Sveriges Annonsörer Utsikt – MagentoLive Europe 2018

Vi var på Magento Live i Barcelona måndag till onsdag denna vecka för att bevaka de senaste e-handelstrenderna.

VAD var det för event?

Magento Live är Magentos årliga event där alla partners samlas för att nätverka och höra de senaste nyheterna om deras e-handelslösning. Årets stora nyhet var att Adobe har köpt Magento och alla som jag träffade – både personer från Magento, Adobe och personer som ingår i deras community – var exalterade över samarbetet.

Köpet av Magento är en naturlig del i utvecklingen för båda bolagen då Adobe har byggt lösningar där man får insikter baserat på data så att man kan skapa den optimala kundupplevelsen, man har allt från analytics, target där man kan rikta sin kommunikation och AI som optimerar allt i realtid.

Det som Adobe har saknat är sista ledet med konverteringen av all marknadsföring, detta täcker man nu upp med Magento. Magento å andra sidan har en bra skalbar e-handelslösning men man har saknat kopplingen med alla insikter om vad som händer på kundresan.

Genom samarbetet kommer man att kunna koppla ihop all data och de insikter som man har med e-handeln på ett bra sätt när systemen kommer att kopplas ihop.

VEM var det som pratade?

Det var en stor andel talare från Magento och Adobe – givet då de var arrangörer -men vi hade även företag som exempelvis Google som talade om hur de arbetar med e-handel och företag som visade hur man har skapat bra sömlösa lösningar mellan digitala kanaler och det fysiska mötet.

Eventet i stort var ganska tekniskt och man bör vara insatt i e-handel och olika tekniklösningar om man vill hänga med, då det i vissa fall används ord som ”vi initierade” har koll på, men om man inte är inne i systemen kan det lätt bli så att man inte hänger med de termer som är allmänt vedertagna för dem som arbetar med det.

Det som var hett var Omnichannel där exempelvis ett tyskt skoföretag med över 3000 olika modeller alltid har haft sina butiker som partners som de har haft en tät relation med och de ville därav inte gå in i e-handeln då de var rädda att de skulle konkurrera med de som säljer deras varor. Vad de gjorde för att få med alla butiker var att skapa en e-handelslösning som involverar alla butiker och de agerar lager och hjälper till att skicka varorna och få ta del av intäkterna av det som de har distribuerat, på det viset blir butikerna en del i e-handeln då man kan komma in i butik prova ut storlekar och har man inte varorna hemma kan man beställa i butik. Man har även måttat av lojala kunders fötter så att man alltid vet vilken modell och storlek som passar just den kunden, detta har man flyttat in i e-handeln.

VARFÖR pratade de?

Marketo är en stor community som arbetar med open-source webbutveckling och alla tycker om att vara en del av detta och bidra och byta erfarenheter med varandra. Det årliga eventet är ett sätt där alla partners som implementerar systemet har möjlighet att träffa kunder och prospekts samt att man får veta vad som händer i utvecklingen av e-handelslösningarna, där det går riktigt snabbt just nu.

VAD var det som var extra intressant?

Det var intressant (och lite befriande) att vara på ett digitalt event där block-chain inte nämndes och man talade väldigt lite om AI. Det är en mycket spännande utveckling att företag som Adobe integrerar e-handelslösningar i deras Marketing Suite. Det skapar utväxlingspotential för de företag som är inne i e-handeln eller funderar på att ge sig in att koppla ihop sin data för att kunna sälja mer på nätet. Samma sak med Magento som tidigare har varit i slutet av resan och fokuserat på konvertering och försäljning, nu kan man koppla på ännu mer intelligens i form av data och analys som kan ge deras kunder ännu bättre e-handelstjänster för sina kunder.

HUR påverkar det mig som annonsör?

För alla annonsörer som är inne i e-handeln – eller för de som funderar på att ge sig in – öppnas nya möjligheter att skapa bättre kundupplevelser då man använder data och analys för att ge en bättre köpupplevelser, detta i sin tur kommer öka försäljningen om man kan rikta sina budskap till rätt person vid rätt tidpunkt, förhoppningsvis kan detta vara slutet på retargeting där man försöker sälja samma sak till kunderna som de precis har köpt.

Magento och Adobe lösningen är dock inte för alla, det är framförallt riktat mot stora och medelstora företag, för små företag är tjänsterna troligtvis för stora, dyra och komplexa. Men har man nått en viss nivå och man vill skala och växa är det en naturlig resa att börja arbeta med företag som Magento och Adobe då man kan få större utväxling.

 

Av Peter Mackhé
peter.mackhe@annons.se

Sveriges Annonsörer Utsikt