Annonsinvesteringarna hämtar sig snabbare än någonsin. Siffrorna från IRM visar på en historiskt snabb återhämtning av reklaminvesteringarna under Q1 2021. IRMs prognos för året indikerar även att vi redan under 2021 kommer hämta hem tappet från 2020 och passera nivåerna från 2019. Om man tittar på den förmedlade reklamen från mediebyråerna ser det inte ut som att de har återhämtat sig lika snabbt som den totala marknaden. Vi ser dock att annonseringen i digitala kanaler ökar medan traditionella medier fortfarande ligger på minus under Q1 2021. Om rapporten Medietrender i Sverige Medietrender i Sverige är en samlade rapport för mediemarknaden. Vi har samlat data med reklaminvesteringar IRM som har nettoinvesteringar, Sveriges Mediebyråer som samlar in förmedlad reklam och Kantar som scannar av annonser och räknar fram bruttoinvesteringar per media och annonsör. Detta ger en komplett bild av hur medieinvesteringarna utvecklas. Vi samlar även in användarnas mediekonsumtion från branschernas gemensamma standarder per medieslag. Vi har MMS som dagligen mäter tittande för både linjär tv och online-video samt att de redovisar vilka annonsörer som har köpt mest reklam i linjär tv samt online-video. Kantar samlar in data för mediekonsumtionen i Sverige och har även mätningar för både radio- och poddlyssnande. Målet är…

Den här sidan är bara för dig som medlem. Vänligen logga in för att fortsätta läsa. Om du inte är medlem? Läs mer om vårt medlemskap eller kontakta oss.

LOGGA IN