Carin Fredlund

Carin Fredlund har inte bara stenkoll på den senaste forskningen och de mest framgångsrika kampanjerna. Med Marknadsinsikter, som går ut månadsvis till Sveriges Annonsörers medlemmar, vill hon ge marknadsförare råg i ryggen och mer makt i dialogen med företagsledningen.

På vilket sätt kan Marknadsinsikter hjälpa marknadsförare i deras yrkesroll?

”Att ta del av forskning, andras erfarenheter och goda exempel är ett sätt att bli bättre i sin yrkesroll. Marknadsinsikter är en kunskapsbank där vi samlar insikter och gör dem så lättillgängliga som möjligt, och tanken är att det ska vara enkelt och gå snabbt att göra ett uttag i kunskapsbanken.”

Vad får man av Marknadsinsikter som man inte får på andra ställen?

”En bred bevakning som helt och hållet bygger på vad marknadsförare behöver. De ska inte behöva lägga tid på att leta information, de har fullt upp ändå. Här har vi plogat fram och hittat det som kan vara väsentligt för dem.”

Hur får du inspiration och uppslag till dina artiklar?

”Jag följer svensk och internationell forskning och går på mängder av seminarier och webbinarier – allt det där som marknadsförare inte hinner själva. Dessutom bevakar jag de viktigaste svenska och internationella tävlingarna inom kreativitet och effekt. Men huvudsaken är inte vad jag själv tycker är skoj och intressant. Det handlar främst om att hitta det som kan vara till hjälp för läsarna. Jag har läsarnas hatt på mig!”

Du säger att du vill stärka marknadsförare – hur menar du?

”Kunskap och insikter ger marknadsförare råg i ryggen och mer makt, inte minst i dialogen med vd och styrelse. När man ska övertyga företagsledningen om varför olika åtgärder måste vidtas är det betydligt bättre att kunna peka på forskning och konkreta exempel jämfört med uttryck som ”jag tror”, ”jag vet” eller ”jag känner”.”

Vad kan vi förvänta oss av Marknadsinsikter 2021?

”En nyhet i år är ”månadens case” där vi tar upp en framgångsrik kampanj eller ett långsiktigt varumärkesarbete. Jag berättar om problemet, hur man resonerade kring lösningen och vad man gjorde för att nå målen. I övrigt kommer vi att förbättra och fördjupa innehållet ytterligare med ännu mer insikter från forskning och empiri – tidlös kunskap som hjälper marknadsförare att utveckla sig i sin yrkesroll.”

 

FAKTA:

Namn: Carin Fredlund.
Bor: Skarpnäck utanför Stockholm.
Familj: Gift, två vuxna barn, två barnbarn.
Yrkeskarriär: Har under drygt 35 år bevakat och analyserat reklam- och varumärkesfrågor.
Startade och drev tidningen Quo Vadis (under 20 år). Har gett ut tre böcker inom området.
Har medverkat som krönikör och skribent bland annat i Dagens Industri, Resumé och Dagens Media. Har skrivit rapporter och analyser på uppdrag av Sveriges Annonsörer, Komm, Sveriges Marknadsförbund, Regi m fl.
Drivs av: ”Nyfikenhet och lust. Jag valde att bli journalist för att det är ett yrke där man hela tiden kan lära nya saker. Jag valde att fokusera på reklam och marknadsföring för att det är så intressant, mångsidigt och väldigt viktigt. Bensinen till näringslivsmotorn, som skapar jobb och välstånd. ”
Fritidsintressen: ”Njuter av att röra på mig. Gärna i skog och mark. Kaffe och macka på en sten under en lyckad svampjakt. Tycker om att resa, gärna med bil i Europa och då helst i Frankrike. Eller till fots på en vacker vandringsled. God mat. Goda viner. Bra musik.”

 

Läs Carins Marknadsinsikter här