Det är inte lätt att sammanfatta ett helt år. Tur att jag ”bara” behöver sammanfatta en del av året då det var i april jag klev in på kontoret på Sveriges Annonsörer.

Vi satte direkt igång under våren med det insiktsarbete som skulle vara grunden för vår nya strategi och fokus framåt. Och samtidigt var det stort fokus på spelreklam och frågan om behov av lagstiftning eller ej.

Efter sommaren landande vi in i vår nya strategi och fokus. Vårt viktigaste uppdrag framöver är att öka marknadsföringens kvalitet och effekt. Vi ser en negativ utveckling av effekten av investeringarna globalt och reklamtröttheten ökar markant i Sverige. Konsumenterna blir alltmer frustrerade och irriterade på reklam och vidtar aktivt åtgärder för att slippa se den. Sveriges Annonsörers övertygelse är att trenden kan vändas genom åtgärder för att stärka effekten av och förtroendet för marknadsföring.

De största utmaningarna för våra medlemmar är tid, kompetens och pengar. Vi kommer erbjuda bättre stöd, vassare argument och arbeta för att öka förståelsen i företaget för marknadsföringens roll och hur de får ut störst effekt av sina reklaminvesteringar på lång sikt.

Men vi behöver hjälpas åt då en hel del av utmaningarna gäller hela branschen. Vi behöver skapa ordning och reda, ökad transparens och tydlighet. Därför startade vi under hösten även igång två branschinitiativ med fokus på effekt och ökad transparens.

1. Effekt

– grunden för att öka marknadsföringens effekt utifrån insikter, strategi, implementering och uppföljning.

2. Cross Media Measurement

– öppna, tydliga och relevanta definitioner och mätningar av räckvidd och kvalitet.

Hösten har varit intensiv med att börja implementera de förändringar vi vill genomföra:

  • Vi beslutade, som ett led i ökad transparens och tydlighet, att avyttra KIA- och Poddindex till Kantar Sifo vid årsskiftet.
  • Vi har knutit närmare samarbete med vårt globala nätverk och WFA.
  • Vi har lanserat vår nya hemsida
  • Vi har lanserat vår första nya tjänst ”Marknadsinsikter” i samarbete med Carin Fredlund
  • Vi har börjat erbjuda en ny kunskapsbank i form av webinars för att underlätta för våra medlemmar att ta del av inspiration och kunskap
  • Vi har genomfört tävlingen 100-wattaren med en fantastisk gala i Stadshuset den 28 november

Jag har dessutom haft ett stort antal inspirerande möten – med medlemmar, med medierna, med byråer och med våra kollegor inom andra branschorganisationer.
Och jag ser verkligen fram emot 2020 då vi fortsätter vår resa mot att öka effekten av marknadsinvesteringarna. Att återskapa förtroendet för reklam och öka dess effekt som är avgörande för marknadsförarnas framtid, och faktiskt också för marknadsekonomin och samhället i stort.

God jul och Gott nytt år!

Hanna Riberdahl
Vd, Sveriges Annonsörer
[email protected]

Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler artiklar