• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

Var är alla svenska julreklamfilmer?

Butikerna är redan där. De börjar i november, vissa i oktober, de modiga, eller dumdristiga i september. Jag pratar om julpyntet. Juldekorationerna. Julmusiken. Vissa hatar det andra älskar det. Oavsett skapar julen känslor. Vissa radiokanaler har redan börjat klinka igång julsångerna, och vissa online-tjänster för serier och filmer har börjat damma av julmaterialet och ställt […]

Läs mer

Så många av dina digitala annonser har visats för en person

Den digitala annonseringen växer konstant och idag står det digitala för drygt hälften av alla medieinvesteringar i Sverige, enligt statistik från IRM. Det skapar stora möjligheter att kunna rikta annonserna till användarna, baserat på deras intressen med hjälp av beteendedata. Men det finns även stora problem med att annonserna som man har köpt inte ens […]

Läs mer

Patrik Nygren-Bonnier om marknadsföringens största utmaningar

Det här är ett blogginlägg som är det första i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i dagens komplexa kommunikationslandskap, som exempelvis marknadsavdelningens uppdrag, kommunikationens uppgift, byråernas kompetens och roll, och hur samarbeten kan utvecklas. Jag som genomför detta är Max Apéria, byråvalsrådgivare på Sveriges Annonsörer sedan 13 år tillbaka.   […]

Läs mer

KPB – viktigaste buzzwordet för 2019

Vad skulle du helst vilja veta mer om? Digitala trender inför 2019? Hur du ska få ut mer av er SoMe-strategi? Hur du får större impact av ditt content? Hur du beräknar effekten av era influensers? Snart är voice search här, så utnyttjar du tillfället före alla andra? För att du ska trygga att du […]

Läs mer

En bra idé är grymt – trendspaning årets nominerade case i 100-wattaren

Vad härligt att få hänga med årets 96 nominerade case i 100-wattaren. Massor av fantastiska reklamidéer gjorda utifrån ett bra insiktsjobb. Många av insikterna känns helt ordinära, självklara och inte ”rocket-science” när jag läser casen. Och vad glad jag blir när de nominerade har omvandlat det här till grymma reklamidéer som gett bevisad effekt! Rekommenderar […]

Läs mer
Sveriges Bästa Marknadschef

Sveriges Annonsörer Utsikt – Sveriges Bästa Marknadschefer

Vi var på Sveriges Bästa Marknadschefer. Det här tog vi med oss.   VAD var det för event? Den 18 oktober arrangerade Resumé för trettonde året i rad Sveriges Bästa Marknadschefer. Alla nominerade marknadschefer bjöds in till Berns och under kvällen korades vinnare i 15 olika kategorier. Samma dag arrangerade tidningen också ett halvdagsseminarium med […]

Läs mer
tre tips

Tre tips hur du når dina kunder i ett digitalt medielandskap

Om man ser på utvecklingen av mediekonsumtionen i Sverige över en 10-årsperiod så lägger vi ungefär lika många timmar på media idag som vi gjorde 2008. Men det som har skett är att digitala medier tar allt mer av vår tid, framförallt hos unga personer. Okej, det är inga nyheter att vi har blivit mer […]

Läs mer
MagentoLive Europe 2018

Sveriges Annonsörer Utsikt – MagentoLive Europe 2018

Vi var på Magento Live i Barcelona måndag till onsdag denna vecka för att bevaka de senaste e-handelstrenderna. VAD var det för event? Magento Live är Magentos årliga event där alla partners samlas för att nätverka och höra de senaste nyheterna om deras e-handelslösning. Årets stora nyhet var att Adobe har köpt Magento och alla […]

Läs mer
12 tips för ett givande byrå- och kundsamarbete

12 tips för ett givande byrå- och kundsamarbete

”Hur utvecklar man ett givande byrå- och kundsamarbete?” Det var temat för ett  frukostseminarium som vi på Sveriges Annonsörer arrangerade i förra veckan. Vi gjorde det tillsammans med Regi och närvarande var våra medlemmar och medlemmar från Komm.   Pia Grahn från Regi berättade om att de har analyserat de senaste tre årens Årets Byrå-studier […]

Läs mer
Sex tips för bättre intervjuer

Sex tips för bättre intervjuer

Hjälte, bov eller expert? Arketyperna skulle kunna vara hämtade från vilken Hollywood-film som helst, men finns även i journalistikens värld. För rent krasst har ofta media rollen klar för dig när de ringer, och det är din roll att spela den på bästa sätt. Hjälte, bov eller expert. Nyheter är myter i en modern skepnad* […]

Läs mer

Bli vän med en blomkruka

Som digital rådgivare rekommenderar jag alltid alla att titta på siffror och data. Gissa inte, brukar jag säga, utan låt dina kunder/besökare berätta för dig vad som fungerar bäst. De sitter på svaret! Fungerar det bäst med en röd eller en svart knapp? Är det fler som lockas av rubriken ”Våra tavlor” än ”Förgyll väggen”? […]

Läs mer