


Som en del av Effektinitiativet arranger Sveriges Annonsörer, Swedma och KOMM EFFDay. På EFFDay samlar vi branschen för att diskutera hur vi får bäst effekt av våra marknadsinvesteringar.
Investeringarna i marknadsföring ger allt lägre effekt, både i Sverige och stora delar av världen. Den nedåtgående trenden har pågått i över tio år. Att tydligt kunna visa effekten av reklam och marknadsföringsinvesteringar är ett av marknadsförarens viktigaste uppdrag. Det är kritiskt för att vi ska uppnå våra mål i form av ökat förtroende eller högre lönsamhet. Vi ser också att reklamtröttheten har parkerat sig på en oroväckande hög nivå, förtroendet för marknadsföring minskar. Detta påverkar företags lönsamhet, tillväxt och konkurrenskraft – och i förlängningen hela samhällsekonomin – negativt.
Vi behöver på allvar börja prata om effektfrågan och hur vi vänder utvecklingen.
EFFDay 2020 bjöd på talare, break-out sessions, expertpaneler och best practice inom strategi och planering, implementering, insiktsdriven marknadsföring och uppföljning av effekt.

Moderator

Anna Frankzén Starrin
Hon leder årets effektevent
Anna Frankzen Starrin är kulturantropologen som drivs av att få företag och organisationer att våga spana in i framtiden för att hitta sin väg i den digitala transformation med hållbar utveckling som mål. Hon har nyligen lanserat forskningsstudien Urban Trends & Innovations är trend- och omvärldsanalytiker med smeknamnet Robot-Anna.

Nick Milne
Founder & Director
Go Ignite Consulting
& IPA Effectiveness Consultant
Positive Brand Friction
Effectiveness Measurement Consultant Nick Milne reveals exclusive IPA research on how we can segment customer experience and its importance to generating brand value and growth.

Fran Cassidy
Founder
Cassidy Media Partnership
& IPA Senior Consultant
A healthy relationship between the CFO and CMO that will drive growth and profit
The fundamental job of marketing leaders is to create and develop sustainable value for their organisations. If marketers become focussed upon communications alone, as many have, they will lose control of the role of value creation. We believe that a healthy relationship between the CFO and CMO will help marketers back into a more strategic role that will drive growth and profit. This presentation outlines the “VALUE” framework, based on a global study of B2B organisations and commissioned by the IPA and LinkedIn. It outlines a practical roadmap to help CMOs and their teams tackle the issues hindering the relationship between marketing and finance.

Sorin Patilinet
Global CMI Director
Communications Lab Mars
Creating a global culture of effectiveness.
Evidence-based decision making is at the core of how we approach Marketing at Mars. During the last ten years, I led the company on a transformational journey to put effectiveness at the center of our marketing approach. I am excited to share some of the insights captured along the road: principles first approach, consumer-behavioral first research, and why we put effectiveness before efficiency.


Peter Lundberg
Co-founder & Managing Partner
Kapero
Kaj Johansson
Co-founder & Managing Partner
Kapero
Största förändringen vi sett i den moderna handeln – marknadsföringens roll blir tydlig
Kaperos Kaj Johansson och Peter Lundberg har jobbat djupt inne i svenska marknadsavdelningar under ett halvår med coronapandemin. I det här presentationen redogör de för sin analys och marknadsavdelningarnas utmaningar.

Breakout Sessions
(fylls på löpande)

Mikael Ekelöf
Annonsutvecklingschef
TV4
David Rindelöv
Sverigechef Annalect
Annalect
TVs roll i mediemixen
Hur driver olika medieslag försäljning på kort och på lång sikt? Hur ser tv:s roll ut i mediemixen? Bidrar tv med synergieffekter på andra offline- och onlinemedier? Hur kan olika annonsörer tänka kring sina medieinvesteringar? David Rindelöv, Sverigechef på Annalect, tittar tillsammans med TV4:s annonsutvecklingschef, Mikael Ekelöf, på en färsk studie som baseras på data från 30 annonsörer på den svenska marknaden som är fördelade över 6 olika branscher.

Carl Wåreus
Head of Domestic Clients, Agencies & Partners
Google
Decoding Decisions – making sense of the messy middle
”Ju mer information vi har tillgång till och snabbt kan söka efter, desto mer komplicerade köpbeslutsprocesser får vi inom många produktkategorier. Vad som händer i början av en beslutsprocess – med långsiktigt varumärkesbyggande/awareness, och i slutet – med säljdrivande, konvertering och köp, är tydligt och enkelt att förstå. Men däremellan blir det lätt rätt rörigt, och är allt annat än linjära processer.
Google delar med sig av sin senaste research på området – The Messy Middle – där man har studerat flera hundratusen inköpsresor för att lära sig hur man som marknadsförare och varumärkesägare bättre kan hålla sig ””in mind”” och inte förlora kunder genom den alltmer komplexa ””consideration fasen””.”



Malin Otterström
PR & Kommunikationschef
JCDecaux
Anna-Cecilia Jonsson
Produktchef
JCDecaux
Jens Welin
Moderator – Managing Partner & Senior Client Director
NordDDB Stockholm
Effekten finns där – om kreativiteten gör det
I en värld där reklamtröttheten blir allt mer påtaglig och reklam upplevs som påträngande sticker utomhusreklamen ut och går mot strömmen.
Utomhuskanalens reklamkampanjer upplevs som mer positiva, även i den unga målgruppen.
Möjligheterna att nå ut brett och skapa effekt är stora – om du vet hur en effektfull utomhusreklam ska utformas?
Du har i snitt 3 sekunder på dig att kommunicera ditt budskap, då fungerar inte långa budskap och sobra färger. Tvärtom!
JCDecaux presenterar kreativa utomhuskampanjer, guidar dig genom utomhusreklamens gyllene regler och påvisar utomhuskanalens snabba räckvidd och slutligen effekt.


Johanna Kägu
Creative Lead
Scream
Jonas Vahlne
Head of Strategy & Transformation
Scream
Så skapar du engagemang kring ditt varumärke post corona
När arenor ekar tomt, festivaler ställs in och människor inte kan uppleva varumärken i den fysiska världen, hur skapar man starka upplevelser för sin målgrupp. Scream Mediabyrå utforskar trender och exempel på effektiva varumärkesupplevelser online.

Ulla Torri (fd van Berkum)
Senior Account Director
Adform Sverige
Maximera din digitala räckvidd samtidigt som du minskar reklamtröttheten
”Vår bransch har sedan länge mätt digital räckvidd baserat på unika browsers (cookies). Idag har varje användare i snitt tre olika devices och oftast ännu fler browsers – men vi fortsätter att både styra, mäta och utvärdera våra digitala kampanjer utifrån unika cookies. Dessa 3e-parts cookies som dessutom kommer att försvinna inom en inte alltför avlägsen framtid.
Ulla Torri reder ut best practices kring hur man maximerar sin digitala räckvidd samtidigt som man minskar reklamtröttheten – idag och i framtiden.”



Hanna Riberdahl
vd Sveriges Annonsörer
Mats Rönne
Effektrådgivare Sveriges Annonsörer
Christian Cabau
Marknadschef Klarna
Den svåra förmågan att kunna balansera eller vikten av ”ochism”
Att jobba med marknadsföring 2020 är på många sätt en dröm. Den snabba teknikutvecklingen har gett oss oändliga möjligheter att kommunicera med våra målgrupper. ”Vi kan göra allt vi vill, och vi är effektivare än någonsin!” är mantrat som hörs i branschen. Samtidigt visar studier klart och tydligt att effekten av våra insatser blir allt sämre.
För att kunna öka effekten av marknadsinvesteringarna krävs en bra balans – mellan effekt och effektivitet, mellan varumärkesbyggande och taktisk marknadsföring, mellan räckvidd och personalisering, mellan uthållighet och optimering, mellan generalister och specialister, mellan insikter och data….ja, listan kan göras ännu längre mellan det som vi ofta ser som motsatser. Men nyckeln är balans eller ”ochism” – förmågan att kunna göra både och, utan att samtidigt tappa fokus. En balansakt som är utmanande. Ytterst handlar det om våra möjligheter att skapa lönsam tillväxt för företagen.



Linda Nilsson
vd KOMM
Niklas Bondesson
Dr Stockholms Universitet och Head of Science på Evidence Strategy (NoA)
Hedvig Hagwall Bruckner
copywriter King
ordförande Guldägget 2020
Kreativitet och affärsnytta – har det någonsin varit viktigare?
KOMMs vd Linda Nilsson i samtal med Dr. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms Universitet och Head of Science på Evidence Strategy (NoA) och Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King och juryordförande i Guldägget 2020, om vikten och relevansen av effekt och att påvisa affärsnyttan med kreativ och långsiktigt kommunikation.



Malin Anglert
vd SWEDMA
Anna Albinsson
CMO Bisnode
Mattias Andersson
Partner & Senior Analyst Miltton Sverige
Kunden i mitten!
Malin Anglert samtalar med Anna Albinsson och Mattias Andersson om Bisnodes färska studie om mottagarens inställning till reklam. Och vikten av att vara relevant i den datadrivna kommunikationen.

Expertpaneler
Panel 1:
Vikten av att verkligen jobba med insikter för att nå effekt – Insikter – starten för att lyckas skapa effekt av marknadsinvesteringarna

Hanna Riberdahl
Sveriges Annonsörer

Jerker Winther
Åkestam Holst NoA

Daniel Collin
Vinter/Hjärntränarna

Stina Liljekvist
Skandia
Panel 2:
Svårigheten att argumentera för sin strategi internt/till ledningen

Mats Rönne
Sveriges Annonsörer

Linus Almqvist
Ramboll

Arvid Axland
Pool

Neda Kanni
ICA
I biljettpriset får du även tillgång till extramaterial:
- Specialpris på digital utbildning från IPA: Effectiveness Essentials e-learning (11 timmar). Pris 163 pund per person (ord pris 250 pund) (gäller tom 31/12-2020)
- Guiden Snacka om effekt – En guide till hur du får ut mer av din marknadsföring (fr 2020)
- Marknadsrapporten 2020 – så investerar, agerar och resonerar marknadsförare i Sverige
- KOMMs Effektprinciperna (fr 2019)
- Den färska IPA rapporten om Customer Experience som Nick Milne pratar om i sin presentation
- Rörligt material från EFFDay (tillgängligt tom 31/12-2020)
- Extramaterial från Google: 5 kreativa tips på effektivare YouTube kampanjer
- Certifieringen Trygg Data – en garanti för trygg datahantering från SWEDMA under ett år

När:
6/11 2020
8:00-12:00

Var:
Digitalt

”Effektfrågan behöver komma högst upp på alla marknadsförares agenda. För att göra det samlar vi därför hela branschen under en dag för att tillsammans diskutera hur vi ska tänka, agera och planera och investera i marknadsföring framöver. Vi hoppas att EFFDay ska ge mycket inspiration och kunskap men framför allt väcka samtal. Det kommer bli en viktig dag för alla som verkar i marknadsföringsbranschen”, säger Hanna Riberdahl, VD Sveriges Annonsörer.
