Reklamen som funkade på Youtube 2018

Maximera inslagen med humor, sport och spel, och gör den gärna animerad, så får du en Youtube-raket. I alla fall sett till vilka ingredienser som varit med i de reklamfilmer som fått mest visningar under året.

Reklamtröttheten håller i sig, och varannan är idag negativt inställd till reklam. Men, det går att komma innanför människors hårda reklamskal. Vinnarna som nyligen korades i 100-wattaren, är alla exempel som lyckats. Likaså ger de filmer som fått mest tittningar på Youtube en bra indikation på vilken typ av reklaminnehåll vi konsumenter faktiskt vill ta del av.
World wide. I Youtubes lista som precis släppts, och som summerar de mest tittade reklamfilmerna, är de genomgående ämnena sport och spel, med inslag av humor eller inspirerande öden.

Högst på listan placerar sig Amazons Super Bowl-film med ”Alexa” som tappar rösten. En och en halv minut stjärnspäckad, humorfylld film som avhandlar vad som hypotetiskt skulle hända om röstassistenten Alexa tappade sin röst. Filmen hade premiär på Super Bowl och blev en snackis direkt. Folk tycks även ha velat se den på Youtube och dela den vidare (över 50 miljoner visningar och 234 tusen likes). Den är lagom knäpp och ger minneseffekter som håller i sig länge. Den är dessutom väldigt delningsvänlig och en snackis till sin utformning.

Tvåa på Youtube lista kommer en film från just Youtube. Eller rättare sagt för Youtube Music, en reklamfilm som promotar deras nya musikstreamingtjänst/app. Historiska musiknedslag varvas i rapp takt när man försöker svara på den retoriska frågan ”vad är musik?”. Den bryter av från det klassiska retoriska filmberättandet med början och slut och har en hög ”puls” i sig från start.

Trea kommer den första sportfilmen. Något förvånande kretsar den inte kring fotboll, ishockey, eller kanske ens basket, utan cricket. Det är den Kinesiska telefontillverkaren Oppo som har en reklamfilm för den Indiska marknaden där cricket som bekant är en stor sport. Filmen bygger, i kontrast till tvåan på listan, på klassiskt historieberättande där man gör fansen till en del av berättelsen.

Majoriteten av filmerna på topp tio-listan kommer från och är för den amerikanska marknaden, med stora varumärken, utöver ovan nämnda även Groupon, Nike, Apple.

Den stora trenden i år är animerat. Tre av filmerna är animerade (varav två är Lego och en är Gatorade).

Den andra trenden som kan utläsas är att i tider av snuttifiering är det intressant att se att långa, starka, berättelser alltjämt går hem. Nike´s drömska film med ett starkt ställningstagande. Apples nutida berättande med Spike Jonze bakom spakarna är två exempel.

En annan anmärkningsvärd trend är bristen på Super Bowl filmer. Undantaget den mest tittade filmen är ingen annan en Super Bowl-film. Att jämföra med förra året då drygt hälften av filmerna hade visats under Super Bowl.

Det är också intressant att se att filmerna som fått flest tittningar är långa. Några riktigt långa. Endast en film är det klassiska 30-sekundsformatet, med flertalet av filmerna på två minuter och några till och med fyra minuter. Tesen- är det välproducerat- stannar tittarna råder än.

Annonsörernas reklamfilmer som tittades mest på det gångna året är: 1 (Amazon) 2 (Youtube) 3 (Oppo) 4 (Nike) 5 (Lego) 6 (Groupon) 7 (Samsung) 8 (Apple) 9 (Gatorade) 10 (Lego)

Listan till hela sammanställningen: https://www.thinkwithgoogle.com/advertising-channels/video/youtube-leaderboard-year-end-2018/

 

Av Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se

Tero Marjamäki