Pressmeddelanden
Fler Pressmeddelanden
CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd
Publicerad: 12 april 2024 | Pressmeddelanden
CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…
Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor
Publicerad: 13 mars 2024 | Pressmeddelanden
Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2023
Publicerad: 8 februari 2024 | Pressmeddelanden
Under torsdagen den 8 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2023 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning av Isaac and The Soul…
Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala!
Publicerad: 17 januari 2024 | Pressmeddelanden
Den 8 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det blir Kristian Luuk och Daniel Hallberg som leder…
100-wattaren 2023 – se alla nominerade bidrag
Publicerad: 7 december 2023 | Pressmeddelanden
I år har 73 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.
Möt årets 100-wattsjury – tävlingen är öppen
Publicerad: 10 oktober 2023 | Pressmeddelanden
Idag presenterar vi juryn för 100-wattaren 2023. Tävlingen är öppen för bidragsinlämning, sista dag att tävla är 25 oktober. 100-wattaren har sedan 1990 belönat kommunikation som gett bevisad effekt.
Uppföljning av rätt KPI:er är viktigt för ökad effekt – nu uppdaterar Sveriges Annonsörer Effektsystemet och lanserar 2.0!
Publicerad: 2 oktober 2023 | Pressmeddelanden
Nu lanseras Effektsystemet 2.0 en uppdaterad version av utvalda nyckeltal för hur vi definierar och mäter effekt, samt rekommendationer kring hur de kan användas i praktiken. Att tydligt kunna visa effekten av kommunikation…
Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2023 – välkommen att tävla med din kommunikation som gett effekt!
Publicerad: 20 september 2023 | Pressmeddelanden
Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…
Lagom mix skapar bäst effekt: visar ny forskningsrapport
Publicerad: 12 september 2023 | Pressmeddelanden
Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren.…
Stina Liljekvist ny ordförande i Sveriges Annonsörer
Publicerad: 31 maj 2023 | Pressmeddelanden
Stina Liljekvist, Chef Strategisk kommunikation & Marknad på Skandia, har valts till ny styrelseordförande i Sveriges Annonsörer. Samtidigt tar tre nya ledamöter plats i styrelsen. Beslutet fattades vid det årliga föreningssammanträdet den 30…
Ny rapport avslöjar: Marknadsavdelningar drunknar i produktion i stället för att skapa affärsvärde
Publicerad: 31 maj 2023 | Pressmeddelanden
Marknadsavdelningarna växer och mängden aktiviteter, kanaler och innehåll ökar. Kompetens som tidigare köpts externt flyttar in på marknadsavdelningarna och teamen har utökats med en mängd olika specialistroller. Nu menar majoriteten av marknadscheferna att…
Nytt initiativ för att få alla inom marknad och kommunikation att accelerera den gröna omställningen
Publicerad: 4 maj 2023 | Pressmeddelanden
En undersökning från Novus visar att en majoritet av svenska konsumenter upplever att företag medvetet kommunicerar vilseledande reklam kring klimat och miljö. Det är ett underbetyg för företagens kommunikation. Därför presenterar nu Sveriges…
“Varningslistan för illegala sajter” – dessa bör annonsörer undvika
Publicerad: 28 mars 2023 | Pressmeddelanden
Illegala sajter tjänar miljontals kronor genom reklam från annonser. Det är pengar som går rätt ner i brottslingarnas fickor. Det är även viktigt att illegala sajter inte ges reklamutrymme och på så sätt…
Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?
Publicerad: 15 mars 2023 | Aktuellt
Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges…
Reklam som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2022
Publicerad: 2 februari 2023 | Pressmeddelanden
Under torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Gry Forssell och bjöd på härlig underhållning av Molly Hammar, galamiddag och hyllning…
Gry Forssell leder årets 100-wattsgala!
Publicerad: 17 januari 2023 | Pressmeddelanden
Den 2 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det blir Gry Forssell som för tredje gången…
100-wattaren 2022 – här är alla nominerade
Publicerad: 8 december 2022 | Pressmeddelanden
I år har 64 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt. 100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…
Fame-kampanjer är ett vinnande koncept: det visar ny forskningsrapport
Publicerad: 10 november 2022 | Pressmeddelanden
Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. I en delrapport presenterades insikter som pekade på att kreativitet har flera positiva effekter på kampanjer. Nu…