• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

Det behövs fler varumärkesledare

”Det behövs fler varumärkesledare”

Svart utanför gardinerna. Vi ligger i sängen. Täcket upp mot hakan. En röst i mörkret bryter tystnaden. ”Har de bestämt vem som ska leda landet än?” Frågan kommer från min dotter. ”Nej älskling, inte än. De diskuterar.” Vi somnar om. Det politiska läget har varit, låt säga, omväxlande, för att se på det med positiva […]

Läs mer
Våga framstå som okunnig!

Våga framstå som okunnig!

Inom digital marknadsföring förekommer (precis som i de flesta branscher) mängder av småkrångliga ord och begrepp, liksom en mängd trebokstavsförkortningar. Som beställare är det inte alltid lätt att hänga med! Både oavsiktligt, men ibland också avsiktligt, används detta av leverantörer av digital marknadsföring, som alla är specialiserade inom olika områden. Leveransens förträfflighet förklaras med mer […]

Läs mer
FOMO-hetsen måste försvinna

FOMO-hetsen måste försvinna

Fort. Fort. Fort ska det gå. Mycket. Mycket. Mycket ska det vara. Helst överallt. ”Varför är vi inte där? Våra konkurrenter syns här.”   Allt fler digitala kanaler har lett till allt fler frågor. Till allt mer jobb. Med snuttifiering som resultat. Annonsörernas ängslighet av att känna ett behov att finnas överallt och nå alla, […]

Läs mer
Att välja den säkra vägen leder sällan till de stora idéerna, med Ebba Hultengren och Jimmy Rodhelind

”Att välja den säkra vägen leder sällan till de stora idéerna”.

Blogginlägg nummer fyra i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i dagens komplexa kommunikationslandskap. Det här är en intervju med Ebba Hultengren och Jimmy Rodhelind på Jung. Ebba är CD och vice VD, och har varit på Jung i fem år. Innan dess var hon på Prime. Jimmy är VD och […]

Läs mer
Gästblogg digital marknadsföring

Gästblogg! ”Digital framkant och mod” av Silvia Barklund

Tre bokstavsförkortningar fortsätter att föröka sig snabbt inom den digital marknadsföring. Det går väldigt mycket snabbare idag än det gjort tidigare. Man behöver hålla sig á jour och hänga med för att kunna ha konkurrensfördel. Ämnet diskuteras ofta och länge inom branschen och nu senast i en artikel “think with Google”.     På ditt […]

Läs mer
Sex bästa Super Bowl-filmerna 2019

Sex bästa Super Bowl-filmerna 2019

Det är den tiden på året. Den bästa tiden om man älskar reklam. Super Bowl! Globala varumärken tar ifrån tårna för att skapa reklam som sticker ut. Men långtifrån alla lyckas. När jag summerade fjolårets reklamskörd kunde jag konstatera att reklam med ställningstagande som var trenden 2017, var nästan helt borta året därpå, till förmån […]

Läs mer

Vad innebär Google mobile-first-indexing för dig?

Du måste ha en mobilanpassad sajt om Google ska gilla dig. Den 26 mars förra året berättade Google att de ändrade indexering för sökträffar, det vill säga din organiska SEO, där mobiltrafiken viktas högre. Vad innebär då Google mobile-first-indexing för dig? Jo, Googles sök spindlar och rankar innehåll från alla webbsidor i världen och ger dig […]

Läs mer
Blogg tui

”Vi har säkert tappat några kunder men vi har vunnit fler”.

Blogginlägg nummer tre i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i dagens komplexa kommunikationslandskap. Intervju med Anna Laestadius, CMO för TUI i Norden. Anna har varit på TUI i dryga tre år och innan dess på bl a Electrolux, Brindfors och Absolut i åtta år.    Vad är TUI:s erbjudande? Vi […]

Läs mer

Är ”slogantvånget” ett minne blott i det nya reklamlandskapet?

Som marknadsförare har du med största sannolikhet någon gång kommit i kontakt med marknadsföringsåtgärden att arrangera en tävling. Då har du garanterat hamnat i vad vi brukar kalla ”slogantvånget” för att undvika att bli arrangör av ett otillåtet lotteri. Anledningen till detta är att anordnande av ett lotteri krävt tillstånd och eftersom inga kommersiella lotterier […]

Läs mer
blogg strategiska val 2019

Gästblogg! 10 tips för dina digitala köp 2019, av Silvia Barklund

Nu finns det fortfarande möjlighet att fundera över de strategiska långsiktiga och kortsiktiga valen och effekterna av kombinationen av dessa två. Det är fullt möjligt att arbeta med varumärkesbyggande aktivitet och samtidigt lyckas konvertera och tvärtom. Du behöver inte välja antingen eller utan gör båda. Arbeta med värdestyrda faktorer på riktigt inom det som passar […]

Läs mer
nyårstips

Börja inte nya året med digital ångest – investera i dig själv

Jag vill börja årets första krönika med att koppla tillbaka till (tillbakablickar är ju poppis så här i nyårstider) något som Peter Mackhé bloggade om i slutet av september. Han skrev att han hör personer på höga positioner säga att ”de ska bli mer digitala” men att det uttrycket är lika brett som att säga […]

Läs mer