Reklammarknaden återhämtade sig rekordsnabbt under andra kvartalet Coronapandemin slog stenhårt mot reklam- och mediebranschen. Investeringarna störtdök och vi såg ett tapp som vi inte sett sedan finanskrisen 2009. Men under 2021 har investeras det i reklam som aldrig förr, vi har passerat nivåerna från 2019 året innan pandemin. Vi ser att både mediekonsumtionen och medieinvesteringarna flyttar till digitala fönster snabbare än förr. Vi har vant os vid en mer digital tillvaro med online-möten och att konsumera nyheter och film via dator och mobil och reklaminvesteringarna följer naturligtvis användarna. Om rapporten Medietrender i Sverige Medietrender i Sverige är en samlade rapport för mediemarknaden. Vi har samlat data med reklaminvesteringar IRM som har nettoinvesteringar, Sveriges Mediebyråer som samlar in förmedlad reklam och Kantar som scannar av annonser och räknar fram bruttoinvesteringar per media och annonsör. Detta ger en komplett bild av hur medieinvesteringarna utvecklas. Vi samlar även in användarnas mediekonsumtion från branschernas gemensamma standarder per medieslag. Vi har MMS som dagligen mäter tittande för både linjär tv och online-video samt att de redovisar vilka annonsörer som har köpt mest reklam i linjär tv samt online-video. Kantar samlar in data för mediekonsumtionen i Sverige och har även mätningar för både radio- och poddlyssnande.…

Den här sidan är bara för dig som medlem. Vänligen logga in för att fortsätta läsa. Om du inte är medlem? Läs mer om vårt medlemskap eller kontakta oss.

LOGGA IN