Expertteam ersätter mediekommittéerna

Medier flyter allt mer samman och det blir allt svårare att hitta de tydliga gränserna. Expertteamens syfte är i huvudsak detsamma som för de tidigare mediekommittéerna, men med vissa skillnader för att kunna agera mer flexibelt och snabbfotat. Syftet med expertteamen är att skapa bästa möjliga förutsättningar för effektiv marknadskommunikation, att driva utvecklingen framåt ur ett annonsörsperspektiv samt att öka och sprida kunskap.

 Expertteamens uppdrag

  • Att titta på och diskutera utveckling och trender
  • Att hitta eller ta fram en gemensam syn på branschstandarder
  • Att uppmuntra och främja gemensamma spelregler inom exempelvis branschvalutor, mätmetoder och etik
  • Att ta fram och/eller uppdatera rekommendationer, checklistor etc.
  • Att vid behov agera talesperson(-er) i frågor som rör teamet

Expertteam: Egna kanaler

Syftet med vårt arbete är att öka och sprida kunskap om den potential som ligger i att smartare utnyttja företagets egna kanaler för bättre kundupplevelser och ökad lönsamhet

 

Vakant (ordförande)
Arvid Axland, Pool
Emma Fahlstedt, Centerpartiet
Kerstin Weidstam, SEB
Kim Saxberg, MEC
Lukas Löfgren, Bisnode (föräldrarledig)
Malin Wessman, ICA
Martin Hehrne, Facebook
Mats Rönne, smart company
Peter Björk, SPP (vice ordförande)
Sonja von Lochow, TNS Sifo
Åsa Davidsson, HusmanHagberg


Expertteam: Förtjänade kanaler

Köpt annons i redaktionellt format påverkar pr-arbetet och inte minst trovärdigheten. Skapa gärna bra content – men tumma inte på annonsmärkningen

 

Maria Mossenberg, Danone (ordförande)
Alexandra William-Olsson, OKQ8
Christian Quarles, Nine Yards Brand Experience
Fredrik Gustafsson, Ledarna (vice ordförande)
Frippe Stenberg, Vizeum Sweden
Hanna Axelsson, Trygg-Hansa
Håkan Jerner, Tre Kronor Media Group
Jim Carlberg, Tele2
Jimmy Rodhelind, Jung
Jonas Dahlquist, Starcom
Malou Rönnmark, JMW Kommunikation
Per Söderpalm, TNS Sifo PR Research
Sarah Frelin Ekvall, Burger King Sweden
Sara Forssberg, OMD Sweden
Tobias Hedström, Opoint
Vigor Sörman, Splay


Expertteam: Köpta kanaler

Konsumenterna är trötta på reklam, men inte på kommunikation. Vi måste därför anstränga oss hårdare för att skapa relevanta och meningsfulla dialoger


Martin Sundberg

 

Martin Sundberg, Svenska Spel (ordförande)
Adam Fors, PHD 
Alexander Högman, Mediatool
Anders Sjösten, Mediekompaniet
Andreas Fyrlund, Maxus
Andreas Sandin, Bonnier Tidskrifter
Carl Wåreus, Google
Cecilia Perlind, TNS Sifo
Daniel Collin, Mecglobal
Daniel Saberski, Unilever
Eric Lundberg, Apoteket (vice ordförande)
Helena Nyström, Tobin Properties
Jeanette Asteborg, Volkswagen Personbilar
Johan Stockmarr, Starcom
Klara Eide, M&C Saatchi
Lina Engler, Forsman Bodenfors
Malin Häger, TV4-Gruppen
Martina Göransson, Tele2
Mia Lund Hanusek, Media Markt
Ola Klingenborg, Clear Channel Outdoor
Peter Nordlöv, Google & YouTube Sweden
Thomas Brenemark, Whygency


Expertteam: Mediekvalité

Mediekvalité är en bred fråga, dels har du en teknisk kvalitetssida men du har även den kommunikativa sidan. Expertteam Mediekvalité kommer främst att fokusera på de tekniska delarna och ta fram guider, seminarier och föra debatt om viktiga mediefrågor för att bringa större transparens och förtydliga komplicerade saker

 


Silvia Barklund, SPP, (ordförande)
Axel Birgerstam, Scream Mediebyrå, vice ordförande
Linus Blom, Lantmännen 
Carolina Löfving Larhed, Telia
Jesper Both, Unibet, Kindred Group
Sanna Söderström, PHD 
Per Ekfeldt, OMD
Fredrik Hermansson, Acast 
Mikael Ekelöf, TV4 
Carl Wåreus, Google
Martin Hehrne, Facebook  
Uday Printzell, KIT 
Mats Selling, Eniro
Peter Bryngelsson, Demoskop 
Peter Mackhé, Sveriges Annonsörer


Vill du ingå i Sveriges Annonsörers Expertteam?

Skicka din intresseanmälan till expertteam@annons.se



Har du frågor om Expertteamen?

Kontakta Lin som är ansvarig för våra Expertteam.

Lin Eriksson Nordström

Kommersiell chef
0733-99 33 86
lin.nordstrom@annons.se

 


Tillbaka till Experterna

Tipsa Expertteamen

Tips till Expertteamen

Är du intresserad av att ingå i Sveriges Annonsörers Expertteam? Eller vill du nominera någon?

Tipsa oss gärna


Ladda ner en handbok

För att guida dig i rätt olika mediekanaler har kommittéerna tagit fram ett antal handböcker, som du kan ladda ner från Biblioteket.

Logga in och ladda ner