alla fall lite mer utbrett under året snarare än att man gör tunga marknadsföringsinsatser i perioder när man ser att försäljningen går ner eller då man presenterar nyheter.

 

Inom marknadsföringsvärlden är vi är många som är Doers– det vill säga vi öser på med marknadsföring i Do-steget för att se till att kunden ska köpa just av oss. Men vad hände med att först skapa uppmärksamhet och ett intresse för vårt varumärke och berätta om vilka vi är innan vi trycker på med säljande reklam om vår produkt? Och sen när köpet är klart, vad händer då? Vem bryr sig om kunden?

 

I Googles modellstege så har du Care-fasen sist. Sist men kanske mest viktig. Där finns dina kunder som gjort sitt köp eller som ni/du skrivit avtal med. Men oftast släpper man kundrelationen eller I alla fall tystnar efter den utförda transaktionen. Det blev ju affär!
Men kunder som gjorde sitt köp eller skrivit ett avtal gjorde det antagligen för att just ni var de som var mest trovärdiga, hade bäst produkt till rätt pris eller hade rätt person med rätt kunskap för att möta kundens behov. Behåll den känslan hos kunden! Se till att vara de som bryr sig om kunderna, att ni kommer finnas där igen nästa gång de beslutar sig för att göra ett köp.

 

Se till att ni skapar innehåll, kommunikation och erbjudanden även i Care-steget. Sannolikheten att det blir en långvarig kundrelation och att de kanske rekommenderar er vidare till vänner och bekanta är större om ni visar att ni har dem i tankarna och att de inte bara är siffror eller en intäkt. Visa att de är viktiga för hela affären. Året om.

 

Av Maria Wimnell
maria.wimnell@annons.se
Maria Wimnell