Marknadsförare och kommunikatörer känner sina målgrupper sämre än de anar. De tror att folk i allmänhet har samma strävan och drömmar som de själva. Men så är det inte. Det visar en ny brittiskt studie, men även tidigare svensk forskning. Kan marknadsförare och kommunikatörer förstå vanligt folk, när de tillhör en priviligierad elit, både socialt och ekonomiskt? De har ju själva möjlighet att sätta upp högre mål och drömma större drömmar än vanligt folk. Brittiska Reach Solutions har nyligen, tillsammans med analysföretaget House51, gjort en studie av hur människors målsättningar och drömmar ser ut. Och hur de skiljer sig från marknadsförares och kommunikatörers. Rapporten, ”The Aspiration Window”, visar att marknadsförare och kommunikatörer i mycket högre utsträckning än vanligt folk strävar efter berömmelse, status, pengar och makt. Men de tror, felaktigt, att vanligt folk har ännu större längtan efter detta. Det skapar en djup klyfta mellan marknadsförarna och stora delar av deras målgrupper. Men det finns också några likheter mellan marknadsförarna och vanligt folk. Exempelvis som att inga av dem har något större förtroende för att varumärken och reklam tar samhällsansvar exempelvis. Inte heller tror någon av grupperna att varumärkens ansträngningar att ta socialt ansvar eller miljöhänsyn avgör vad vi köper.…

Den här sidan är bara för dig som medlem. Vänligen logga in för att fortsätta läsa. Om du inte är medlem? Läs mer om vårt medlemskap eller kontakta oss.

LOGGA IN