• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

5 saker som dagens marknadschef måste ha koll på i en digital värld

En bra magkänsla bygger på att man har tillgång till data och gör en bra analys så att man hela tiden kan lära sig av kundernas beteende och optimera sina insatser i realtid. Vi har som annonsörer mer data tillgängligt än någonsin förr, men samtidigt nedlusas vi som konsumenter konstant av irrelevanta budskap. Ingen marknadschef […]

Läs mer

Annonsör och OS – tänk på det här!

De olympiska vinterspelen i Pyeongchang startar denna vecka och innebär sannerligen härliga tider för oss sportfanatiker. Blickarna vänds denna gång mot Sydkorea där medaljerna så småningom ska fördelas bland de tappra kämparna. Med tanke på den kraft som OS har, och den exponering som sker genom TV-sändningarna, kan det som företag givetvis vara oerhört lockande […]

Läs mer

Super Bowl – från ställningstagande till flabb

Fjolårets Super Bowl gav mig hopp. Årets ger mig kändisar, män och skratt. Och jag frågar mig, vart tog viljan vägen? Super Bowl 2017 blev historisk. På planen utspelade sig en Hollywoodsaga. Aldrig tidigare hade ett lag hämtat upp ett tiopoängsunderläge i Super Bowl. New England Patriots hämtade upp 25. Och efter en mirakulös comeback […]

Läs mer

Kissie – igen

Så kom då igår den efterlängtade domen som skulle ge svar på hur influencers ska reklammarkera inlägg som är reklam. En av huvudfrågorna – är ”sponsored post” en godtagbar reklammarkering? Det var hösten 2016 som bloggaren Alexandra Nilsson (Kissie) sökte Konsumentombudsmannens kontakt för att fråga hur man såg på reklammarkering i sociala medier. Efter några […]

Läs mer

4 snabba tips om influencer-marknadsföring

Det är säkert ingen som har missat mediestormen kring Breakits wallraffande om fejkade instagramkonton. Jag blir glad när något så binärt som data får löpsideplats. Det handlar om annonsbedrägeri och vad som händer är att en annonsör betalar för att exponera sitt varumärke mot potentiella kunder som faktiskt inte existerar. Vad som existerar är botfarmar […]

Läs mer