• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

GDPR och LDHT!

Jag är just tillbaka från vår moderorganisations World Federation of Advertisers (WFA) årliga globala konferens, denna gång arrangerad av Japanska Annonsörorganisationen (JAA) i Tokyo. Innehållet som sköljer över en under en vecka som denna tar tid att bearbeta och det finns spännande frågor att återkomma till framöver. Föga överraskande diskuterades även GDPR på tvären, bredden […]

Läs mer

大都市からの小さな報告 (en liten rapport från en stor stad)

Platsen är ett stort konferensrum i en skyskrapa i stadsdelen Roppongi mitt i centrala Tokyo. Utanför fönstren syns en myriad av höga hus som badar i den det starka tidiga solljuset, det går också att skönja konturerna av några historiska tempel i fjärran. Innanför deltar ett 30 personer som var och en representerar ett land […]

Läs mer

Den digitala reklamen måste börja respektera mottagarna

Vi lever i en värld där över hälften av de reklaminvesteringarna är digitala och allt går att mäta och optimera, men samtidigt är reklamen sämre än någonsin förr. Hur kunde det bli så här egentligen? Om vi börjar med en tillbakablick på hur man såg på reklamen förr. Print är världens äldsta reklambärare och den […]

Läs mer

Dags att fatta att vi har ett stort ansvar!

Många gör det bra. Flera kan göra det bättre. Jag pratar om mångfald och inkludering. Att ta ansvar för den kommunikation man tar fram- och skickar ut. Reklamen når idag allt fler- i allt fler kanaler- och under allt fler tider på dygnet. Vi vet att reklam har stor kraft. Påverkan. Inflytande. Vi vet också […]

Läs mer

Svar på Jan Bertofts eldiga debatt

Det behövs en eldig debatt om reklam skriver Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, i sin senaste blogg. Jag har vid det här laget mött Jan Bertoft i debatter – fysiska såväl som skrivna – ett otal gånger och det är ingen överdrift att vi två står väldigt långt ifrån varandra när det gäller synen […]

Läs mer

Ska lotterilicenser delas ut till spelbolag som annonserar på olagliga sajter?

Nej kan man tycka. Varför skulle ett spelbolag som konsekvent och med vett och vilja annonserar på olagliga sajter få en spellicens sanktionerad av svenska staten? Men vi tar det från början. Det finns sajter som tillhandahåller streamingtjänster där man kan streama i princip vilka filmer och tv-serier man vill – gratis. Problemet är att […]

Läs mer

Siffror, data och analys är marknadschefens bästa vänner i en digital värld

De bästa marknadsförarna säger att de har en bra magkänsla för vad som fungerar, eller inte fungerar. Men en bra magkänsla grundar sig på noggrann analys och utvärdering av alla marknadsinsatser som man gör. Förr i tiden tog det oerhört lång tid innan man fick sina rapporter för att se effekten av sina marknadsinvesteringar. Idag […]

Läs mer

Fem tips hur du väljer rätt kändis för ditt varumärke

Att använda en kändis i reklam är ett välprövat knep och många gånger mycket lyckat. Zlatan Ibrahimovic i Volvos reklam, Michael Jordan i NIKE-reklam, Zara Larsson i H&M-reklam, Sara Sjöström och Peter Forsberg i samarbete med Barncancerfonden är några exempel.  Men det finns de som började bra men slutade dåligt som till exempel Tiger Woods […]

Läs mer

Är pressreleasen död?

Cut the crap och håll dig kort. Det är mina bästa tips till dig som ska skriva ett pressmeddelande. I mina flöden på Linkedin förs just nu en diskussion kring pressmeddelandets vara eller inte vara. Pressmeddelanden har sett ganska likadana ut de senaste åren, och frågan är om de spelat ut sin roll? Det finns […]

Läs mer

Influencermarknadsföring – en regent i ny skepnad.

Minst ett par gånger i veckan får jag förfrågningar kring influencermarknadsföring och jag förstår varför; det kan vara väldigt osäkert på vilket utfall det faktiskt ger. Vad jag tycker är spännande med influencermarknadsföring är att det egentligen inte är något nytt, den visar sig bara i olika skepnader. För ett par hundra år sedan såg […]

Läs mer