Del 1: Maria Engman, SGN Sport Sverige (Team Sportia/Sportringen/Bike Nation)

Hallå Maria Engman, hur är läget i din marknadsorganisation just nu?

”Krisen har naturligtvis påverkat oss precis som alla andra, och samtidigt kan vi konstatera att
det totalt sett går bra, även om det varierar beroende på butiksläge. Många av våra butiker finns på mindre orter ute i landet där invånarna värnar sin lokala sportbutik, och vår satsning med utomhussport och cyklar passar väldigt bra i tider som dessa när människor vill komma ut och aktivera sig. En annan bidragande faktor är kreativiteten hos våra butiksägare. De är engagerade entreprenörer som är vana att snabbt anpassa sig till nya situationer. För oss på marknadsavdelningen har en stor del av arbetet den senaste tiden handlat om att stötta handlarna i de aktiviteter och initiativ som sker lokalt. Det kan vara allt från ändrade öppettider och håll avståndet-skyltar till samarbeten med lokala restauranger eller att cykelförsäljningen flyttar ut och bedrivs utomhus istället för i butiken.”

Vad har varit den största utmaningen för er under coronakrisen?

”Vi har fått ställa om väldigt fort till att jobba med lokal produktion, samtidigt som vi ska hantera svåra frågor. Vågar vi bjuda in till en löparkväll? Ska vi ha några annonser överhuvudtaget? Hur kommunicerar vi säljbudskap nu? Det är lätt hänt att gå vilse. Tillsammans med våra handlare har vi provat oss fram, vilket har inneburit att vi har kommit varandra ännu närmare.”

Vilka förändringar ser ni i kundernas beteende?

”Det är tydligt att man uppskattar den lokala sportbutiken. Många kunder talar om att de gillar oss och aktivt väljer att stötta den lokala handlaren, det är roligt! Och för oss som lever för en aktiv livsstil är det också gott att se att många nu väljer att ta cykeln till jobbet istället för att åka kollektivt.”

Har ni fått några insikter eller lärdomar under den här perioden som ni tar med er framåt?

”Att alltid vara på tå, och kunna ställa om snabbt och hantera situationer som ändrar sig från en dag till en annan. Vi måste vara villiga att tänka om, se möjligheter och vara positiva. Vi vet till exempel att Fotbolls-EM och andra stora sportevenemang ställs in, och det påverkar oss såklart. Samtidigt vet vi att vi är många som kommer att spendera semestern på hemmaplan i år, och där kommer det att finnas en stor möjlighet för oss. Här behöver vi på marknadsavdelningen gå in och stötta med material och goa idéer som förenklar för handlaren.”

Till sist, hur resonerar ni framåt kring er marknadsföring och marknadsinvesteringar?

”I kristider hjälps man åt, och flera av våra handlare har kommit överens med sina samarbetspartners om specialavtal under krisen istället för att boka av annonsering.  Centralt ser vi såklart också över våra medieinvesteringar och vi har till exempel omallokerat marknadsbudgeten till att fokusera på cykel, aktiv fritid och utomhussport. På servicekontoret jobbar vi på med full styrka, och fokuserar på att stötta de lokala handlarna. Vi försöker också att vara kreativa och fila på vårt erbjudande. Det gäller att vara väl förberedd när krisen mattas av.”


Snabbfakta:
SGN Sport Sverige med sportkedjorna Team Sportia, Sportringen och Bike Nation har totalt 238 butiker över hela landet. Alla butiker drivs av fristående handlare och har eget utvalt produktsortiment. Team Sportia har fokus på utomhusträning som t. ex. cykel och löpning, Bike Nation är cykelhandlare som gått samman kring utbud, service och priser. Sportringen är en lokal sportkedja. Huvudkontoret för kedjorna ligger i Mölndal och samtliga företag ägs av SGN Group OY.