Senaste nytt


Bästa YouTube-kampanjerna ska koras – dags att nominera till tävlingen YouTube Works

Den 17 februari öppnar Sveriges Annonsörer/100-wattaren och YouTube upp för årets upplaga av kommunikationstävlingen YouTube Works (https://www.youtube.com/intl/sv/ads/youtube-works/), som syftar till att lyfta och…

Läs mer
Anna Qvennerstedt och Silla Levin, fotograf Niklas Palmklint

”Idag är det inte lika givet att ett stort varumärke behöver hjälp av en reklambyrå.”

Idag är det inte lika givet att ett stort varumärke behöver hjälp av en reklambyrå. Det här är en intervju

Läs mer
Effektkommittén

Nu är Effektinitiativet igång på allvar

Nu är Effektinitiativet igång på allvar. Äntligen var det dags att starta igång Effektinitiativet på allvar med vårt allra första möte med Effektkommittéen.

Läs mer
Nu lanserar vi vår Android-app

Nu lanserar vi vår Android-app

Nu lanserar vi vår Android-app. Appen är en ny kanal för dig som medlem att ta del av inspiration och kunskap från oss. Till att börja med finns appen att ladda ner för Android

Läs mer
Är allt alltid marknadsföring?

Är allt ”alltid” marknadsföring?

I slutet av förra veckan kom ännu en dom rörande influencermarknadsföring. Lustigt nog gällde det även denna gång en influencer på bokstaven…

Läs mer
Dags att göra om och göra rätt

Dags att göra om och göra rätt

Så här i början av ett nytt decennium kan det vara läge att summera vad det gamla lärt oss och vad vi…

Läs mer

När 3:e-partskakorna försvinner måste du som annonsör tänka om helt

Du har säker läst rubrikerna om ”cookiedöden” men inte reflekterat så mycket på det då det är mer en teknisk fråga. Men…

Läs mer
IMM

Sveriges Annonsörer ny stödjande medlem till IMM

Sveriges Annonsörer ny stödjande medlem till IMM. – För oss är det naturligt att stödja IMM då korruption är ett hot inte bara mot reklambranschen utan hela samhällsstrukturen. Ett medlemskap gör det lättare för oss att nå ut med relevant och tydlig information till våra medlemmar, säger Sveriges Annonsörers VD Hanna Riberdahl.

Läs mer
Reklammarkering i sociala medier

Reklammarkering i sociala medier

Var ser genomsnittskonsumenten reklammarkeringen bäst? Några veckor före jul kom den efterlängtade Kissie-domen från Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD). Det var i september…

Läs mer
Hanna Riberdahl

2019 – vd Hanna Riberdahl summerar ett händelserikt år

2019 – vd Hanna Riberdahl summerar ett händelserikt år. Det är inte lätt att sammanfatta ett helt år. Tur att jag ”bara” behöver sammanfatta en del av året då det var i april jag klev in på kontoret på Sveriges Annonsörer. Vi satte direkt igång under våren med det insiktsarbete som skulle vara grunden för vår nya strategi och fokus framåt. Och samtidigt var det stort fokus på spelreklam och frågan om behov av lagstiftning eller ej.

Läs mer

”Vi måste förtjäna människors öga och öra.”

Blogginlägg nummer nio i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i dagens komplexa kommunikationslandskap. Det här är en…

Läs mer

Placeringen av reklammarkeringen avgörande i ”Kissie-målet”

Domen från Patent- och marknadsdomstolen i ”Kissie-målet” överklagades och har nu prövats av Patent- och marknadsöverdomstolen som idag meddelade sin dom.

Läs mer