Tävla för att bli bättre!

Visst är den inre motivation den absolut bästa drivkraften? Jag är övertygad om att alla, eller nästan alla i fall har en liten tävlingsdjävul i sig och hela tiden vill bli lite bättre. Att då få kliva upp på prispallen och få det absoluta beviset genom att ta emot guldet är det ultimata beviset på att man är bäst. Även om du visste det, har nu din omgivning också fått veta det.

Men belöningen har inte kommit ut av sig själv, den har du fått genom ett smart upplägg över tid. Vägen dit har sällan eller aldrig varit spikrak eller enkel. Den har oftast haft ett antal delmål som varit avgörande för att nå slutresultatet. Men slutresultatet är att du är aningen eller mycket bättre än andra som också håller på med samma gren.

Tänker du idrott? Det gör jag också delvis, men jag tänker också reklamtävlingar för jag älskar bra reklam! Visst är det fantastiskt att få bevis på att man gör kommunikation som fungerar, dvs den har både hög kreativitet och gjort bevisad effekt. Tänk vilken process du och teamet har varit igenom för att lyckas så bra. Och inte bara det, utan dessutom i supertuff konkurrens med andra case som också har varit framgångsrika.

Det är därför jag tycker det är så bra att tävla med reklam. Det gör att du hela tiden blir bättre för att behålla ledartröjan, ta den eller nå ett delmål på vägen. För det här gör att du hela tiden utvecklas, kommunikation gör precis det jobb den ska göra, är ett bra verktyg för att nå affärsmålen.

Just nu pågår inskickningen av tävlingsbidrag till 100-wattaren 2018 för fullt. Och jag är övertygad om att du har flera case, både små och stora, som absolut ska vara med, för det gör dig bättre!

Läs mer om 100-wattaren här!


Av Ulf Hermansson Samell

ulf.hermansson.samell@annons.se

Ulf Hermansson Samell