Så har mediebeteendet förändrats

Det har kanske aldrig varit så svårt att sätta en medieplan som det är just nu. Därför vill vi på Sveriges Annonsörer, genom vår medieexpert Peter Mackhé, ge en bild av hur mediebeteendet har förändrats och underlätta för dig som kämpar med att hitta den rätta mixen.

Eftersom mediepriserna normalt sett följer användarna kan du som har en budget – coronasituationen till trots – just nu köpa smart. Möjligheten att kommunicera, och dessutom till riktigt bra priser, är mycket stor. Flera medier erbjuder förändrade och flexibla ombokningsregler och ger dessutom gratis effektmätningar.

Den intensiva och täta nyhetsrapporteringen ökar trafiken i många kanaler, vilket innebär större möjligheter till räckvidd. Samtidigt handlar merparten av nyhetsrapporteringen om coronasituationen, och det är givetvis något som alla varumärken behöver ta hänsyn och förhålla sig till.

Konsumtionen av rörlig bild har ökat under coronakrisen. Linjär-tv ligger konstant, bortsett från nyhetsprogrammen där tittarsiffrorna har ökat markant. Men digital videokonsumtion har fått ett rejält uppsving med stora ökningar för play-tittande och kvällstidningarnas videotjänster. Startade strömmar har ökat med 48 procent och spenderad tid har ökat med 18 procent. Dessutom startas fler korta klipp jämfört med tidigare. Sammantaget betyder detta att räckvidden för OLV har ökat.

Radiolyssnandet är generellt väldigt stabilt, men de reklamfinansierade kanalerna ser en ökning i reklamrating mellan 16 och 30 procent jämfört med samma vecka föregående år.

Då människor rör sig mindre i stadskärnorna har utomhusbolagen justerat sina priser och erbjuder stor flexibilitet. Rörelsemönstret utanför själva citykärnan har däremot ökat.

I dagsläget finns inte säkra siffror på hur trafiken på sociala medier har påverkats av coronakrisen. Vi vet däremot att trafiken till mat- och drycksajter har ökat i takt med att vi spenderar mer tid hemma i köket. Detta skapar möjligheter för aktörer i dessa segment att hitta medier med bra räckvidd som matchar varumärket för just mat och dryck.

Sammanfattningsvis är det just nu en bra tid att se över vilka möjligheter som finns att kommunicera sitt varumärke. Trots att mycket har avstannat så kommer hjulen att börja rulla igen. Så vill du vara med när det tar fart behöver du hålla liv i relationen med alla som är i målgruppen för dina produkter eller tjänster.

Källa: Hear mediebyrå

Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler artiklar