• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

Grillkol och tändvätska till vrakpris!

Den extremt varma och torra sommaren resulterade bland annat i en rad skogbränder med fruktansvärda konsekvenser. Redan tidigt in på sommaren utfärdades grillförbud i skog och mark, och i vissa områden även på egen tomt. Som en naturlig konsekvens valde en del butiker att stoppa försäljning av kol och tändvätska. Trots grillförbud fanns det butiker […]

Läs mer
Bli en ännu bättre beställare

Bli en ännu bättre beställare

Reklamlegendaren David Ogilvy har sagt: ”Consumers don’t think how they feel, say what they think or do what they say.” En undersökning från Lumene Research säger att om en annons visas mindre än en sekund kommer bara 25 % att komma ihåg den. Om du lyckas öka denna siffra till mellan en till två sekunder […]

Läs mer
Politisk reklam

Så kan politiska reklamen nå fram

”Reklam- Nej tack”. Reklamblockerare. Premium-abonnemang. Sätten att hålla reklamen på en armlängds avstånd blir allt fler. Reklamkritiken allt mer utbredd. På några år har svenskens ogillande mot reklam växt sig starkare. Idag säger varannan att den är negativ till reklam. Ser vi till attityden till den politiska reklamen har den även fått en släng av […]

Läs mer

5 bästa tipsen på hur man organiserar marknadsavdelningen

En av de vanligaste frågorna jag får är; ”Hur organiserar man en marknadsavdelningen smart”?  Och självklart finns det ett antal bra lösningar, men här är en enkel modell och mina bästa tips när du ska skapa en bra marknadsavdelning. Modellen kan givetvis öka och minska i både sid-och djupled, beroende på om man är en […]

Läs mer

Vad händer med chefen som inte kan?

18 januari 2007. Steve Ballmer intervjuas i CNBC om hans tankar kring Apples nya telefon. Ni minns intervjun, annars – se den igen här! Ballmers skrattande, hånfulla svar blev snabbt ett klassiskt skolboksexempel på hur dum den ser ut som inte förstår vart utvecklingen är på väg. När Jens Welin förra sommaren kom hem till Sverige efter fyra år […]

Läs mer

En annonswebb är ingen räckviddsmätning

Annonsörer och mediebyråer har alltid förlitat sig på olika räckviddsmätningar när de ska planera sina medieköp och när de ska granska leveransen av annonsvisningar från medier som de har placerat sin annonsbudget hos. För att säkerställa hur många man hade möjlighet att nå och för att man ska kunna syna leveransen för kampanjen. Från början […]

Läs mer

Vad är det som kan brista i ett samarbete mellan kund och byrå?

WFA, The World Federation of Advertisers, har genomfört en undersökning,The Future of Agency Rosters, bland 50 marknadsförare på multinationella bolag och 26 byrårepresentanter. Undersökningen handlar om hur väl byrå och kund samarbetar. Byråerna tyckte att ett effektivt samarbete och kvalitén på arbetet kan hindras av kundens interna strukturer (51%), dåliga briefer (49%), kundens godkännandeprocess (40%) […]

Läs mer

Den klåfingrige politikern

I min tidiga ungdom lekte jag så smått med tanken på att bli politiker. Att få vara med och utforma vår gemensamma framtid – och samtidigt testa spänsten i sin ideologiska övertygelse – kändes lockande. Ett par år som aktiv i ett ungdomsförbund fick mig dock att börja fundera om politik verkligen var det jag ville viga […]

Läs mer

Plattformsansvar eller inte, det är frågan och i sådana fall hur?

I september 2016 presenterade EU-kommissionen ett förslag av en översyn av upphovsrätten för EU:s digitala inre marknad. Den snabba tekniska utvecklingen som förändrat sättet innehåll skapas och används var ett av motiven som framhölls när förslagen presenterades. Förslaget i sin helhet är omfattande och innehåller en rad olika delar som ska leda fram till bl.a. […]

Läs mer

Syns smart i sommar, när du har riktig semester!

Detta är en annons Oj vad många som tar semester från att synas när de har semester. Gör tvärtom, syns i sommar, så blir det enklare att nå affärsmålen i höst. Dessutom är bruset mindre och du syns till mycket lägre pris. Och när konkurrenterna har tagit semester tar du marknadsandelar. Med andra ord kör en […]

Läs mer

Reklamens sju dödssynder

Reklam kan vara fantastisk. Den kan ge ny information, skapa förändring och driva marknaden framåt. Men den kan också vara jobbig och störande. 2015 presenterade Simon Kemp från We Are Social och Jon Wilkins från Karmarma, reklamens sju dödssynder och trots att det redan hunnit hända en hel del inom reklamens värld, är dödssynderna alltjämt […]

Läs mer

Digital transformation ger oss en bättre och smartare kundupplevelse

I veckan var jag i Las Vegas och besökte PegaWorld, ett fyra-dagarsevent 3-6 juni om hur man lyckas med sin digitala transformation. Det bjöds på många otroligt bra tips om hur man skapar bättre kundupplevelser med hjälp av digitala system. En bättre kundupplevelse skapar i sin tur ett bättre resultat och ger företaget en högre […]

Läs mer