Pressmeddelanden

Varumärkena som var i medias rampljus 2018

Volvo, ICA och Google är några av de mest omnämnda varumärkena 2018 i svenska redaktionella medier. Mest omnämnda sociala plattformen är Twitter, medan Socialdemokraterna är det mest omnämnda politiska partiet. Det visar medieföretaget M-Brain och Sveriges Annonsörers sammanställning över året som gått.

Nästan varannan negativ till reklam på engelska

Reklam på engelska blir allt vanligare i tidningar, TV och på internet i Sverige. Men vad tycker egentligen svenska folket om reklam på engelska? Nästan varannan ställer sig negativ till svengelskans intåg och mest negativa är män och äldre, visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Julhandeln förlängs - var femte planerar julklappsinköp under ”Black Friday”

En av årets stora köpfester närmar sig, ”Black Friday”. Och trots att rea-dagen inträffar redan en månad före jul planerar var femte att köpa sina julklappar under shoppinghögtiden, visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Framförallt planerar de mellan 18-29 år att köpa klappar i förväg, medan de 50 år och uppåt mest troligen inte kommer göra så.

Globala annonsörer planerar ökade investeringar på influencer-marknadsföring

Drygt sex av tio globala annonsörer planerar att öka sina investeringar när det kommer till influencer-marknadsföring under de närmaste 12 månaderna, visar en rapport från World Federation of Advertisers, WFA, moderorganisationen för världens alla annonsörorganisationer och en intresseorganisation för världens 100 största annonsörer.

Erik Modig kliver in i Expertteam Mediekvalité

Marknadsföringsforskaren Erik Modig tar plats i Expertteam Mediekvalité, ett expertteam som ska verka för ett mer transparent mediesverige. – Utan transparens, tydlighet och jämförbarhet blir det riktigt svårt för annonsörer att kunna garantera effekt för sina medieinvesteringar, säger Erik Modig.

Occasion ska maxa 100-wattaren

Den 15 augusti öppnar inlämningen till årets 100-wattare som går av stapeln den 29 november på Stockholms stadshus. Ny produktionspartner till tävlingen i år blir Occasion. Byrån har tidigare producerat bland annat Guldägget samt flera andra awards och branschgalor.

Fler negativa till politisk reklam

Den allmänna inställningen till reklam från politiska partier är negativ för nära fem av tio respondenter och de negativt inställda har blivit fler de senaste fyra åren. Endast var sjätte svensk är positiv till politisk reklam, visar en ny undersökning från Novus, som intresseorganisationen Sveriges Annonsörer låtit göra.

Varannan svensk negativ till reklam

Svensken allmänna inställning till reklam är fortsatt övervägande negativ. 50 procent är ganska eller mycket negativt inställda till reklam, vilket ligger i paritet med 2016 års rekordhöga nivåer. Mest negativ är svensken till reklam i e-post. Det visar en ny undersökning från Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.