100-wattsjuryn 2020

Pressmeddelande 20-09-16

I dag, den 16 september, öppnar nya 100-wattaren 2020 för inlämning av tävlingsbidrag. I samband med öppnandet offentliggörs också årets jury som består av 70 branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag. Tillsammans ska juryn granska bidrag och kora de kommunikationsinsatser som gett bäst effekt.

100-wattaren har funnits sedan 1990 och belönar kreativ kommunikation som gett effekt. Bland förra årets vinnare hittar vi annonsörer som Klarna, Sandvik, Blocket, Apoteket, Stockholms Stadsmission, McDonald´s Sverige, Försvarsmakten och Oddset Svenska Spel Sport & Casino.

– Vi är otroligt glada och stolta över årets kompetenta jury och hoppas att de kommer få många bidrag att jobba med. Det känns extra spännande i år då 100-wattaren har ett nytt tävlingsformulär som ska underlätta för de tävlande genom fler standardiserade frågor och i och med det göra det enklare för juryn att utse vinnarna, säger Hanna Riberdahl, VD Sveriges Annonsörer.

Bidragsinlämningen öppnar klockan 12.00 den 16 september och stänger den 21 oktober (12.00). Årets gala och prisutdelning går av stapeln i Stockholms stadshus den 11 februari 2021.

Jurygrupp Konsument

Per Carleö, Marketing Director, Volvo Cars (ordförande)
Christian Cabau, Marknadschef, Klarna
Gina Azaric, CMO, Telia
Emma Cedell, Mediechef, Samsung
Arvid Axland, Kommunikationsstrateg & Grundare, Pool
Johan Rynell, Head of Cultural Insights, NORD DDB
Niclas Norström, Head of Strategy, Acne
Lina Lindén, COO, Wavemaker
Simone Westerberg, Vd, IPG Mediabrands AB
Cecilia Perlind, Client Service Director, Kantar Sifo

Jurygrupp Företag & Employer Branding

Tobias Clewemar, Head of Brand & Marketing strategy, Telenor (ordförande)
Karin Nedersjö, Brand Marketing Manager, Ramboll
Magnus Aurell, Head of Group Brand, Nordea
Minna Rodling, Brand Manager, Sandvik
Daniel Collin, Kommunikationsstrateg/partner, Vinter
Emma Widerberg, General Manager, Graal Brand Agency
Klara Eide, Executive Strategy Director & Partner, M&C Saatchi
Jochum Forsell, Senior Partner, Hear
Johanna Alanko, COO & Partner, AdOn Media
Joakim Slettengren, Vd, Nepa

Jurygrupp Internationellt & Strategisk Design

Marie Wedin, Direktör Marknad, Kommunikation och Hållbarhet, Coop (ordförande)
Niclas Kullman, Global Head of Digital Marketing, Analytics & Insight, Daniel Wellington
Camilla Everberg, Head of Marketing & e-commerce, Elgiganten
Daniel Schröder, Marketing Director, Burger King
Ulf Berlin, Executive Strategist & Co-Founding Partner, Silver
Roger Stighäll, Vd, North Kingdom
Åsa Berg, Vd, Open Studio Stockholm
Charlotte Berg, Director of Client Management, Mindshare
Roland Komaromi, Head of Creative, Bizkit Havas
Annelie Önnerud, Research Executive, Novus

Jurygrupp Långsiktigt

Jim Carlberg, Head of Marketing, Tre (ordförande)
Sara Hallsund, Marketing Director, Best Western
Anders Rynnel, Head of Marketing and Brand, Apoteket
Anna Thelander, Marknads- och kommunikationschef, AMF Fastigheter
Jerker Winther, Head of Strategy Åkestam Holst & Bold NoA, Åkestam Holst
Andreas Morne, Founder/Senior Strategist, Abby Priest
Anna Celay, Strategic Director & Partner, ANR BBDO
Sofie Westerstrand, Partner & Research Director, Scream Mediabyrå
Marie Melin, Chief People & Growth Officer, MediaCom
Björn Engvall, COO, RAM

Jurygrupp Framsiktigt

Kristoffer Stenqvist, Marknadschef, KRY (ordförande)
Jacob Anderson, CMO, Yamaha Motor
Marie Dellbrant, Marknadschef, BMW
Cecilia Mortimer Meurling, Marknadschef, Åhléns
Mizgîn Kanat, Digital Business Developer, Mizgîn
Silla Levin, CEO, Forsman & Bodenfors
Kristoffer Olofsson, CEO, Precis Digital
Malin Johansson, Nordic Business Director, Tre Kronor Media
Michaela Palombo Österberg, Client Director, Carat
Peter Bryngelson, Head of Brand & Communication Research, Demoskop

Jurygrupp Samhällsansvar & Ideellt

Anna Sandberg, Corporate Communication Manager, UNICEF (ordförande)
Anna Levegård, Marknadschef, Lindex
Neaz Qadery, Fundraising Manager, Amnesty International
Anna-Karin Modén, Kommunikationschef, Röda Korset
Patrick Kampmann, Senior Strateg, Volontaire
Robert Aras, Key Account Manager, Prime
Martin Cedergren, Chief Creative Officer, Stendahls
Eva Samuelsson, Business Director, PHD Media Stockholm
Lina Wingren, Insight & Business Strategy Manager, HowCom
Cecilia Ydremark, fd Segment Portfolio Manager, Tobii Pro AB

Jurygrupp 100-fattaren

Canan Yasar, Creative Director, Obeya (ordförande)
Nemo Stjernström, Marknadsstrateg, Försvarsmakten
Ankie Cedergren Borg, Global Brand Communication Manager, Essity Hygiene & Health
Johnny F Kroneld, Marknadsansvarig, Barncancerfonden
Frida Keane, Director Public Affairs, Communications & Sustainability Sweden, Norway & Iceland, Coca Cola AB
Anbara Hussein, Marknadskoordinator / planner, KAPI
Martin Werner, CEO & Managing Partner, River
Jörgen Berglund, Creative Director, Volt
Hildegard Rodriguez, Client Manager, OMD
Suzan Hourieh Lindberg, Vd/Strategi, The Social Few

För mer information och frågor, vänligen kontakta:
Ulrika Strallhofer, Projektledare event, 0703-50 22 81, [email protected]

Om 100-wattaren:
Reklamtävlingen 100-wattaren har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Prisutdelningen 2020 sker den 11 februari 2021. Läs gärna mer på 100wattaren.se.

Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar