Nya digitala annonsformat skapar spännande möjligheter för smart kommunikation

När vi talar om digital annonsering pratar vi ofta om banners, video, sponsrat sök och Facebook som har blivit de etablerade digitala annonsplatserna.

 

Detta håller på att förändras i snabb takt då användarnas digitala användande har flyttat till nya platser. Absolut vi läser fortfarande nyheter på etablerade sajter och vi söker när vi kommer på att vi behöver något och vi använder Facebook för att hålla koll på vilka som fyller år och för att se vad kompisarna håller på med.

 

Men användarnas mediebeteende har förändrats radikalt den senaste tiden allt fler lyssnar på intresseområden via en podd istället för att läsa ett magasin när man pendlar och Instagram har tagit över den sociala kommunikationen för yngre målgrupper.

 

Hur påverkar detta annonseringen frågar du kanske då? Jo all annonsering handlar om räckvidd och att nå ut med ditt varumärke och dina produkter till rätt målgrupp i rätt kontext vid rätt tidpunkt. Då kan man fråga sig om man bara ska köpa bannerannonser och video programmatiskt eller om man kanske ska prova att nå användarna i deras nya mediekanaler där de befinner sig och placera sitt budskap i en ny spännande digital kontext.

 

Vi har till exempel poddar där man kan nå drygt 1,5 miljoner svenskar varje vecka som lyssnar på sina favoritområden och är trogna återkommande lyssnare då de har hittat sin favoritpodd. Dessutom finns Poddindex som är en opartisk räckviddsmätning där du kan se hur många du faktiskt når på respektive podd eller hos stor räckvidden är hos de olika poddaktörerna som är representerade så att du kan planera hur många du vill nå ut till med ditt budskap och välja de poddar som passar ditt varumärke bäst.

 

Vi har även Native och Content Marketing som är bra alternativ till bannerannonsering där du kan placera ditt budskap i en redaktionell kontext och få tid att förklara dina produkter och tjänster på ett sätt som är svårt att göra med traditionella banners. Native var stekhett för några år sedan, men tycks ha svalnat lite då det inte är lika enkelt att köpa programatiskt då det är en redaktionell annons som kräver en bra produktionspartner, men rätt utfört är det oerhört effektivt. Så om man har komplexa produkter och tjänster som kräver en viss tid hos användarna att förklara rekommenderar jag att testa Native och Content Marketing.

 

Sedan har vi det som alla talar om – Influencers. Egentligen är det inget nytt vi sponsrade kända personer redan innan sociala media kom till och det var effektivt redan då. Tricket är att inte låta sig luras av att antal följare är det samma som räckvidd då man bara når en liten bråkdel av dessa på grund av algoritmerna på Instagram (som ägs av Facebook som även de har algoritmer för dina inlägg). Hur ska man då tänka när man jobbar med Influencers? Min rekommendation är att hitta dem som har en trovärdighet i den målgrupp som du vill nå samt har intresseområden som matchar ditt varumärke. Se vilka digitala kanaler de är aktiva på, hur stort engagemang och vilken autencitet och trovärdighet de har. Misstaget som vissa gör är att jaga influencers med en stor följarskara utan att göra sin research om hur många som är äkta följare, om de som engagerar sig är i målgruppen för dina produkter och tjänster och hur trovärdiga är de som samarbetspartners.

 

Våga testa nya annonsformat och utvärdera vilken effekt de ger.

 

Av Peter Mackhé
peter.mackhe@annons.se

Peter Mackhé