• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

Är pressreleasen död?

Cut the crap och håll dig kort. Det är mina bästa tips till dig som ska skriva ett pressmeddelande. I mina flöden på Linkedin förs just nu en diskussion kring pressmeddelandets vara eller inte vara. Pressmeddelanden har sett ganska likadana ut de senaste åren, och frågan är om de spelat ut sin roll? Det finns […]

Läs mer

Influencermarknadsföring – en regent i ny skepnad.

Minst ett par gånger i veckan får jag förfrågningar kring influencermarknadsföring och jag förstår varför; det kan vara väldigt osäkert på vilket utfall det faktiskt ger. Vad jag tycker är spännande med influencermarknadsföring är att det egentligen inte är något nytt, den visar sig bara i olika skepnader. För ett par hundra år sedan såg […]

Läs mer

Hur tänker Stockholms stad?

Bör kommunerna själva få instifta egna regler kring hur reklam på gator och torg ska få se ut? Kommunfullmäktige i Stockholm anser det, och har därför givit Trafiknämnden i uppdrag att implementera ”etiska riktlinjer” gällande sexistisk och rasistisk utomhusreklam. Kommunfullmäktige har ännu inte fattat beslut i frågan. Ja det kan kanske vid första tanke inte […]

Läs mer

Vad ska jag tänka på när jag ska välja en ny byrå?

När man har bestämt sig för att byta byrå så har man tagit steget ut i en spännande och energigivande process. Processen kan ju se lite olika ut beroende på behov, ambition och förberedelse. Man går ut och träffar ett antal byråer och diskuterar olika frågeställningar med dem. Men hur ska man tänka som köpare? […]

Läs mer

En bild – (nästan) 1000 frågor?

En bild säger kanske mer än 1000 ord, men ställer nästa lika många frågor. I dagens uppkopplade samhälle är det inte svårt att hitta en bild som man vill använda i sin kommunikation. Allt man kan tänkas vilja använda finns i regel några klick bort. Men bara för att det finns på nätet betyder det […]

Läs mer

Vem ska jag tro på?

Häromdagen släpptes Edelman Trust Barometer vilket är världens största förtroendeundersökning. Vi kan börja med att konstatera att den har sina, låt säga frågetecken. Exempelvis hamnar Kina i topp på många parametrar. Men, låt oss för en stund bortse från detta och se till de övergripande frågorna i undersökningen. Medan fjolårets undersökning fokuserade en hel del […]

Läs mer

Transparens – granskade och validerade siffror

Transparens är den hetaste trenden inom digital marknadsföring i år, men vad innebär det att vara transparent? Vi reder ut begreppen. Om vi börjar med ordet just transparens och vad det innebär inom dataspråk – Man skall säkerställa att man öppet redovisar sin data så att den kan granskas och valideras så att man vet […]

Läs mer

Nå genom bruset – använd ljudsinnet!

Hur låter ditt varumärke? Eller har du förbisett det? Du är inte ensam i Sverige tyvärr, alltför många varumärken låter ljudidentiteten bli vad den blir, inte i brist av intresse utan mer på grund av en allmän låt gå mentalitet för den så starka känslomässiga möjligheten. Annonsörer spenderar miljarder på att utveckla utseende och känsla […]

Läs mer

7 myter om SEO

Jag har en nära vän som nyligen startade en blogg. Häromdagen ringde min vän och frågade om jag kunde titta på trafiken från Google för den hade ökat markant. Jag kikade runt och det var tydligt att vid ett visst datum hände något. Jag frågade henne om just det datumet och förutom att det hade […]

Läs mer

Sluta störa kundens digitala kundresa.

I denna möjligheternas tid där fokus ligger på segmentering in till absurdum för att ge kunden exakt rätt produkt, till rätt pris, vid exakt rätt tidpunkt har vi skapat en extremt illojal kund som glatt struntar i vilken butik den handlar ifrån för den inte känner någon som helst emotionell tillhörighet med något varumärke. Tonalitet […]

Läs mer

Är det bra att byta byrå lite då och då?

Enligt analys- och konsultföretaget Regis årliga mätning ”Årets Byrå 2018” ligger bytesbenägenheten hos kunderna på en historisk låg nivå; 14 % funderar på att byta byrå. Det varierar så klart mellan disciplinerna men snittsiffran har sjunkit från tidigare över 20 %. Det är glädjande att denna siffra har sjunkit så pass mycket, tycker jag. Det […]

Läs mer

Vilket parti ska få din röst i höst?

Snart har fyra år passerat och den 9 september är det åter dags för val till riksdag, landsting och kommun. Om du tillhör du den stora grupp osäkra väljare, som slutligen bestämmer dig i valbåset eller dagarna innan, kan du med lugn invänta reklamkampanjerna från de åtta riksdagspartierna. Deras reklambudgetar, som i år uppgår till […]

Läs mer