Senaste nytt


IMM

Sveriges Annonsörer ny stödjande medlem till IMM

Styrelsen för Institutet Mot Mutor (IMM) har antagit Sveriges Annonsörer som ny stödjande medlem till organisationen och utökar därmed medlemsskaran ytterligare. –…

Läs mer
Reklammarkering i sociala medier

Reklammarkering i sociala medier

Var ser genomsnittskonsumenten reklammarkeringen bäst? Några veckor före jul kom den efterlängtade Kissie-domen från Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD). Det var i september 2016 som bloggaren Kissie (Alexandra Media AB) stämdes av Konsumentombudsmannen, KO. KO ansåg att Alexandra i två blogginlägg och ett Instagraminlägg hade brustit i reklammarkering i samtliga tre

Läs mer
Vill du bli en av oss?

Vi söker en CRM- och kontorsadministratör

Sveriges Annonsörer söker en CRM- och kontorsadministratör Är du serviceinriktad och gillar ordning och reda? Om tjänsten Vi söker en person som…

Läs mer
Hanna Riberdahl

2019 – vd Hanna Riberdahl summerar ett händelserikt år

Det är inte lätt att sammanfatta ett helt år. Tur att jag ”bara” behöver sammanfatta en del av året då det var…

Läs mer

”Vi måste förtjäna människors öga och öra.”

Blogginlägg nummer nio i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i dagens komplexa kommunikationslandskap. Det här är en intervju med Göran Åkestam. Göran, som är copywriter i grunden, har jobbat med reklam i över 40 år bl.a. på byråerna Aggerborgs och Rönnberg & Co. Han är

Läs mer

Placeringen av reklammarkeringen avgörande i ”Kissie-målet”

Domen från Patent- och marknadsdomstolen i ”Kissie-målet” överklagades och har nu prövats av Patent- och marknadsöverdomstolen som idag meddelade sin dom.

Läs mer

Elever hjälper Friends att stoppa mobbning – här är vinnarna i Media Genier

Mellanstadielever från Ursviken, Kungsbacka och Ängelholm har landets reklamsmartaste elever. Det står klart när vinnarna i tävlingen Media Genier korats, tävlingen där mellanstadieelever får skapa egna reklamkampanjer för ideella organisationer.

Läs mer
100W vinnare 2019

Här är reklamen som fungerar – alla vinnarna i 100-wattaren 2019

Under torsdagskvällen den 28 november korades årets effektivaste kommunikationsinsatser i Stockholms stadshus när 100-wattaren avgjordes för 30:e gången i ordningen. Mest prisade…

Läs mer

”Vi har gått mer mot storydoing än storytelling”

Det här är blogginlägg nummer åtta i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i dagens komplexa kommunikationslandskap. Inlägget är en intervju med Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige. Per har tidigare jobbat på byråsidan bl a på reklambyrån Hall & Cederquist och på mediebyrå. Sedan

Läs mer
Renée Nyberg och hemlig artist gör 30:e upplagan av 100-wattaren så mycket bättre!

Renée Nyberg och hemlig artist gör 30:e upplagan av 100-wattaren så mycket bättre!

Den 28 november går årets 100-wattsgala av stapeln på Stockholms stadshus. Nu står det klart att det blir Renée Nyberg som för…

Läs mer

100-wattaren 30 år – en tillbakablick av Mats Rönne

Det är snart 30 år sedan. 1990, samma år som TV4 startade, dåvarande Väst- och Östtyskland förenades, järnvägstunneln under Engelska kanalen blev klar och Sverige fattade beslut i riksdagen om att gå med i EU. Året då 100-wattaren såg sitt ljus för första gången. Det är fascinerande att se material

Läs mer

Kantar Sifo förvärvar KIA-index och Poddindex av Sveriges Annonsörer

Nu är det klart att Kantar Sifo förvärvar den tekniska mätvalutan för internet- och mobiltrafik, KIA-index, av Sveriges Annonsörer från den 1 januari 2020. I förvärvet ingår även Poddindex, som presenterar räckviddssiffror för podcasts med 10 000 lyssnare eller fler.

Läs mer