Du måste ha en mobilanpassad sajt om Google ska gilla dig.

Den 26 mars förra året berättade Google att de ändrade indexering för sökträffar, det vill säga din organiska SEO, där mobiltrafiken viktas högre.

Vad innebär då Google mobile-first-indexing för dig?

Jo, Googles sök spindlar och rankar innehåll från alla webbsidor i världen och ger dig ett betyg på hur pass bra du möter deras algoritmer för att ge dig SEO-poäng. Förändringen att de nu indexerar mobiltrafiken högre straffar alla som inte mobilanpassar sin sajt och sitt innehåll – detta betyder att om du inte har mobilanpassat din sajt kommer du längre ner i deras sökträffar och förlorar besökare till din sajt, vilket kan vara väldigt dåligt för din affär.

Historiskt sett fick desktoptrafiken högre vikt innan förändringen och Google indexerar nu mobiltrafiken högre än tidigare. Google själva säger att de bara samlar in mobildata och inte indexerar efter mobilträffar. Men samtidigt säger de att man får bättre sökträffar på mobilen om man har en mobilvänlig sajt. Så vi rekommenderar att ni mobilanpassar allt om ni vill komma högt upp i de mobila sökträffarna hos Google eftersom dessa står för över hälften av söktrafiken.

Av Peter Mackhé
[email protected]

Peter Mackhé

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar