Om man ser på utvecklingen av mediekonsumtionen i Sverige över en 10-årsperiod så lägger vi ungefär lika många timmar på media idag som vi gjorde 2008. Men det som har skett är att digitala medier tar allt mer av vår tid, framförallt hos unga personer.

Okej, det är inga nyheter att vi har blivit mer digitala och att vi lägger allt mer tid på sociala medier och digitala medier. Men det som har skett är att människors medietid delar sig på allt fler kanaler än det gjorde innan de digitala kanalerna dök upp. Idag håller vi kontakten via Facebook, spanar in videoklipp på YouTube, kollar kompisarnas bilder på Instagram, tittar på filmer via Netflix och vi söker efter det vi vill ha på Google.

De traditionella medierna tar dock fortfarande drygt hälften av vår medietid, samtidigt har de digitala medierna tagit den andra knappa hälften som de har förlorat. Det är inte antingen eller, vi konsumerar fler medier men vi lägger fortfarande samma tid på media som vi gjorde för tio år sedan. Vi läser fortfarande morgontidningen och vi tittar fortfarande på TV, men vi lägger bara inte lika mycket tid på de traditionella medierna som vi gjorde förr. Detta har förändrat spelplanen helt och hållet för dagens marknadsförare.

Många säger att vi måste bli mer digitala, det är helt fel. Vi måste idag förstå vilka medier våra kunder och prospekts använder mest om vi vill nå ut till dem via räckviddskampanjer. Är man ett stort globalt dryckesföretag kan man kanske ha en närvaro i alla medier.

Ett normalstort företag i Sverige som har en stor mediebudget har tyvärr inte råd med en närvaro i alla mediekanaler. Därför måste man göra hemläxan och se vilka medier som det är störst sannolikhet att man kan komma i kontakt med sina potentiella kunder och ta fram budskap som passar det mediet för att få maximal effekt för sina medieinvesteringar.

Hur skall då en marknadschef tänka i ett allt mer fragmenterat medielandskap om man vill hänga med i de senaste trenderna för att fånga upp sin publik?

Här kommer mina tre tips hur du gör:

1. Börja med en riktig omvärldsbevakning så att du förstår dagens medielandskap. Du måste förstå mediekonsumtionen i Sverige innan du börjar välja media. Här har du tips på en bra rapport som har sammanställt mediekonsumtionen i Sverige.

2. Hämta information från dina kunder, digitalt och analogt. Analytics visar vad dina kunder gör, men det ger inte svar på varför de beter sig som de gör. Du måste även ställa frågor via olika typer av undersökningar för att få mer information om vad de vill ha och varför vissa digitala flöden inte fungerar som de ska.

3. Sätt en handlingsplan utifrån den data och analys som ni har skaffat för att planera era medieköp och var ni kan komma i kontakt med era potentiella kunder på bästa sätt. Fundera på hur ni ska kommunicera med dem via respektive media. Du kan inte kopiera en actionplan från någon annan – den måste skräddarsys för ditt företag, dina kunder och var ni befinner er idag.

Av Peter Mackhé
[email protected]

Peter Mackhé

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar