Debatter & inlägg

Effekt är lika mycket en fråga om uthållighet som kreativitet

Prisutdelningen i 100-wattaren sammanfaller med tiden då Sverige börjar lysas upp av allahanda julbelysningar, både i fönstren hemma och tvärsöver gator och torg i våra städer. Och på samma sätt som en riktigt fin julbelysning skapas av mängder av små lampor tillsammans tycker jag att årets 100-wattare präglades av en tänkvärd och stimulerande kombination av lysande idéer och gott hantverk, där kreativiteten lika ofta satt i själva genomförandet, eller i analysen och marknadsinsikten, som i den bärande grundidén. Att det dessutom blev en spännande duell mellan Åkestam Holst och NORD DDB om vem som skulle få ihop den totala wattsumman gjorde såklart inte kvällen sämre.

Vad är äkta i en låtsasvärld?

Annonsörer storsatsar i sociala medier. Men hur mycket av investeringarna når fram till riktiga människor? Vi beslöt oss för att djupdyka i ämnet.

The goalkeeper penalty paradox

Vad är viktigast för dig som marknadsförare: att lyckas, eller att inte riskera att misslyckas?I förra veckan var ”the Godfathers of Marketing Effectiveness”, d.v.s. Les Binet och Peter Field, i Sverige och pratade om hur marknadsföring skapar effekt och lönsamhet för företag. Deras slutsatser går stick i stäv mot många gängse trender idag, men trots att deras bevis är blytunga är det många som ändå väljer att ignorera deras råd. Varför då?

Världens bästa marknadsföringsböcker har en sak gemensamt

Strax efter det att Frankrike firat sitt VM-guld i fotboll la reklambyrån BBH upp en omröstning på Twitter, där uppgiften var att kora världens bästa marknadsföringsbok. Upplägget följde samma struktur som VM, med gruppspel, åttondelsfinaler, kvarts- och semifinaler och till sist en duell mellan två böcker i finalen.  

Sammandrag från en fullspäckad dag

Igår, den 25 april, gick AdDay av stapeln, årets stora inspirationsdag för alla som arbetar med kommunikation. Närmare 400 gäster hade samlats på Downtown Camper för att lyssna till fler än 30 inspiratörer. Här följer ett komprimerat sammandrag från dagen. 

Att vara sig själv närmast

Om du följer branschmedia har du säkert sett Nikes senast reklamfilm ”Nothing beats a Londoner” från Wieden + Kennedy. Filmen handlar om ett antal smarta och talangfulla personer inom sport och musik i London, och hur de tar sig an alla de utmaningar som finns med en ”Just do it”-attityd. Den har (med rätta) hyllats för både sin kreativitet och tekniska briljans, och sättet den visar upp personer med olika bakgrund och lyfter fram deras olika kompetenser. 

Att mäta marknadsföringens värde

Så här i årets slutskede brukar de flesta verksamheter göra bokslut och stämma av vad som åstadkommits under året, och frågan om att mäta marknadsföringens nytta och värde brukar vara högaktuell så här års.Som många vet är detta en fråga som ligger mig varmt om hjärtat. Jag tänkte därför avsluta året med att ge några råd och tips om detta som kanske kan bidra till att göra 2018 än mer framgångsrikt för dig som marknadsförare.

Reklamens A-lista, 100-wattskrönika av Mats Rönne

Att vinna en 100-wattare är som att få ”stora A” i reklameffekt. Då är det lite intressant att så många varumärken på A är vinnare i år. Adobe, AEG och Apoteket – och även Abby Priest (och kanske för våra internationella läsare Akestam Holst). Men självklart får man stort A även om man heter BRIS, Ikea, Kvinnojouren Ellinor, Mjau (Doggy) eller Trygg-Hansa.

Med rätt mått mätt – eller bara siffror vitt och brett?

När detta skrivs har bidragen till årets 100-wattare precis lämnats in, och om några dagar är det dags för juryarbetet att starta. Att fundera på vilka mått som används i presentationerna och hur dessa ska bedömas känns därför som ett högst relevant ämne. Det viktigaste måttet bör vara att kunna visa hur marknadsföringen hjälper att långsiktigt öka lönsamheten genom att öka betalningsviljan och försäljningen, men i många case så är också olika mått på effektivt medieutnyttjande viktiga steg på vägen. 

Almedalen goes Urban Deli

I torsdags var det premiär för AdDay, det vill säga Annonsördagen 2.0, Sveriges Annonsörers heldag om marknadsföring. Med 42 olika programpunkter om vardera 20 till 30 minuter på sex olika scener, på och runt Urban Deli, under åtta och en halv timme var det nästan mer som en orienteringstävling än ett traditionellt branschevent.

The medium is (not right for) your message

Marshall McLuhans berömda fras ”The Medium is the Message” verkar ha fått ny innebörd den senaste tiden. McLuhans ursprungstes handlade om att medier påverkar samhället oavsett innehåll, men nu har fokus flyttat till att innehållet och miljön i olika mediekanaler blivit en allt viktigare fråga för många stora annonsörer och hur deras varumärken uppfattas. 

Reklamen som samhällsbyggare

Jag vet inte hur mycket revisionsbyrån Deloitte egentligen kan om reklam. I likhet med de andra stora globala konsultföretagen har man byggt upp en omfattande verksamhet inom marknadsstrategi och liknande discipliner, så det finns säkert en mängd synnerligen kompetenta människor där med både breda och djupa kunskaper om marknadsföring och kommunikation.

Vinnarna och förlorarna på en stekhet reklammarknad

Reklammarknaden fortsätter att glöda. I IRM:s senaste rapport står det klart att Q4 och hela 2016 slog flera rekord. Omsättningen under Q4 uppgick till 10,2 miljarder kronor, tillväxten gentemot 2015 samma kvartal var 7,5 procent. Totalt ökade investeringarna med 6 procent mot föregående år. Med en total omsättning om 34,9 miljarder kronor.

En bra magkänsla grundar sig på siffror, data och analys

Vi lever i en värld där mängden av data växer exponentiellt och alla produkter och tjänster digitaliseras i en snabb takt. Människor har flyttat sitt mediebeteende till digitala kanaler, allt man behöver ligger bara ett tumtryck bort i din smartphone.

Blir 2017 året för ”Digital Accountability”?

Har du hört talas om Marc Pritchard? Om inte så är det nog dags att lägga namnet på minnet. Inte bara för att han är ansvarig på koncernnivå för alla P&G:s varumärken, och därmed ytterst ansvarig för en årlig marknadskommunikationsbudget på runt sju miljarder dollar (det vill säga ungefär dubbelt så mycket som alla medieinvesteringar i Sverige). Utan främst för det han sa på IAB Annual Leadership-konferensen för någon vecka sedan.

Därför kan en miljon per sekund vara en bra investering

Över 100 miljoner tv-tittare – bara i USA. Att synas i 30 sekunder kostar mer än 43 miljoner kronor. Super Bowl är söndagens- och årets stora reklamhändelse. Och det är dags för svenska marknaden att på allvar se, lära och ta efter.   

Sport och mat lockade reklam-tv-tittarna 2016

Summeringarnas tid är här och i veckan släppte videoplattformen YouTube listan över de mest tittade reklamfilmerna det gångna året. En lista många annonsörer suktar efter att hamna på, men som få lyckas med. Klassiska teman som sport och mat var det som lockade tittarna, men vilka är ingredienserna som får folk att zappa in en reklamfilm när allt fler zappar ut?

De tre viktigaste bokstäverna för marknadskommunikation

Så här års är det rätt naturligt att frågan om marknadsföringseffekter ligger högt på agendan hos många marknadschefer. Vi har nyss haft prisutdelning i 100-wattaren och i de flesta företag är det dags att stänga nästa års budget. I många budgetdiskussioner kan jag därför föreställa mig att frågan om ”vad ger kampanjerna för ROI?” har dykt upp.