Pressmeddelanden

Sveriges Annonsörer och TV4 driver på för bättre mätstandarder för medieköpare

Osäkerheter förknippade med effekten av marknadsföringen måste minska. Ett steg för att åstadkomma detta är initiativet Cross Media Measurement som syftar till att skapa bättre transparens och standardiserade mätvalutor av högre kvalitet som möjliggör bättre jämförelser av effekten i olika mediekanaler. Sveriges Annonsörer och TV4 är med i detta internationella initiativ med målet att skapa gemensamma globala mätstandarder. 

Här är juryn som ska kora årets mest effektiva kommunikation

I dag, den 15 augusti, öppnar 100-wattaren 2019 för inlämning av tävlingsbidrag. I samband med öppnandet offentliggörs också årets jury som består av 70 branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag. Tillsammans ska juryn granska bidrag och kora de mest effektiva kommunikationsinsatserna på prisutdelningen och galan i Stockholms stadshus den 28 november. 

Självreglering är vägen till bättre spelreklam

Ett förbud mot spelreklam skulle hota såväl yttrandefriheten som intäkterna för redan pressade mediebolag. Samtidigt är det uppenbart att spelreklamen behöver stramas upp. Spelbranschen måste därför ta chansen att undvika hård lagstiftning genom att införa självreglering och inrätta en Spelombudsman.

Stadig tillväxt för poddlyssnandet under 2018 – Sommar i P1 är Sveriges populäraste sommarpodd

Allt fler lyssnar på poddar. Det har blivit ett naturligt samtalsämne att diskutera vilka poddar man lyssnar på. Mediekonsumtionen i form av ljud blir allt populärare, först fick vi all världens musik i våra telefoner, nu har även allt fler svenskar hittat sina favoritpoddar där man kan lyssna på intressanta personer som berättar en spännande historia.

Svarta listan uppdaterad – spelbranschen värsta syndarna

Årligen går miljontals kronor till illegala sajter genom reklam från annonsörer. Framförallt är det spelbolagen som syns med reklam på dessa sajter, och därmed understödjer dem. Det visar en genomgång av Rättighetsalliansen och Sveriges Annonsörer som uppdaterar sin ”svarta lista” med sajter att undvika.

Branschen kräver ökad transparens – ny guide för digital annonsering

Under drygt ett halvårs tid har Expertteam Mediekvalité, ett expertteam som ska verka för ett mer transparent mediesverige, arbetat fram en guide för att reda ut alla begrepp som kan förvirra när det kommer till digital annonsering. Syftet är att ge annonsörer en större förståelse för hur de digitala medieköpen ska bli så effektiva som möjligt. – Jag tror att många har koll på en liten del. Med guiden blir det lätt att komplettera med de delar som man kanske missat tidigare, säger Erik Modig, forskare på Handelshögskolan och del av Expertteam Mediekvalité.

Varumärkena som var i medias rampljus 2018

Volvo, ICA och Google är några av de mest omnämnda varumärkena 2018 i svenska redaktionella medier. Mest omnämnda sociala plattformen är Twitter, medan Socialdemokraterna är det mest omnämnda politiska partiet. Det visar medieföretaget M-Brain och Sveriges Annonsörers sammanställning över året som gått.

Nästan varannan negativ till reklam på engelska

Reklam på engelska blir allt vanligare i tidningar, TV och på internet i Sverige. Men vad tycker egentligen svenska folket om reklam på engelska? Nästan varannan ställer sig negativ till svengelskans intåg och mest negativa är män och äldre, visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Julhandeln förlängs - var femte planerar julklappsinköp under ”Black Friday”

En av årets stora köpfester närmar sig, ”Black Friday”. Och trots att rea-dagen inträffar redan en månad före jul planerar var femte att köpa sina julklappar under shoppinghögtiden, visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Framförallt planerar de mellan 18-29 år att köpa klappar i förväg, medan de 50 år och uppåt mest troligen inte kommer göra så.