I många år har vi talat om butiksdöden. Först var det småstädernas butiker som fick allt svårare att konkurrera med större städer och köpcentras. Sen spred sig problemet till större städers innerstadsbutiker. Och nu är det näthandeln som hotar fysiska butiker, oavsett läge. Forskningen har hittills använt rationella förklaring som priser och utbud för utvecklingen. Men Johan Anselmsson och Burak Tunca som är varumärkesforskare på Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet har undersökt om det kan finnas andra, mer emotionella och sociologiska drivkrafter till köpbesluten. Och kanske kan deras insikter motverka butiksdöden? De har studerat den så kallade stereotypeffekten, som innebär att vi gör oss en bild av andra, exempelvis utifrån vad de konsumerar och att våra egna köpbeslut också påverkas av detta. Forskningen om stereotyper har använts i flera decennier och redan på 1950-talet kunde man exempelvis se att hemmafruar som skrivit upp Nescafé på handlingslistan uppfattades som sämre husmödrar. Lata och misslyckade. Andra studier har visat att kvinnor betraktas som mer feminina när de äter små portioner och mer attraktiva när de äter kalorisnål mat. Konsumenter som lever och äter ekologiskt uppfattas som mer moraliska än andra. Resultatet av Johan Anselmssons och Burak Tuncas studie publicerades för några månader sedan…

Den här sidan är bara för dig som medlem. Vänligen logga in för att fortsätta läsa. Om du inte är medlem? Läs mer om vårt medlemskap eller kontakta oss.

LOGGA IN