Senaste nytt


Vi har läst Svenskarna och Internet – här är det viktigaste för dig som annonsör

Vi har läst Svenskarna och Internet – här är det viktigaste för dig som annonsör

”Svenskarna och internet” är en av Sveriges största individundersökningar om internetanvändning där 3000 svenskar tillfrågas om sina internetvanor. Syftet med studien är…

Läs mer
The goalkeeper penalty paradox

The goalkeeper penalty paradox

Vad är viktigast för dig som marknadsförare: att lyckas, eller att inte riskera att misslyckas? I förra veckan var ”the Godfathers of…

Läs mer
Utförsäljning eller rea, eller kanske både och?

Utförsäljning eller rea, eller kanske både och?

Alla går vi väl runt och letar efter bra klipp som gynnar plånboken?! I marknadsföring förekommer titt som tätt uttryck som ”rea”, ”utförsäljning” och ”konkursutförsäljning” och andra liknande uttryck. Anledningen är att dessa uttryck skapar förväntningar hos oss mottagare att vi kan köpa produkter till förmånliga priser. Vem vill inte

Läs mer

Här är juryn för 100-fattaren

100-fattaren är ett nytt specialpris som kommer att delas ut under 100-wattsgalan den 29 november. Här är juryn som ska kora vinnaren.

Läs mer
”Lite ont i magen ska man ha”

”Lite ont i magen ska man ha”

Alternativa fakta. Chokladboll för vänsterhänta. Variant av Aladdinasken. Delicato har överraskat, tänkt i nya banor– och rönt stora framgångar. Vi pratade med…

Läs mer

Högt tryck på bidragsinlämningen till 100-wattaren

Nu har juryn i 100-wattaren kommit igång med det första digitala juryarbetet. Och allt tyder på att årets jury har mer bidrag att gå igenom än någonsin tidigare.

Läs mer
Sanningssägarna – den nya reklamtrenden

Sanningssägarna – den nya reklamtrenden

Vi är komplexa varelser. Kanske därför gör vi också saker mycket mer komplext och invecklat än vad det kan, och borde vara. Vi i branschen har länge haft en förmåga att krångla till saker och ting. Linda in saker. Kanske är det ett arv av gamla modeller. Kanske är det

Läs mer
"Vi måste bli mer digitala"

”Vi måste bli mer digitala”

Under flera år har jag hört personer på höga positioner säga att vi måste bli mer digitala. Att slänga ur sig det uttalandet visar vilken digital inkompetens man själv har. Låt mig dra en metafor för att ge er en bild (vi finnar älskar metaforer). Att säga att jag vill

Läs mer

Media Genier igång – Barnens uppdrag: lösa klimatutmaningen

Nu startar årets upplaga av Media Genier. En tävling där mellanstadieelever tävlar med egna reklamkampanjer för en ideell organisation. Uppdragsgivaren i år är Världsnaturfonden WWF. Uppdraget – skapa en kampanj för att få fler vuxna att känna till och förstå vad vi kan göra för att lösa klimatutmaningen.

Läs mer
Marknadsförare – använd samma språk som VD och CFO!

Marknadsförare – använd samma språk som VD och CFO!

För många är det dags för budget 2019. Du har ett stort och viktigt ansvar för att göra en budget som gör att du med kommunikationen driver och skapar bästa förutsättningar för att era gemensamma affärsmål nås. Ett viktigt delmål i budgetprocessen är att VDn, CFOn och andra i ledningsgruppen

Läs mer

Anders Ericson slutar som VD för Sveriges Annonsörer

Anders Ericson väljer efter 19 år att sluta som VD för intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Läs mer
Hur är formen efter semestern?

Hur är formen efter semestern?

Beach 2018 är över men vår hälsa hägrar alltid som ett mål i våra livspusslande-liv. Även om köerna och trängseln på gymmen alltid är som värst efter alla nyårslöften dristar jag mig till att gissa att det inte bara är jag som efter semestern tänkt att nu så … Nämnda

Läs mer