Haltande produktion, marknadsföringsbudskap som måste ändras och omfattande krishantering. Coronavirusets spridning ställer svenska företag inför många utmaningar. Resumé vände sig till Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikatörer för att ta reda på hur de stöttar sina medlemmar genom coronakrisen.

Resumé följer just nu nära hur spridningen av det nya coronaviruset drabbar kommunikations- och marknadsföringbranschen. På bara några veckor har i princip samtliga branschevent, inklusive Sveriges största kreativitetstävling Guldägget, skjutits på framtiden, många byråer på både global och svensk nivå har skickat hem sin personal och flera bolag inom den särskilt drabbade rese-, hotell- och transportbranschen har stoppat all marknadsföring. Nordiska storbolag som SAS, Norwegian och Scandic har permitterat och varslat tusentals anställda.

Svenska branschorganisationer som Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikatörer och Komm har som uppdrag att stötta och vägleda sina medlemmar inom marknadsföringsindustrin. Resumé vände sig till dem för att ta reda på hur de hanterar coronakrisen.

– I och med att vi är en intresseorganisation som representerar 26 olika branscher så ser det väldigt olika ut, varje bransch har sin unika situation. Det finns inte direkt någon gemensam röd tråd, förutom att alla branscher jobbar intensivt med de utmaningar som den här situationen innebär för just dem. Vissa branscher, till exempel livsmedel och apotek, har ett uppsving medan för till exempel resebranschen, flyg och transporter så är det katastrof. För några, till exempel telekom, blir det förmodligen ingen stor påverkan på affären, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, till Resumé.

Den största frågan som Hanna Riberdahl tror att Sveriges Annonsörer kommer möta är den om avtal vad gäller till exempel medieköp och produktion, som på grund av Coronakrisen inte kommer genomföras.

– I nuläget känner en del behov av att pausa eller dra ner marknadsföringen i vissa delar, framför allt den del som är mest köpuppmanande. Det är många som ser över hela sin planering. Som marknadsförare är du ju ofta fyra, fem månader före och just nu görs mycket marknadsföring som är planerad att gå under sommaren, och vi har ju ingen aning om hur det kommer se ut då. Produktionen hackar och det blir svårhanterbart. Det skapar en stor ovisshet som det är svårt att ge några bra svar på då vi vet mycket lite om hur det ser ut i sommar.

Enligt Hanna Riberdahl kommer Sveriges Annonsörer se till att frigöra tid för organisationens jurister för att svara på frågor rörande avtal.

– Vi tittar också på hur vi kan komma ut lite mer proaktivt med info kring avtalsfrågor. Avtal kan vara väldigt specifika så det kommer bli väldigt generellt hållen info. Men behöver man hjälp med det kan man vända sig till oss. Vi fortsätter även erbjuda kunskap och inspiration via våra digitala plattformar, det är det bästa vi kan göra i det här läget.

”Generellt sett tror jag att mottagligheten för reklam och reklambudskap inte riktigt finns just nu”

Läs hela artikeln hos Resumé