• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

Återkalendern

Läs. Klicka in. Inspireras. Återvinn. Lucka 23-24 & hela återkalendern

Årets julkalender – ”återkalendern” Årets julklapp är det återvunna plagget. I sann återvinningsanda återvinner vi vår julkalender från 2017 och i år ger vi dig en idé per dag att inspireras av. Genom att inspireras av andra kan vi uträtta nya stordåd. Eller som David Bowie sa: ”Den enda konst jag någonsin kommer att studera […]

Läs mer
Youtube 2018

Reklamen som funkade på Youtube 2018

Maximera inslagen med humor, sport och spel, och gör den gärna animerad, så får du en Youtube-raket. I alla fall sett till vilka ingredienser som varit med i de reklamfilmer som fått mest visningar under året. Reklamtröttheten håller i sig, och varannan är idag negativt inställd till reklam. Men, det går att komma innanför människors […]

Läs mer

Därför måste du mäta allt när du annonserar digitalt

Jag få ofta kommentarer eller läser när vissa ”experter” utrycker sig på följande vis; ”räckvidd är inte relevant vi jobbar bara med konvertering”, eller ”vi fokuserar på effekt istället för räckvidd”, eller ”det viktigaste är att följa användarnas beteendemönster på hemsidan”. Då vill jag börja med att ställa frågan; hur ska ni få några att […]

Läs mer
Återkalendern

Läs. Klicka in. Inspireras. Återvinn. Lucka 16-22.

Årets julkalender – ”återkalendern” Årets julklapp är det återvunna plagget. I sann återvinningsanda återvinner vi vår julkalender från 2017 och i år ger vi dig en idé per dag att inspireras av. Genom att inspireras av andra kan vi uträtta nya stordåd. Eller som David Bowie sa: ”Den enda konst jag någonsin kommer att studera […]

Läs mer
Återkalendern

Läs. Klicka in. Inspireras. Återvinn. Lucka 9-15.

Årets julkalender – ”återkalendern” Årets julklapp är det återvunna plagget. I sann återvinningsanda återvinner vi vår julkalender från 2017 och i år ger vi dig en idé per dag att inspireras av. Genom att inspireras av andra kan vi uträtta nya stordåd. Eller som David Bowie sa: ”Den enda konst jag någonsin kommer att studera […]

Läs mer

Handeln förändras – det är inget nytt

2007 gick drevet i stortstadspressen; handelsplatserna orsakade butiksdöd i städernas centrala delar. Nu matas vi konstant med nyheter om butikskedjor som tvingas till konkurs, rekonstruktion och handelsplatser och gallerior som kämpar med minskad kundtillströmning. Vad finns kvar? Maten och service som kräver fysisk närvaro som exempelvis frisörer och nagelsalonger? Är det början på slutet vi […]

Läs mer
Återkalendern

Läs. Klicka in. Inspireras. Återvinn. Lucka 1-8.

Årets julkalender – ”återkalendern” Årets julklapp är det återvunna plagget. I sann återvinningsanda återvinner vi vår julkalender från 2017 och i år ger vi dig en idé per dag att inspireras av. Genom att inspireras av andra kan vi uträtta nya stordåd. Eller som David Bowie sa: ”Den enda konst jag någonsin kommer att studera […]

Läs mer

Var är alla svenska julreklamfilmer?

Butikerna är redan där. De börjar i november, vissa i oktober, de modiga, eller dumdristiga i september. Jag pratar om julpyntet. Juldekorationerna. Julmusiken. Vissa hatar det andra älskar det. Oavsett skapar julen känslor. Vissa radiokanaler har redan börjat klinka igång julsångerna, och vissa online-tjänster för serier och filmer har börjat damma av julmaterialet och ställt […]

Läs mer

Så många av dina digitala annonser har visats för en person

Den digitala annonseringen växer konstant och idag står det digitala för drygt hälften av alla medieinvesteringar i Sverige, enligt statistik från IRM. Det skapar stora möjligheter att kunna rikta annonserna till användarna, baserat på deras intressen med hjälp av beteendedata. Men det finns även stora problem med att annonserna som man har köpt inte ens […]

Läs mer

Patrik Nygren-Bonnier om marknadsföringens största utmaningar

Det här är ett blogginlägg som är det första i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i dagens komplexa kommunikationslandskap, som exempelvis marknadsavdelningens uppdrag, kommunikationens uppgift, byråernas kompetens och roll, och hur samarbeten kan utvecklas. Jag som genomför detta är Max Apéria, byråvalsrådgivare på Sveriges Annonsörer sedan 13 år tillbaka.   […]

Läs mer