18 januari 2007. Steve Ballmer intervjuas i CNBC om hans tankar kring Apples nya telefon. Ni minns intervjun, annars – se den igen här! Ballmers skrattande, hånfulla svar blev snabbt ett klassiskt skolboksexempel på hur dum den ser ut som inte förstår vart utvecklingen är på väg.

När Jens Welin förra sommaren kom hem till Sverige efter fyra år som vVD på Starcom i USA hade han bland annat ansvarat för Best Buy’s mediebudget på 5 miljarder kronor. Med sig hade han nya erfarenheter kring datadriven marknadsföring och en tanke om hur man skulle kunna hjälpa svenska företag att komma ikapp de amerikanska. Eller åtminstone minska det glapp som finns.

Jens kontaktade Mikael Hellman, tidigare Nordisk marknadsdirektör på If, som i sin tur ringde mig och delade med sig av sina och Jens tankar. Kunde det vara värt att fundera på att göra något tillsammans för att hjälpa svenska marknadsdirektörer att minska glappet?

Vi träffades alla tre och idéer blev till handlingsplaner som ledde till ett samarbete med Sveriges Annonsörer i en Executive Summit för ett mycket begränsat antal, mycket seniora marknadsförare och företagsledare. Vår tes var att det finns många företag där de högsta cheferna, som är ytterst ansvariga för verksamheten, kan för lite om sådant vi kan sortera in under datadrivet. Den kompetensen har de underställda specialister till. Om dessa höga chefer (marknadsdirektörer och VD:ar) inte lär sig tillräckligt mycket själva kommer det att leda till att de tar fel beslut.

De kommer att riskera att se ut som Steve Ballmer. Helt i onödan, eftersom det enda som behövs är tillräcklig kunskap om vad det innebär att vara datadriven. Under knappt en och en halv dag tar vi oss igenom vad som är viktigt och varför. Vi borrar i begrepp, betydelser och blandar teori med praktik i föreläsningar och samtal om allt från techstackar till insikter, från personalisering till masskommunikation i en datadriven värld.

I våras genomfördes vår första Executive Summit med så fina utvärderingar att vi genast bestämde oss för att göra en till i höst. Datumet är satt till 3-4 oktober och platserna är begränsade till 12 för att säkra den intima miljön och kvaliteten på samtalen. Så om inte du nås av en inbjudan och har möjlighet den här gången, blir det säkert fler tillfällen framöver.

Av Daniel Collin
[email protected]

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar