Senaste nytt


EFFDAy 2021

EFFDay – köp biljett till Early Bird-pris senast 7 juli!

Succén från förra året är tillbaka. Under en halvdag samlar vi branschen digitalt för att diskutera hur vi får bäst effekt av våra marknadsinvesteringar. Passa på att säkra biljetter till dig och kollegorna redan nu – det här vill du inte missa.

Läs mer

Global studie kartlägger mångfald och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen – Svenska branschaktörer går samman och uppmanar alla att delta

Måndagen den 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads-…

Läs mer
Effektsystemet 600x300

Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” lanserar svensk branschstandard för effekt

Nu finns ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring. Standarden omfattar 36 utvalda nyckeltal, hur de definieras samt riktlinjer och vägledning för hur de bör mätas och redovisas. Det innebär att branschen för första gången kan samlas kring gemensamma riktlinjer för vad som definierar marknadsföringseffekt. 

Läs mer

Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” lanserar svensk branschstandard för effekt

Nu finns ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring. Standarden omfattar 36 utvalda nyckeltal, hur de…

Läs mer
Bild podinar 3 Influencer

Ställ er frågan: ”Varför gör vi det här?”

Mats Rönne, en av Sveriges främsta experter inom effektområdet och Kristoffer Stenqvist, marknadschef på KRY, gästade det tredje avsnittet i vår podinarserie om influencer marketing. Temat var effekt, och en av frågorna som avhandlades var ”Vad är viktigast att tänka på när man utvärderar ett influencersamarbete?”.

Läs mer
Reklamens roll i samhället Q121

Många kan tänka sig mer reklam mot billigare priser – men acceptansen varierar stort beroende på sammanhang

Var tredje svensk (33%) kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser, och nästan lika många (31%) kan tänka sig det i kollektivtrafiken. Samtidigt kan endast 7 procent tänka sig mer reklam i nyhetsmedier mot att det blir billigare. Det visar en ny Novus-undersökning om svenska folkets attityder till reklamfinansierad verksamhet, gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Läs mer