• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

En rysk VM-pizza kan stå dig dyrt

I samband med fotbolls-VM, OS-evenemang och andra större och återkommande evenemang uppstår alltid frågor om och hur man i reklam får använda sig av ord och symboler som hänger samman med detta. Alla minns väl pizzabagaren Mammad som valde att kalla en av sina pizzor för OS-pizzan 2006, vilket fick Sveriges Olympiska Kommitté att reagera. […]

Läs mer

Ta kontroll över whiteboarden och bli en bättre beställare!

Jag får ofta höra att man tar in extern hjälp för att det är omöjligt att navigera rätt i det fragmenterade mediesamhälle vi verkar i. Lika ofta får jag höra att man egentligen inte är nöjd med sin externa hjälp utan att man har en känsla av att man blir lite lurad. Måste det vara […]

Läs mer

GDPR och LDHT!

Jag är just tillbaka från vår moderorganisations World Federation of Advertisers (WFA) årliga globala konferens, denna gång arrangerad av Japanska Annonsörorganisationen (JAA) i Tokyo. Innehållet som sköljer över en under en vecka som denna tar tid att bearbeta och det finns spännande frågor att återkomma till framöver. Föga överraskande diskuterades även GDPR på tvären, bredden […]

Läs mer

大都市からの小さな報告 (en liten rapport från en stor stad)

Platsen är ett stort konferensrum i en skyskrapa i stadsdelen Roppongi mitt i centrala Tokyo. Utanför fönstren syns en myriad av höga hus som badar i den det starka tidiga solljuset, det går också att skönja konturerna av några historiska tempel i fjärran. Innanför deltar ett 30 personer som var och en representerar ett land […]

Läs mer

Den digitala reklamen måste börja respektera mottagarna

Vi lever i en värld där över hälften av de reklaminvesteringarna är digitala och allt går att mäta och optimera, men samtidigt är reklamen sämre än någonsin förr. Hur kunde det bli så här egentligen? Om vi börjar med en tillbakablick på hur man såg på reklamen förr. Print är världens äldsta reklambärare och den […]

Läs mer

Dags att fatta att vi har ett stort ansvar!

Många gör det bra. Flera kan göra det bättre. Jag pratar om mångfald och inkludering. Att ta ansvar för den kommunikation man tar fram- och skickar ut. Reklamen når idag allt fler- i allt fler kanaler- och under allt fler tider på dygnet. Vi vet att reklam har stor kraft. Påverkan. Inflytande. Vi vet också […]

Läs mer

Svar på Jan Bertofts eldiga debatt

Det behövs en eldig debatt om reklam skriver Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, i sin senaste blogg. Jag har vid det här laget mött Jan Bertoft i debatter – fysiska såväl som skrivna – ett otal gånger och det är ingen överdrift att vi två står väldigt långt ifrån varandra när det gäller synen […]

Läs mer

Ska lotterilicenser delas ut till spelbolag som annonserar på olagliga sajter?

Nej kan man tycka. Varför skulle ett spelbolag som konsekvent och med vett och vilja annonserar på olagliga sajter få en spellicens sanktionerad av svenska staten? Men vi tar det från början. Det finns sajter som tillhandahåller streamingtjänster där man kan streama i princip vilka filmer och tv-serier man vill – gratis. Problemet är att […]

Läs mer

Siffror, data och analys är marknadschefens bästa vänner i en digital värld

De bästa marknadsförarna säger att de har en bra magkänsla för vad som fungerar, eller inte fungerar. Men en bra magkänsla grundar sig på noggrann analys och utvärdering av alla marknadsinsatser som man gör. Förr i tiden tog det oerhört lång tid innan man fick sina rapporter för att se effekten av sina marknadsinvesteringar. Idag […]

Läs mer

Fem tips hur du väljer rätt kändis för ditt varumärke

Att använda en kändis i reklam är ett välprövat knep och många gånger mycket lyckat. Zlatan Ibrahimovic i Volvos reklam, Michael Jordan i NIKE-reklam, Zara Larsson i H&M-reklam, Sara Sjöström och Peter Forsberg i samarbete med Barncancerfonden är några exempel.  Men det finns de som började bra men slutade dåligt som till exempel Tiger Woods […]

Läs mer