Pressmeddelande 27 januari 2021

Den 10 februari presenteras vinnarna i årets upplaga av 100-wattaren – tävlingen som belönar marknadsföring som ger effekt. Galan, som i år leds av Gry Forssell, kommer att livestreamas, vilket innebär att tävlingen för första gången öppnar upp för en bredare publik.

62 bidrag i tio olika kategorier är nominerade i årets upplaga av 100-wattaren, som är den 31:a i ordningen. Galan, som tidigare år hållits i Stockholms stadshus, har anpassats efter rådande situation till ett livestreamat och kostnadsfritt evenemang. Det innebär att 100-wattaren för första gången öppnar upp för en bredare publik och att alla, oavsett var i landet man befinner sig, kan följa tävlingen. Välkända radio- och tv-personligheten Gry Forssell är den som kommer att lotsa medverkande och tittare genom prisutdelningen.

– Det blir på många sätt en annorlunda gala, men kärnan är densamma. Vi ska hylla och belöna marknadsföring som skapar effekt och gör verklig skillnad, något som är viktigare än någonsin och en fråga som hela branschen måste samlas kring i ännu högre utsträckning, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer, som står bakom tävlingen.

2020 lanserade Sveriges Annonsörer ett nytt, standardiserat tävlingsformulär för 100-wattaren, med syfte att förenkla för tävlande och jurymedlemmar samt fördjupa kunskapen om marknadsföring som ger effekt. Formuläret togs fram i samarbete med forskare och experter inom marknadsföring samt reklambyråer med lång tävlingserfarenhet.

Huvudpartner för 100-wattsgalan 2020 är TV4. Övriga partners är Bauer Media, Google och Marketing Clinic. Produktionspartners är Cision, Online Voices, Penetrace och PS Occasion.

Galan hålls den 10 februari kl. 14:00–16:00 och kan följas via 100wattaren.se och TV4 Play.

För ytterligare information om gala, jury och nominerade bidrag: 100wattaren.se

Boka din plats på galan här

Eventuella frågor besvaras av:

Ulrika Strallhofer
Projektledare event
0703-50 22 81
[email protected]

Om 100-wattaren:

100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommmunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Prisutdelningen 2020 sker den 10 februari 2021. Läs gärna mer på 100wattaren.se.

fotograf: Linus Hallsenius

Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar