Läromedlet som utbildar morgondagens smartaste konsumenter!

Media Smart är ett internationellt initiativ som lanserades i Sveriges 2006 av Sveriges Annonsörer.


Materialet är utarbetat för att passa in i den svenska läroplanen och finns för alla årskurser i grundskolan samt för gymnasiet.

Läromedlet innehåller bland annat lektionerna:

  • Vad är reklam?
  • En dag på nätet och framför tv:n
  • Att granska reklam
  • Reklam, barn och ungdomar
  • Reklam, kändisar och sponsring
  • Regler och lagar, vad kan du göra?
  • Politisk reklam

Lektionerna låter barnen reflektera över hur de möts av olika budskap. Tillsammans i helklass eller mindre grupper får de diskutera olika frågeställningar, se på reklamexempel och även arbeta med övningar kopplade till respektive lektion.

Materialet är helt digitalt och läraren loggar in på mediasmart.se och kan arbeta med materialet direkt och helt utan kostnad.


Reklamtävlingen Media Genier

Tävlingen Media Genier vänder sig till elever i årskurserna 4-6. Tävlingen lanserades 2013 med syfte att låta eleverna få en inblick i hur reklam skapas, att reflektera över målgrupper och kanaler, att få en förståelse för reklam och att få ett kvitto på vad de lärt sig. Sist, men inte minst har de chansen att vinna pengar till klasskassan.


Här är 2017 vinnare i Media Genier.

1:a pris

Grattis klass 5 från Robinson Svedia i Enköping och bidraget "Lönnarna".

Se vinnande bidraget här
Se tackfilmen från vinnarna här 

2:a pris

Grattis klass 6a från Tyresö Skola och bidraget "Alla barn har rätt till lek".

Se bidraget här

3:e pris

Grattis klass 5a från Vasa International School of Stockholm och bidraget "Alla är lika Värda".

Se bidraget här


Tillbaka till På agendan

 

Självreglering rund fri

Självreglering

Med frihet kommer ansvar. Därför förespråkar Sveriges Annonsörer egenåtgärder och självreglering. Förutom Media Smart och Reklamombudsmannen stöder vi bland annat DM-nämnden och NIX-telefon.

Läs om självreglering


På agendan rund fri

På agendan

Sveriges Annonsörer står alltid på annonsörernas sida och driver frågor i våra medlemmars intressen. Tillsammans visar vi att effektiv reklam gör nytta. För näringslivet, för individen och för samhället i stort.

Läs om vårt opinionsarbete