Ny medlem intervju Adlibris

Varmt välkommen Adlibris och CMO Sofia Söderqvist, ny medlem i Sveriges Annonsörer!

Varför valde ni att bli medlem?

Vi är en stor marknadsavdelning med alla kompetenser inhouse, och medlemskapet i Sveriges Annonsörer är ett bra och enkelt sätt för oss att höja kunskapen och få inspiration för alla våra medarbetare.”

Vad hoppas ni få ut av medlemskapet?

“Inspiration, kunskap och att kunna ta del av den specialistkompetens som ingår i medlemskapet, som juridisk rådgivning. Eftersom vi jobbar inhouse med allt från reklamproduktion till online-marknadsföring och PR finns det dessutom flera forum som är relevanta för oss att delta i, exempelvis Effektnätverket. Jag hoppas att vi ska bli en aktiv medlem!”

Är det någon speciell fråga som känns extra viktig att vi driver?

Effektfrågan! Som e-handlare är det viktigt att kunna balansera sina marknadsinsatser på rätt sätt, och hitta den bästa effekten oavsett om man lägger tyngdpunkten på det varumärkesbyggande eller konverteringsdrivande. E-handeln är generellt sett en lågmarginalaffär, så effektfrågan är otroligt viktig för oss.”

Hur kommer du att använda medlemskapet i din egen roll som marknadschef?

“Jag kommer främst att använda det genom att delta i seminarier som ger mig möjlighet att fördjupa mig inom vissa områden. Jag ser också som mitt uppdrag att få våra medarbetare att verkligen nyttja medlemskapet på bästa sätt.”

Vad ser du mest fram emot inför marknadsåret 2021?

“Jag ser fram emot att implementera vår nya strategi som innebär att vi vill ta position som “home of books”. Strategin bygger på att vi ska bli störst i Norden med visionen att kunna inspirera till fler läsupplevelser. Allt talar för att den fysiska boken står inför en renässans, och i spåren av corona ser vi dessutom att allt fler människor väljer att köpa böcker på nätet”.

SNABBFAKTA Adlibris:

• Sveriges största bokhandel och bland de största e-handelsföretagen i Norden.
• Ägs av Bonnier AB.
• Utöver böcker säljer Adlibris garn, leksaker, pyssel och kontorsmaterial.
• Adlibris driver även sajterna Odla.nu och Discshop och
• Antalet anställda är cirka 500.
• 2019 omsatte Adlibrisgruppen 2,2 miljarder kr.

Läs mer om medlemskapet här

Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler artiklar