Sveriges Annonsörer Utsikt – Conversion Jam

Vi var på seminariet Conversion Jam 2018 där runt 500 experter inom webbkonvertering samlats för att få inspiration om hur vi kan optimera kundresan på nätet.

Vad var det för event?
Conversion Jam är ett av världens största event, hålls här i Sverige, med handplockade internationella talare som delar med sig av sina bästa tips om hur vi kan skapa den optimala kundresan på nätet med hjälp av data och insikter, med en blandning av hård data och kvalitativ data från UX-tester och personliga intervjuer.

Vilka var det som pratade?

Talarna var olika specialister från psykologi till teknik som alla pratade om hur man kan skapa bättre konverteringsflöden för att sälja mer eller för att motverka churn.

Nir Eyal som har har skrivit boken ”Hooked” om kundupplevelser pratade om kundpsykologi och hur man skapar ett beroende och att de globala jättarna har ett ansvar göra det på ett bra sätt och att företag kan använda dessa tricks.

Tara Robertson som pratade vikten av att blanda kvalitativ och kvantitativ data i sina tester, man kan inte skapa bra kundupplevelse utan att lyssna på sina kunder.

Purna Virji talade om röststyrning och hur man bygger det så att man får en naturlig konversation.

André Morys från Tyskland hade ett otroligt roligt men samtidigt bra och förklarande föredrag om dåliga webbflöden som förstör affären.

Els Aerts pratade om att man måste göra smarta korrekta undersökningar som ger dig den BRUTLA sanningen, man kan inte fråga kollegor och kompisar med ledande frågor, gör det ordentligt.

Chris Goward experten från Kanada som arbetar både i Kanada och USA kombinerade teori och praktik på ett brilliant sätt, han har produktifierat konvertering på ett smart sätt.

Elena Verna pratade om att konvertering är en otroligt viktig KPI i verksamheten för att man ska nå sina mål.

Yasmin Tilles är en grym konverterare som berättade om hur konvertering kan öka varumärkeskännedomen.

Michael Aagaard från Danmark är en otrolig estradör som avslutade det hela med bravur.

Vi rekommenderar alla företag att skicka alla som jobbar med webb och landningssidor till Conversion Jam då man får med sig smarta tips som man kan sätta i verket.

VAD var det som var extra intressant?
Det är intressant att webbkonvertering har gått från snabba A/B-tester till att det idag har blivit en strategisk fråga som har hamnat uppe hos ledningen på stora företag som Amazon, Facebook, Google med flera. Här har Svenska företag mycket att lära, då man måste ta hand om den trafik som man skapar via räckviddskampanjer på ett bra sätt för att skapa affärer och kundlojalitet.

Hur påverkar det mig som annonsör?
Det finns fortfarande otroligt många dåliga konverteringsflöden där man kastar bort annonspengar och användarnas tid då man inte har optimerat upplevelsen efter kundernas behov. Genom att kontinuerligt ställa frågor och testa nya flöden för att skapa bättre kundresor skapar man enklare bättre upplevelser för kunderna, som i sin tur ger mer intäkter. Ett klassiskt win win helt enkelt.

Läs mer om Conversion Jam här.

Av Peter Mackhé
peter.macke@annons.se

Sveriges Annonsörer Utsikt