Senaste nytt


Gästbloggare Mats Rönne

Det viktigaste ordet i din marknadsplan har tre bokstäver

Många marknadsförare är just nu mitt uppe i arbetet med marknadsplanen för nästa år. Den ska säkerställa att rätt prioriteringar görs och att marknadsföringsinsatserna därmed får en tillräcklig budget så att det finns rimliga chanser att nå de uppsatta målen. Och visst är ROI viktigt, men det är inte det viktigaste ordet när du ska planera för det kommande året.

Läs mer
Sveriges Annonsörer breddar byråvalsrådgivningen

Sveriges Annonsörer breddar byråvalsrådgivningen

Kommunikationsbehovet hos Sveriges Annonsörers medlemmar är under ständig utveckling. Med hänsyn till att kommunikationsbranschen är i stor förändring och branschglidningen är ett faktum har vi sett ett behov av att bredda vårt erbjudande inom byråvalsrådgivning.

Läs mer

Barnreklam – alltid i fokus, och ett delat ansvar

För 15–20 år sedan var det många länder som ställde sig frågande till det svenska barnreklamförbudet i Tv. Förbudet, som har funnits i den svenska radio-och tv-lagen sedan 1990-talet innebär ett förbud för Tv-kanaler som sänder från Sverige att rikta reklam till barn under 12 år.

Läs mer
100-wattsjuryn 2020

Här är juryn som ska kora årets mest effektskapande kommunikation

I dag, den 16 september, öppnar nya 100-wattaren 2020 för inlämning av tävlingsbidrag. I samband med öppnandet offentliggörs också årets jury som består av 70 branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag. Tillsammans ska juryn granska bidrag och kora de kommunikationsinsatser som gett bäst effekt.

Läs mer
Malin Sjöman gästbloggare

Riskerar inbound marketing att rasera B2B-företagets varumärke?

B2B-företagets rykte – en varumärkesfråga. En av de mest kända B2B-annonserna genom tiderna publicerades 1958 av McGraw-Hill och utsågs samma år till en av årets tio bästa av Business Week. I annonsen ser vi bilden av en tidstypisk man som med bister uppsyn påpekar för en tänkt säljare, mottagaren av budskapet, att han inte har en aning om vem denne är.

Läs mer
Marknadsrapporten 2020

Nyhet! Marknadsrapporten 2020 – nu är den här!

Så investerar, agerar och resonerar marknadsförare i Sverige. Läs hur marknadsförare tänker och arbetar, vilka utmaningar och hot de ser samt vad de tänker om framtiden i Marknadsrapporten 2020.

Läs mer
Nytt tävlingsupplägg i Sveriges största effekttävling 100-wattaren

Nytt tävlingsupplägg i Sveriges största effekttävling 100-wattaren

Inför 100-wattaren 2020, som öppnar för anmälan den 16 september, lanserar Sveriges Annonsörer ett nytt, standardiserat tävlingsformulär. Syftet är att förenkla för tävlande och jurymedlemmar samt att fördjupa kunskapen om vilken marknadsföring som verkligen ger effekt.

Läs mer
EFFDay save the date

EFFDay – årets effektevent!

Save the date: 6 november 2020. Som en del av Effektinitiativet arrangerar Sveriges Annonsörer, Swedma och KOMM för första gången EFFDay. Under en halvdag samlar vi branschen för att diskutera hur vi får bäst effekt av våra marknadsinvesteringar.

Läs mer
Hanna Riberdahl

Så jobbar vi för att vända utvecklingen – Hanna Riberdahl om den eskalerande reklamtröttheten

Sex av tio svenskar är negativa till reklam, och andelen som är mycket “mycket negativa” ökar. Läs intervjun med Hanna Riberdahl om resultatet och hur Sveriges Annonsörer jobbar för att vända utvecklingen.

Läs mer
Reklamtröttheten större än någonsin – sex av tio svenskar negativa till reklam

Reklamtröttheten större än någonsin – sex av tio svenskar negativa till reklam

Pressmeddelande 2020-09-02 Reklamtröttheten i Sverige når nya höga nivåer – så många som sex av tio svenskar (59%) är negativa till reklam,…

Läs mer

Reklamtröttheten större än någonsin – sex av tio svenskar negativa till reklam

Reklamtröttheten i Sverige når nya höga nivåer – så många som sex av tio svenskar (59%) är negativa till reklam, och andelen…

Läs mer

Google begränsar livsmedelsannonsering riktad mot minderåriga

I oktober uppdateras Google Ads-policyn för livsmedelsannonsering för produkter med högt fett-, socker- eller saltinnehåll (HFSS). Den nya policyn gäller för EU och Storbritannien och träder i kraft den sjätte oktober.

Läs mer
Till toppen