Strategi/varumärke/effekt


100-wattaren 30 år – en tillbakablick av Mats Rönne

Det är snart 30 år sedan. 1990, samma år som TV4 startade, dåvarande Väst- och Östtyskland förenades, järnvägstunneln under Engelska kanalen blev klar och Sverige fattade beslut i riksdagen om att gå med i EU. Året då 100-wattaren såg sitt ljus för första gången. Det är fascinerande att se material

Läs mer
Har du koll på vad som verkligen ger effekt i din marknadsföring?

Har du koll på vad som verkligen ger effekt i din marknadsföring?

Alla företag med självbeaktning har genomgått (eller är mitt i) en digital transformation. Allt som man tidigare har gjort ska digitaliseras på gott och ont. Grunden för att uppnå effekt med sin kommunikation är att nå rätt målgrupp. Med smart kommunikation som skapar bra associationer till varumärket och bygger relation

Läs mer
Intern förståelse – en utmaning för marknadsföringens effekt

Intern förståelse – en utmaning för marknadsföringens effekt

Det debatteras flitigt i sociala mediegrupper och branschpress om den försämrade effekten av investeringar i marknadsföring. Vad beror det på? Vems är ”felet”? Debatterna blossar ofta upp när nya rapporter kommer ut som visar just på det faktum att marknadsföringens effekt har försämrats de senaste åren. Och utvecklingen är högst

Läs mer
Effektiv marknadsföring som har gett effekt.

Effektiv marknadsföring som har gett effekt.

Ordet effekt är lite lurigt, det händer att man blandar ihop effekt och effektivitet. Vissa undrar kanske vad skillnaden är, är det någon skillnad? Det kan vi diskutera i oändlighet. Jag skrapar lite på ytan här för att ni själva ska börja fundera om ni er annonsering verkligen gett den

Läs mer
Får effektiv marknadsföring ta tillräcklig tid?

Får effektiv marknadsföring ta tillräcklig tid?

Det är viktigare än någonsin att bevisa effekten av marknadsföringsinvesteringar eftersom marknadsbudgeten idag ofta ska räcka till mer än tidigare. Men att få bevisad effekt på kort och lång sikt tar tid man ofta antingen inte har eller är villig att ge. Marknadsbudgeten ska idag räcka till så mycket mer

Läs mer
Gästblogg! 10 tips för dina digitala köp 2019, av Silvia Barklund

Gästblogg! 10 tips för dina digitala köp 2019, av Silvia Barklund

Nu finns det fortfarande möjlighet att fundera över de strategiska långsiktiga och kortsiktiga valen och effekterna av kombinationen av dessa två. Det är fullt möjligt att arbeta med varumärkesbyggande aktivitet och samtidigt lyckas konvertera och tvärtom. Du behöver inte välja antingen eller utan gör båda. Arbeta med värdestyrda faktorer på

Läs mer
En bra idé är grymt – trendspaning årets nominerade case i 100-wattaren

En bra idé är grymt – trendspaning årets nominerade case i 100-wattaren

Vad härligt att få hänga med årets 96 nominerade case i 100-wattaren. Massor av fantastiska reklamidéer gjorda utifrån ett bra insiktsjobb. Många av insikterna känns helt ordinära, självklara och inte ”rocket-science” när jag läser casen. Och vad glad jag blir när de nominerade har omvandlat det här till grymma reklamidéer

Läs mer
Hur ska jag följa upp investeringar i kommunikation? Hur ska jag veta vad som är viktigt och vad jag ska mäta? Del 2.

Hur ska jag följa upp investeringar i kommunikation? Hur ska jag veta vad som är viktigt och vad jag ska mäta? Del 2.

Här kommer del 2 i återvinningen av en krönika skriven av min kollega på Sveriges Annonsörer, Mats Rönne. Hans krönika, som jag verkligen tycker är värd att återvinna, handlar om att mäta marknadsföringens värde och nytta. En av de viktigaste delarna i kommunikationsarbetet är att följa upp de investeringar man

Läs mer

Hur ska jag följa upp investeringar i kommunikation? Hur ska jag veta vad som är viktigt och vad jag ska mäta?

En av de viktigaste delarna i kommunikationsarbetet är att följa upp de investeringar man gör i media, kommunikation och varumärke. Det handlar om att utnyttja investeringarna till att bygga en kunskapstrappa om vad som fungerar, för att skapa möjligheter att förbättra arbetet så att en långsiktig lönsamhet uppnås genom marknadskommunikationen. Men hur

Läs mer
Fem tips hur du väljer rätt kändis för ditt varumärke

Fem tips hur du väljer rätt kändis för ditt varumärke

Att använda en kändis i reklam är ett välprövat knep och många gånger mycket lyckat. Zlatan Ibrahimovic i Volvos reklam, Michael Jordan i NIKE-reklam, Zara Larsson i H&M-reklam, Sara Sjöström och Peter Forsberg i samarbete med Barncancerfonden är några exempel. Men det finns de som började bra men slutade dåligt

Läs mer
Nå genom bruset - använd ljudsinnet!

Nå genom bruset – använd ljudsinnet!

Hur låter ditt varumärke? Eller har du förbisett det? Du är inte ensam i Sverige tyvärr, alltför många varumärken låter ljudidentiteten bli vad den blir. Inte i brist av intresse utan mer på grund av en allmän låt-gå-mentalitet för den så starka känslomässiga möjligheten. Annonsörer spenderar miljarder på att utveckla

Läs mer
Sluta börja med kanalvalet – så här enkelt är det att göra rätt!

Sluta börja med kanalvalet – så här enkelt är det att göra rätt!

Börjar du med att säga vilka kanaler ni ska köra eller föreslår dina konsulter det? Hoppas ditt svar är nej, men 2018 finns det fortsatt de som gör det, ofattbart eller hur? Här är 6 steg som gör det enkelt att jobba med omnichannel/integrerat/360 (kärt barn har många namn). 1.

Läs mer