Juryordförandena 100W 2020

I vår intervjuserie med juryordförandena i årets 100-wattaren bad vi om tips och råd till de tävlande – och fick in mängder av smarta svar. Här kan du ta del av dem igen innan bidragsinlämningen stänger imorgon, 21 oktober.

Vad är ditt bästa tips till den som tävlar i 100-wattaren?

Marie Wedin, marknadsdirektör på Coop och juryordförande i kategorierna ”Internationellt” och ”Strategisk design”:
”Var så tydlig och konkret du bara kan i presentationen av resultaten, och ta tillvara på den kunskap du får genom att fylla i tävlingsformuläret, för man lär sig ofta jättemycket av det. Ta god tid på dig att gå igenom bidraget tillsammans med ditt team och med byrån. Dels lär du dig vad som var bra och vad som skulle kunna bli bättre, dels ökar du chansen att göra ett ännu bättre resultat inför nästa års tävling. Jag tror inte att så många tar sig tiden, man är ofta stressad inför inlämningen, men jag rekommenderar verkligen att man försöker göra det.”
Läs hela intervjun med Marie här

Tobias Clewemar, varumärkeschef på Telenor och juryordförande i kategorierna ”Företag” och ”Employer branding”:
”Att man vågar vara transparent och visar upp riktiga resultat snarare än att gömma sig bakom en procentuell förändring av en viss KPI. Försök att berätta så mycket ni kan om ert case!
Läs hela intervjun med Tobias här

Anna Sandberg, Corporate Communication Manager på UNICEF och juryordförande i kategorin ”Samhällsansvar och ideellt”:
”Eftersom det är första gången jag sitter i den här juryn blir det svårt att ge specifika tips. Men att alltid vara noga med definitionen av målet och att vara klar över hur du ska mäta effekten. Ett annat budskap jag gärna skickar med här, oavsett om man tävlar eller inte, är att vi som marknadsförare alltid ska sträva efter att se våra kommunikationsinsatser som ett bidrag till ett bättre samhällsklimat. Att våga ta ställning är ett vinnande koncept. Samtidigt måste vi försäkra oss om att kommunikationen är väl förankrad i de värderingar organisationen står för, och förstå att det behövs insatser både på kort och lång sikt för att nå de större målen.”
Läs hela intervjun med Anna här

Jim Carlberg, marknadschef på Tre och juryordförande i kategorin ”Långsiktigt”:
”Se inte tävlingen som det enda slutmålet, utan delta även för att lära dig mer om vad som skapar och driver effekt. Betrakta den som en kunskapsbas och en utgångspunkt för fortsatta diskussioner kring effekt. För mig är 100-wattaren navet i en mycket större kunskapsresa för hela branschen.”
Läs hela intervjun med Jim här

Canan Yasar, creative director för PR-byrån Obeya och juryordförande i kategorin ”100-fattaren”:
”Säkerställ att inskicket inte skapar några frågetecken. Vi i juryn ska inte behöva sitta och spekulera i vad briefen eller idén egentligen var. Så fundera på vilka frågor som skulle kunna uppstå och se till att de besvaras. Om vi måste gissa så kommer vi inte att kunna bedöma korrekt. Så mitt bästa tips är att skapa ett tydligt bidrag.”
Läs hela intervjun med Canan här

Kristoffer Stenqvist, marknadschef på Kry och juryordförande i kategorin ”Framsiktigt”:
”Lägg ordentligt med tid på att planera hur ni ska lägga upp och presentera ert bidrag. Berätta historien med grundade argument och en tydlig röd tråd genom hela innehållet, så att vi i juryn lätt kan hänga med och förstå hur ni har arbetat samt hur effekterna och resultatet hänger ihop med arbetet med kampanjen och dess uttag.”
Läs hela intervjun med Kristoffer här

Per Carleö, fd marknadsdirektör på Volvo Cars och juryordförande i kategorin ”Konsument”:
”Försök att vara så pedagogisk och beskrivande som möjligt. Utgå från att ingen känner till din bransch, ditt företag eller din utmaning. Låt flera personer läsa igenom ditt bidrag innan du skickar in det, och tänk på att personerna som läser inte ska ha någon insikt om caset sedan tidigare. Det är så lätt att bli hemmablind. Men återigen, var så tydlig som möjligt, och ta inga genvägar!”
Läs hela intervjun med Per här

Läs mer om och tävla i 100-wattaren här

Lycka till!

Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar