Sveriges Annonsörers blogg
Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.
Så kan politiska reklamen nå fram
”Reklam- Nej tack”. Reklamblockerare. Premium-abonnemang. Sätten att hålla reklamen på en armlängds avstånd blir allt [...]
5 bästa tipsen på hur man organiserar marknadsavdelningen
En av de vanligaste frågorna jag får är; ”Hur organiserar man en marknadsavdelningen smart”? Och [...]
Vad händer med chefen som inte kan?
18 januari 2007. Steve Ballmer intervjuas i CNBC om hans tankar kring Apples nya telefon. Ni minns [...]
En annonswebb är ingen räckviddsmätning
Annonsörer och mediebyråer har alltid förlitat sig på olika räckviddsmätningar när de ska planera sina [...]
Vad är det som kan brista i ett samarbete mellan kund och byrå?
WFA, The World Federation of Advertisers, har genomfört en undersökning,The Future of Agency Rosters, bland [...]
Plattformsansvar eller inte, det är frågan och i sådana fall hur?
I september 2016 presenterade EU-kommissionen ett förslag av en översyn av upphovsrätten för EU:s digitala [...]
Reklamens sju dödssynder
Reklam kan vara fantastisk. Den kan ge ny information, skapa förändring och driva marknaden framåt. [...]
Digital transformation ger oss en bättre och smartare kundupplevelse
I veckan var jag i Las Vegas och besökte PegaWorld, ett fyra-dagarsevent 3-6 juni om [...]
En rysk VM-pizza kan stå dig dyrt
I samband med fotbolls-VM, OS-evenemang och andra större och återkommande evenemang uppstår alltid frågor om [...]
Hur ska jag följa upp investeringar i kommunikation? Hur ska jag veta vad som är viktigt och vad jag ska mäta? Del 2.
Här kommer del 2 i återvinningen av en krönika skriven av min kollega på Sveriges [...]
GDPR och LDHT!
Jag är just tillbaka från vår moderorganisations World Federation of Advertisers (WFA) årliga globala konferens. [...]
Den digitala reklamen måste börja respektera mottagarna
Vi lever i en värld där över hälften av de reklaminvesteringarna är digitala och allt [...]
Vi som bloggar för Sveriges Annonsörer

Hanna Riberdahl, Vd
Mina blogginlägg handlar om viktiga medlemsfrågor. Det handlar om hur man hanterar arbetet med marknadsföring, strategier, marknadsplanering och målsättning, vikten av att hitta rätt balans mellan långsiktig varumärkesbyggande och kortsiktig konverteringsdriven marknadsföring samt mätning, effekt och vikten av att marknadsföra marknadsföring.

Tobias Eltell, Jurist
Som jurist arbetar jag med rådgivning, utbildning och opinionsbildning. Mina blogginlägg har i regel reklamjuridisk anknytning men kan utöver det handla om nästan vad som helst. Eftersom juridiken lever i stora och små sammanhang, hela tiden och överallt blir mina blogginlägg en spegling av vårt annonsörklimat och hur det påverkar konsumenter, näringsidkare, vår demokrati och samhället i stort.

Max Apéria, Byråvalsrådgivare
Sedan 13 år är jag Sveriges Annonsörers byråvalsrådgivare. Jag hjälper våra medlemmar med frågor om kommunikationsbehov, byråstrukturer och byråval. I mitt bloggande lyfter jag framförallt fram hur man skapar givande samarbeten mellan kund och byrå, vad det är som gör att ett samarbete fungerar som ett partnerskap och hur det därmed skapar resultat.

Carin Fredlund, gästbloggare och skribent för Marknadsinsikter
Jag är är journalist och skribent för Marknadsinsikter – Sveriges Annonsörers fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt. I mitt bloggande kommer jag ta upp speciellt intressanta delar ur Marknadsinsikter, utveckla, analysera och fördjupa. Jag kommer också ta upp vad som händer i branschen och ge dig som läsare lite av mina erfarenheter och tankar.

Peter Mackhé, Medieexpert
Mina blogginlägg berör alla typer av mediefrågor där jag ger tips till annonsörer om hur man kan få bättre effekt, framförallt i de digitala kanalerna. Det kan handla om räckviddsfrågor och kommunikation via Facebook, till hur man tar fram den bästa Power Point-presentationen.

Niklas Briselius, Jurist
I min roll som jurist på Sveriges Annonsörer arbetar jag med rådgivning, utbildning och opinionsbildning. Mina blogginlägg handlar främst om de legala utmaningar inom marknadsjuridiken som annonsörerna har. Inspirationen till inläggen kommer från omvärlden genom utredningar, lagförslag eller andra aspekter som annonsörerna behöver förhålla sig till.