
Effekt
Effektinitiativet
– för att våra marknadsinvesteringar ska ge bättre effekt
Investeringarna i marknadsföring ger allt lägre effekt. Inte bara i Sverige, utan över stora delar av världen. Den nedåtgående trenden har pågått i över tio år. Men att tydligt kunna visa effekten av reklam och marknadsföringsinvesteringar är ett av marknadsförarens viktigaste uppdrag. Det är kritiskt för att vi ska uppnå våra mål i form av ökat förtroende eller högre lönsamhet.
Vi ser också att förtroendet för reklam och marknadsföring hos konsumenter minskar. Detta påverkar företags lönsamhet, tillväxt och konkurrenskraft – och i förlängningen hela samhällsekonomin – negativt.
Vi behöver vända den negativa utvecklingen!
Våren 2020 startade Sveriges Annonsörer därför det vi kallar Effektinitiativet, ett branschöverskridande samarbete med målet att öka effekten av våra investeringar. Initiativet samlar allt från marknadschefer och andra köpare av marknadsföring till experter, forskare, byråer och medier. Tillsammans kommer vi att driva och skapa opinion i effektfrågan samt arbeta för att…
– skapa större tydlighet kring olika effektmått, så att det blir enklare att mäta och redovisa effekt.
– sprida kunskap om effektfull marknadsföring till marknadsförare, ledningsgrupper och konsulter genom att tillhandahålla verktyg, guider, workshops och utbildningar.
– ta fram och sammanställa viktiga fakta och argument som stöd för kloka marknadsföringsbeslut.
Organisation
Effektinitiativet är organiserat i en kommitté med fyra arbetsgrupper. I kommittén beslutar vi om inriktningen, projektplan och prioriteringen av aktiviteter på en övergripande nivå. I arbetsgrupperna konkretiseras och genomförs aktiviteter, antingen av gruppmedlemmarna eller i samarbete med utvalda resurser.
Läs vårt upprop till branschen
Läs om, ladda ner eller köp vår guide Snacka om effekt!
Därför engagerar vi oss i Effektinitiativet!
Tobias Clewemar från Telenor, Nicole Kavander från Another State, Linus Almkvist från Ramboll och Niklas Bondesson, Stockholms Universitet är några av dem som valt att engagera sig i Effektinitiativet. Här ger de sin syn på varför initiativet behövs, och vad de hoppas att det ska leda till.
Effektkommittén – arbetsgrupper
Strategi
Louise von Gussich, Nordea
Bella Goldman, Lidl
Jerker Winther, Åkestam Holst
Niklas Bondesson, Stockholms Universitet och NoA Consulting
David Khabbazi, The Social Few
Ulf Berlin, Silver
Kaj Johansson, Kapero
Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer
Implementering
Tobias Clewemar, Telenor
Malin Angert , Swedma
Linus Almqvist, Ramboll
Neda Kanni, ICA
Jimmy Rodhelind, Jung Relations
Max Apéria, Byråvalsrådgivare Sveriges Annonsörer
Martin Gustafsson, Stockholmsmässan
Mäta & följa upp
Mats Rönne, OffPist Management
Christian Cabau, Klarna
Peter Bryngelson, Demoskop
Caroline Rudbeck, Dustin
Stina Liljekvist, Skandia
Malin Häger, TV4
Anders Rynnel, Apoteket
Cecilia Perlind, Kantar Sifo
Cecilia Claesson, JCDecaux
Kompetenslyft & utbildningsprogram
Mats Rönne, OffPist Management
Anne Gro Gulla, Ascension
Linda Nilsson, KOMM
Nicole Kavander, All of Us
Christine Platon, Universal Sony Pictures Home Entertainment
Ulrika Strallhofer, Sveriges Annonsörer
Daniel Collin, Hjärntränarna
Partners i initiativet:


