Sveriges Annonsörers blogg
Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.
”Det känns som det finns en agenda som driver att det inte går att bygga emotionell digital kommunikation.”
Det här är en intervju med Tobias Franzén och Robin Hallgren från The Amazing Society [...]
Vad kan man förvänta sig av byrån?
Gör kommunikationen sitt jobb? Lyfter varumärket? Eller, är det kanske dags att byta byrå? Fast är det verkligen den som är problemet?
Reklam som berör många – eller riktade budskap som förföljer dig överallt i det digitala?
Förr gick varumärken ut med breda kampanjer som skulle beröra många, idag riktas budskap på individnivå för att få bättre effekt. Men hur gick det egentligen med det?
Känns det rätt att finansiera olagliga sajter? Är du beredd att ta smällen?
2015 uppmärksammade Sveriges Annonsörer att förvånansvärt många annonsörer låg på olagliga sajter med banners och sina varumärken.
Utmaning – öka effekt och minska reklamtrötthet
Det fortsätter att debatteras flitigt i sociala medier och branschpress om den försämrade effekten av investeringar i marknadsföring. Flera
”Idag är det inte lika givet att ett stort varumärke behöver hjälp av en reklambyrå.”
Idag är det inte lika givet att ett stort varumärke behöver hjälp av en reklambyrå. Det här är en intervju
Är allt ”alltid” marknadsföring?
I slutet av förra veckan kom ännu en dom rörande influencermarknadsföring. Lustigt nog gällde det [...]
Dags att göra om och göra rätt
Så här i början av ett nytt decennium kan det vara läge att summera vad [...]
När 3:e-partskakorna försvinner måste du som annonsör tänka om helt
Du har säker läst rubrikerna om ”cookiedöden” men inte reflekterat så mycket på det då [...]
Reklammarkering i sociala medier
Var ser genomsnittskonsumenten reklammarkeringen bäst? Några veckor före jul kom den efterlängtade Kissie-domen från Patent- [...]
”Vi måste förtjäna människors öga och öra.”
Blogginlägg nummer nio i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i [...]
”Vi har gått mer mot storydoing än storytelling”
Det här är blogginlägg nummer åtta i en serie om olika annonsörers och byråers syn [...]
Vi som bloggar för Sveriges Annonsörer

Hanna Riberdahl, Vd
Mina blogginlägg handlar om viktiga medlemsfrågor. Det handlar om hur man hanterar arbetet med marknadsföring, strategier, marknadsplanering och målsättning, vikten av att hitta rätt balans mellan långsiktig varumärkesbyggande och kortsiktig konverteringsdriven marknadsföring samt mätning, effekt och vikten av att marknadsföra marknadsföring.

Tobias Eltell, Jurist
Som jurist arbetar jag med rådgivning, utbildning och opinionsbildning. Mina blogginlägg har i regel reklamjuridisk anknytning men kan utöver det handla om nästan vad som helst. Eftersom juridiken lever i stora och små sammanhang, hela tiden och överallt blir mina blogginlägg en spegling av vårt annonsörklimat och hur det påverkar konsumenter, näringsidkare, vår demokrati och samhället i stort.

Max Apéria, Byråvalsrådgivare
Sedan 13 år är jag Sveriges Annonsörers byråvalsrådgivare. Jag hjälper våra medlemmar med frågor om kommunikationsbehov, byråstrukturer och byråval. I mitt bloggande lyfter jag framförallt fram hur man skapar givande samarbeten mellan kund och byrå, vad det är som gör att ett samarbete fungerar som ett partnerskap och hur det därmed skapar resultat.

Carin Fredlund, gästbloggare och skribent för Marknadsinsikter
Jag är är journalist och skribent för Marknadsinsikter – Sveriges Annonsörers fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt. I mitt bloggande kommer jag ta upp speciellt intressanta delar ur Marknadsinsikter, utveckla, analysera och fördjupa. Jag kommer också ta upp vad som händer i branschen och ge dig som läsare lite av mina erfarenheter och tankar.

Peter Mackhé, Medieexpert
Mina blogginlägg berör alla typer av mediefrågor där jag ger tips till annonsörer om hur man kan få bättre effekt, framförallt i de digitala kanalerna. Det kan handla om räckviddsfrågor och kommunikation via Facebook, till hur man tar fram den bästa Power Point-presentationen.

Niklas Briselius, Jurist
I min roll som jurist på Sveriges Annonsörer arbetar jag med rådgivning, utbildning och opinionsbildning. Mina blogginlägg handlar främst om de legala utmaningar inom marknadsjuridiken som annonsörerna har. Inspirationen till inläggen kommer från omvärlden genom utredningar, lagförslag eller andra aspekter som annonsörerna behöver förhålla sig till.