Sveriges Annonsörers blogg
Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.
100-wattaren 30 år – en tillbakablick av Mats Rönne
Det är snart 30 år sedan. 1990, samma år som TV4 startade, dåvarande Väst- och [...]
Kan det som påstås bevisas?
Marknadsföringsåtgärder kan som bekant bestå av en rad olika komponenter. En komponent kan vara en [...]
Om medverkansansvaret enligt marknadsföringslagen – influencernätverken
I marknadsföringslagen finns ett medverkansansvar som innebär att även om man inte rättsligt har ett [...]
Har du koll på vad som verkligen ger effekt i din marknadsföring?
Alla företag med självbeaktning har genomgått (eller är mitt i) en digital transformation. Allt som [...]
Intern förståelse – en utmaning för marknadsföringens effekt
Det debatteras flitigt i sociala mediegrupper och branschpress om den försämrade effekten av investeringar i [...]
Små ändringar kan ha stor effekt – testa!
Vi ökade antalet inkommande leads med 11% genom att ändra ett ord i rubriken på [...]
Effektiv marknadsföring som har gett effekt.
Ordet effekt är lite lurigt, det händer att man blandar ihop effekt och effektivitet. Vissa [...]
Hur bemöter du negativ feedback online?
Vi har väl alla haft den där känslan av att vilja dela sin frustration när [...]
”Klarna är det mest ambitiösa varumärkesprojektet som har funnits i Sverige.”
Det här blogginlägget är det sjunde i en serie om olika annonsörers och byråers syn [...]
Ibland finns bara kännbara sanktioner kvar
Vid det här laget finns en mängd fällande uttalanden av Reklamombudsmannen Opinionsnämnd, RON mot annonsörer [...]
”Det finns fem mörka moln för byråbranschen.”
Det här blogginlägget är det sjätte i en serie om olika annonsörers och byråers syn [...]
Får effektiv marknadsföring ta tillräcklig tid?
Det är viktigare än någonsin att bevisa effekten av marknadsföringsinvesteringar eftersom marknadsbudgeten idag ofta ska [...]
Vi som bloggar för Sveriges Annonsörer

Hanna Riberdahl, Vd
Mina blogginlägg handlar om viktiga medlemsfrågor. Det handlar om hur man hanterar arbetet med marknadsföring, strategier, marknadsplanering och målsättning, vikten av att hitta rätt balans mellan långsiktig varumärkesbyggande och kortsiktig konverteringsdriven marknadsföring samt mätning, effekt och vikten av att marknadsföra marknadsföring.

Tobias Eltell, Jurist
Som jurist arbetar jag med rådgivning, utbildning och opinionsbildning. Mina blogginlägg har i regel reklamjuridisk anknytning men kan utöver det handla om nästan vad som helst. Eftersom juridiken lever i stora och små sammanhang, hela tiden och överallt blir mina blogginlägg en spegling av vårt annonsörklimat och hur det påverkar konsumenter, näringsidkare, vår demokrati och samhället i stort.

Max Apéria, Byråvalsrådgivare
Sedan 13 år är jag Sveriges Annonsörers byråvalsrådgivare. Jag hjälper våra medlemmar med frågor om kommunikationsbehov, byråstrukturer och byråval. I mitt bloggande lyfter jag framförallt fram hur man skapar givande samarbeten mellan kund och byrå, vad det är som gör att ett samarbete fungerar som ett partnerskap och hur det därmed skapar resultat.

Carin Fredlund, gästbloggare och skribent för Marknadsinsikter
Jag är är journalist och skribent för Marknadsinsikter – Sveriges Annonsörers fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt. I mitt bloggande kommer jag ta upp speciellt intressanta delar ur Marknadsinsikter, utveckla, analysera och fördjupa. Jag kommer också ta upp vad som händer i branschen och ge dig som läsare lite av mina erfarenheter och tankar.

Peter Mackhé, Medieexpert
Mina blogginlägg berör alla typer av mediefrågor där jag ger tips till annonsörer om hur man kan få bättre effekt, framförallt i de digitala kanalerna. Det kan handla om räckviddsfrågor och kommunikation via Facebook, till hur man tar fram den bästa Power Point-presentationen.

Niklas Briselius, Jurist
I min roll som jurist på Sveriges Annonsörer arbetar jag med rådgivning, utbildning och opinionsbildning. Mina blogginlägg handlar främst om de legala utmaningar inom marknadsjuridiken som annonsörerna har. Inspirationen till inläggen kommer från omvärlden genom utredningar, lagförslag eller andra aspekter som annonsörerna behöver förhålla sig till.