Del 2: Karolina Åhs, Plantagen

Hallå Karolina, hur är läget i din marknadsorganisation just nu?

”Vi är givetvis påverkade av situationen och har vidtagit extra åtgärder. Eftersom läget har sett olika ut i de nordiska länderna har åtgärderna skilt sig åt, men på alla våra marknader har vi jobbat  mycket med att skapa trygghet för medarbetare och kunder. Det har till exempel handlat om att informera om hur vi förebygger smittspridning i butik, det har vi gått ut med både i egna och köpta kanaler. Men vårt största fokus just nu är att möta den stora efterfrågan som vi har, trots allt. Våren är vår mest hektiska period.”

Vad har varit den största utmaningen för er under coronakrisen?

”Att vara lyhörd för kundernas beteenden och reaktioner. Vi har jobbat i ett litet team som löpande har följt utvecklingen och säkrat upp att vi har rätt budskap och medieinvesteringar i förhållande till situationen. Vi har följt upp och utvärderat kanalvalen löpande för att det ska bli så rätt som möjligt. ”Ska vi använda den här kanalen?”. ”Vilket tonläge ska vi ha?”. Men i vår bransch är vi vana vid att följa förändringar i väder och vind, och att anpassa kommunikationen utifrån det. Det har varit en styrka under den här perioden, även om orsaken till anpassning berott på något vi aldrig upplevt förut.”

Vilka förändringar ser ni i kundernas beteende?

”Vi ser ett ännu större intresse än normalt, och jag ser det som ett tecken på hur viktigt växter och blommor är för människor just nu. Man blir glad av att ha växter omkring sig. Dessutom har människor mer tid över att göra fint och pyssla på balkongen eller i trädgården. Vi ser också att e-handeln har haft en väldigt god utveckling de senaste veckorna, och en ökad trafik till hemsidan.”

Har ni fått några insikter eller lärdomar under den här perioden som ni tar med er framåt?

”Eftersom coronasituationen påverkar så stora delar av organisationen har vi jobbat nära i tvärfunktionella team. Det har varit en förutsättning för att kunnat skapa den flexibilitet och förståelse som krävs på varje lokal marknad. Vi har kommit varandra närmare i organisationen, och det är något vi tar med oss framåt.”

Till sist, hur resonerar ni framåt kring er marknadsföring och marknadsinvesteringar?

”Vi kommer att fortsätta att vara lyhörda, följa kundernas beteende och ha en nära dialog med de delar i organisationen som är närmast kunden. Vi kommer att agera utifrån det, och säkra att vi är närvarande på marknaden för att ta vara på det stora intresset för blommor, växter och odling. Vi har varit lyckligt förskonade mot negativa försäljningsutveckling på grund av corona, vilket gör det möjligt för oss att hålla fast vid våra investeringar.”

Snabbfakta Plantagen:
Plantagen erbjuder ett brett sortiment av växter för hem, balkong och trädgård och bedriver verksamhet utifrån visionen ”förbättra livet med växter”. Plantagen, som startade i Norge för 30 år sedan, har idag över 140 butiker i Sverige, Norge och Finland samt e-handel i samtliga dessa länder. I Sverige finns 47 butiker. Plantagen ägs sedan 2016 av Ratos.