• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

Utförsäljning eller rea, eller kanske både och?

Alla går vi väl runt och letar efter bra klipp som gynnar plånboken?! I marknadsföring förekommer titt som tätt uttryck som ”rea”, ”utförsäljning” och ”konkursutförsäljning” och andra liknande uttryck. Anledningen är att dessa uttryck skapar förväntningar hos oss mottagare att vi kan köpa produkter till förmånliga priser. Vem vill inte göra en bra affär? Mot […]

Läs mer
Sveriges Annonsörer Utsikt Conversion Jam

Sveriges Annonsörer Utsikt – Conversion Jam

Vi var på seminariet Conversion Jam 2018 där runt 500 experter inom webbkonvertering samlats för att få inspiration om hur vi kan optimera kundresan på nätet. Vad var det för event? Conversion Jam är ett av världens största event, hålls här i Sverige, med handplockade internationella talare som delar med sig av sina bästa tips […]

Läs mer

Sveriges Annonsörer Utsikt – Förtroende- och Maktbarometern

Sveriges Annonsörer Utsikt Vi var på middag med Medieakademin där Förtroendebarometern och Maktbarometern presenterades. Det här tog vi med oss. Vad var det för event? På Bokmässan släpper Medieakademin för andra året i rad Maktbarometern – en unik kartläggning av vilka som har makten i våra sociala medier. Det är en gedigen genomgång, där de […]

Läs mer
Ärlighet

Sanningssägarna – den nya reklamtrenden

Vi är komplexa varelser. Kanske därför gör vi också saker mycket mer komplext och invecklat än vad det kan, och borde vara.   Vi i branschen har länge haft en förmåga att krångla till saker och ting. Linda in saker. Kanske är det ett arv av gamla modeller. Kanske är det ett resultat av att […]

Läs mer
digital

”Vi måste bli mer digitala”

Under flera år har jag hört personer på höga positioner säga att vi måste bli mer digitala. Att slänga ur sig det uttalandet visar vilken digital inkompetens man själv har. Låt mig dra en metafor för att ge er en bild (vi finnar älskar metaforer). Att säga att jag vill bli mer digital är ungefär […]

Läs mer

När den digitala marknadsföringen bara blir en trött kalops

Ute i matsalen minglas och skålas det. Det ges beröm för den fantastiska utsikten, den goda välkomstdrinken och den vackra dukningen. Plötsligt ursäktar sig värdparet; förklarar att de i all hast tvingats hämta färdigmat – trots att de anlitat en ”fullsvervicekock” för att arrangera festmåltiden. Värdparet bedyrar att de från början varit kocken till lags […]

Läs mer

Marknadsförare – använd samma språk som VD och CFO!

  För många är det dags för budget 2019. Du har ett stort och viktigt ansvar för att göra en budget som gör att du med kommunikationen driver och skapar bästa förutsättningar för att era gemensamma affärsmål nås. Ett viktigt delmål i budgetprocessen är att VDn, CFOn och andra i ledningsgruppen förstår vilket viktigt jobb […]

Läs mer
Artificial Intelligens

AI – Artificial Intelligens, mer än bara ett buzzword?

Jag är nere på Dmexco i Köln. Det är en enorm mässa för digitala medier med 40 000 besökare, 500 talare och 250 timmar föreläsningar. Om ni har missat att AI är på ingång så skulle ni inte göra det om ni var här. Det är otroligt många föreläsningar och företag på plats som inte […]

Läs mer

Hur är formen efter semestern?

Beach 2018 är över men vår hälsa hägrar alltid som ett mål i våra livspusslande-liv. Även om köerna och trängseln på gymmen alltid är som värst efter alla nyårslöften dristar jag mig till att gissa att det inte bara är jag som efter semestern tänkt att nu så …  Nämnda ”nu så-tanke” råkade i mitt […]

Läs mer
Tävla för att bli bättre

Tävla för att bli bättre!

Visst är den inre motivation den absolut bästa drivkraften? Jag är övertygad om att alla, eller nästan alla i fall har en liten tävlingsdjävul i sig och hela tiden vill bli lite bättre. Att då få kliva upp på prispallen och få det absoluta beviset genom att ta emot guldet är det ultimata beviset på […]

Läs mer

Köp aldrig medieutrymme från medier som inte har riktiga räckviddssiffror

Hur kommer det sig att så många ledande medier fortfarande lyckas sälja medieutrymme utan att relevant data finns tillgänglig, eller är ogranskad data från egna källor. Skulle du köpa en villa eller en lägenhet utan att få information om hur stor boendeytan är? Svaret är så klart nej. Men skulle du köpa medieutrymme i ett […]

Läs mer

4 tips hur du ökar effekten på Facebook

Känner du att det är svårt att nå ut på Facebook utan att köpa trafik? Det har blivit allt svårare att få organisk räckvidd på Facebook och marknadsförare måste hela tiden hitta nya kreativa sätt för att få ut sina budskap i det sociala nätverket. Om vi börjar med att gå igenom organisk trafik på […]

Läs mer