alkoholreklam

Sveriges Annonsörers jurist: "Konsumentverket tar ut svängarna i kritik mot vinklubb"

Sveriges Annonsörer |

Konsumentverket riktar kritik mot Australian Wine Clubs marknadsföringsåtgärder.  Sveriges Annonsörers jurist Tobias Eltell, som har varit med och tagit fram branschens rekommendationer för marknadsföring av alkoholdrycker, tycker att Konsumentverket har tagit ut svängarna en aning.

Otydlig alkohollag skapar förvirring

Sveriges Annonsörer |

Den 1 juli skärps alkohollagstiftningen i Sverige. Bland annat innebär den nya alkohollagen ytterligare restriktioner för användningen av bilder i alkoholreklam. På en redan hårt reglerad marknad blir det nu ännu krångligare för alla alkoholannonsörer att veta hur de får kommunicera. Den största osäkerheten gäller annonsering och information på internet.- Den nya alkohollagen är oövertänkt. Det är tveksamt om förslaget står i proportion till vad som krävs för folkhälsan, säger Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell.