• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

En bild – (nästan) 1000 frågor?

En bild säger kanske mer än 1000 ord, men ställer nästa lika många frågor. I dagens uppkopplade samhälle är det inte svårt att hitta en bild som man vill använda i sin kommunikation. Allt man kan tänkas vilja använda finns i regel några klick bort. Men bara för att det finns på nätet betyder det […]

Läs mer

Vem ska jag tro på?

Häromdagen släpptes Edelman Trust Barometer vilket är världens största förtroendeundersökning. Vi kan börja med att konstatera att den har sina, låt säga frågetecken. Exempelvis hamnar Kina i topp på många parametrar. Men, låt oss för en stund bortse från detta och se till de övergripande frågorna i undersökningen. Medan fjolårets undersökning fokuserade en hel del […]

Läs mer

Transparens – granskade och validerade siffror

Transparens är den hetaste trenden inom digital marknadsföring i år, men vad innebär det att vara transparent? Vi reder ut begreppen. Om vi börjar med ordet just transparens och vad det innebär inom dataspråk – Man skall säkerställa att man öppet redovisar sin data så att den kan granskas och valideras så att man vet […]

Läs mer

Nå genom bruset – använd ljudsinnet!

Hur låter ditt varumärke? Eller har du förbisett det? Du är inte ensam i Sverige tyvärr, alltför många varumärken låter ljudidentiteten bli vad den blir, inte i brist av intresse utan mer på grund av en allmän låt gå mentalitet för den så starka känslomässiga möjligheten. Annonsörer spenderar miljarder på att utveckla utseende och känsla […]

Läs mer

7 myter om SEO

Jag har en nära vän som nyligen startade en blogg. Häromdagen ringde min vän och frågade om jag kunde titta på trafiken från Google för den hade ökat markant. Jag kikade runt och det var tydligt att vid ett visst datum hände något. Jag frågade henne om just det datumet och förutom att det hade […]

Läs mer

Sluta störa kundens digitala kundresa.

I denna möjligheternas tid där fokus ligger på segmentering in till absurdum för att ge kunden exakt rätt produkt, till rätt pris, vid exakt rätt tidpunkt har vi skapat en extremt illojal kund som glatt struntar i vilken butik den handlar ifrån för den inte känner någon som helst emotionell tillhörighet med något varumärke. Tonalitet […]

Läs mer

Är det bra att byta byrå lite då och då?

Enligt analys- och konsultföretaget Regis årliga mätning ”Årets Byrå 2018” ligger bytesbenägenheten hos kunderna på en historisk låg nivå; 14 % funderar på att byta byrå. Det varierar så klart mellan disciplinerna men snittsiffran har sjunkit från tidigare över 20 %. Det är glädjande att denna siffra har sjunkit så pass mycket, tycker jag. Det […]

Läs mer

Vilket parti ska få din röst i höst?

Snart har fyra år passerat och den 9 september är det åter dags för val till riksdag, landsting och kommun. Om du tillhör du den stora grupp osäkra väljare, som slutligen bestämmer dig i valbåset eller dagarna innan, kan du med lugn invänta reklamkampanjerna från de åtta riksdagspartierna. Deras reklambudgetar, som i år uppgår till […]

Läs mer

Sluta börja med kanalvalet – så här enkelt är det att göra rätt!

Börjar du med att säga vilka kanaler ni ska köra eller föreslår dina konsulter det? Hoppas ditt svar är nej, men 2018 finns det fortsatt de som gör det, ofattbart eller hur? Här är 6 steg som gör det enkelt att jobba med omnichannel/integrerat/360 (kärt barn har många namn). 1. Vad vill ni säga (relevant […]

Läs mer

Har du koll på vad ditt varumärke gör om dagarna?

Unilever sätter ned foten. Det bör du också göra! Se till att du syns på rätt plats. Och med rätt umgänge i rätt omgivning. Två enkla tips som bör vara vägledande för alla som arbetar med varumärke och kommunikation. Häromdagen kom ett efterlängtat vrål från en av världens största annonsörer, Unilever. Företagets marknadschef, Keith Weed, […]

Läs mer

5 saker som dagens marknadschef måste ha koll på i en digital värld

En bra magkänsla bygger på att man har tillgång till data och gör en bra analys så att man hela tiden kan lära sig av kundernas beteende och optimera sina insatser i realtid. Vi har som annonsörer mer data tillgängligt än någonsin förr, men samtidigt nedlusas vi som konsumenter konstant av irrelevanta budskap. Ingen marknadschef […]

Läs mer

Annonsör och OS – tänk på det här!

De olympiska vinterspelen i Pyeongchang startar denna vecka och innebär sannerligen härliga tider för oss sportfanatiker. Blickarna vänds denna gång mot Sydkorea där medaljerna så småningom ska fördelas bland de tappra kämparna. Med tanke på den kraft som OS har, och den exponering som sker genom TV-sändningarna, kan det som företag givetvis vara oerhört lockande […]

Läs mer