Reklam


Sex bästa Super Bowl-filmerna 2019

Sex bästa Super Bowl-filmerna 2019

Det är den tiden på året. Den bästa tiden om man älskar reklam. Super Bowl! Globala varumärken tar ifrån tårna för att skapa reklam som sticker ut. Men långtifrån alla lyckas. När jag summerade fjolårets reklamskörd kunde jag konstatera att reklam med ställningstagande som var trenden 2017, var nästan helt

Läs mer
En bra idé är grymt – trendspaning årets nominerade case i 100-wattaren

En bra idé är grymt – trendspaning årets nominerade case i 100-wattaren

Vad härligt att få hänga med årets 96 nominerade case i 100-wattaren. Massor av fantastiska reklamidéer gjorda utifrån ett bra insiktsjobb. Många av insikterna känns helt ordinära, självklara och inte ”rocket-science” när jag läser casen. Och vad glad jag blir när de nominerade har omvandlat det här till grymma reklamidéer

Läs mer
Sanningssägarna – den nya reklamtrenden

Sanningssägarna – den nya reklamtrenden

Vi är komplexa varelser. Kanske därför gör vi också saker mycket mer komplext och invecklat än vad det kan, och borde vara. Vi i branschen har länge haft en förmåga att krångla till saker och ting. Linda in saker. Kanske är det ett arv av gamla modeller. Kanske är det

Läs mer
Så kan politiska reklamen nå fram

Så kan politiska reklamen nå fram

”Reklam- Nej tack”. Reklamblockerare. Premium-abonnemang. Sätten att hålla reklamen på en armlängds avstånd blir allt fler. Reklamkritiken allt mer utbredd. På några år har svenskens ogillande mot reklam växt sig starkare. Idag säger varannan att den är negativ till reklam. Ser vi till attityden till den politiska reklamen har den

Läs mer
Reklamens sju dödssynder

Reklamens sju dödssynder

Reklam kan vara fantastisk. Den kan ge ny information, skapa förändring och driva marknaden framåt. Men den kan också vara jobbig och störande. 2015 presenterade Simon Kemp från We Are Social och Jon Wilkins från Karmarma, reklamens sju dödssynder och trots att det redan hunnit hända en hel del inom

Läs mer
Dags att fatta att vi har ett stort ansvar!

Dags att fatta att vi har ett stort ansvar!

Många gör det bra. Flera kan göra det bättre. Jag pratar om mångfald och inkludering. Att ta ansvar för den kommunikation man tar fram- och skickar ut. Reklamen når idag allt fler- i allt fler kanaler- och under allt fler tider på dygnet. Vi vet att reklam har stor kraft.

Läs mer

Annonsör och OS – tänk på det här!

De olympiska vinterspelen i Pyeongchang startar denna vecka och innebär sannerligen härliga tider för oss sportfanatiker. Blickarna vänds denna gång mot Sydkorea där medaljerna så småningom ska fördelas bland de tappra kämparna. Med tanke på den kraft som OS har, och den exponering som sker genom TV-sändningarna, kan det som

Läs mer
Super Bowl – från ställningstagande till flabb

Super Bowl – från ställningstagande till flabb

Fjolårets Super Bowl gav mig hopp. Årets ger mig kändisar, män och skratt. Och jag frågar mig, vart tog viljan vägen? Super Bowl 2017 blev historisk. På planen utspelade sig en Hollywoodsaga. Aldrig tidigare hade ett lag hämtat upp ett tiopoängsunderläge i Super Bowl. New England Patriots hämtade upp 25.

Läs mer