marknadsföring

Världens bästa marknadsföringsböcker har en sak gemensamt

Sveriges Annonsörer |

Strax efter det att Frankrike firat sitt VM-guld i fotboll la reklambyrån BBH upp en omröstning på Twitter, där uppgiften var att kora världens bästa marknadsföringsbok. Upplägget följde samma struktur som VM, med gruppspel, åttondelsfinaler, kvarts- och semifinaler och till sist en duell mellan två böcker i finalen.    

Hur ska jag följa upp investeringar i kommunikation? Hur ska jag veta vad som är viktigt och vad jag ska mäta?

Sveriges Annonsörer |

Här kommer del 2 i återvinningen av en krönika skriven av min kollega på Sveriges Annonsörer, Mats Rönne. Hans krönika, som jag verkligen tycker är värd att återvinna, handlar om att mäta marknadsföringens värde och nytta. 

Att mäta marknadsföringens värde

Sveriges Annonsörer |

Så här i årets slutskede brukar de flesta verksamheter göra bokslut och stämma av vad som åstadkommits under året, och frågan om att mäta marknadsföringens nytta och värde brukar vara högaktuell så här års. Som många vet är detta en fråga som ligger mig varmt om hjärtat. Jag tänkte därför avsluta året med att ge några råd och tips om detta som kanske kan bidra till att göra 2018 än mer framgångsrikt för dig som marknadsförare.

Populärt utbilda barn och unga om reklam – läromedlet Media Smart fyller 10 år

Sveriges Annonsörer |

2006 lanserades Media Smart i Sverige. Tio år senare är läromedlet som lär barn och unga att kritiskt granska reklambudskap mer aktuellt och populärare är någonsin.Sedan starten har närmare 25 000 material distribuerats till landets skolor och idag besöks lektionssidorna på Media Smart mer än 8 000 gånger varje månad. Populäraste lektionen senaste månaden är ”Att granska reklam” för elever i årskurs 4-6.

Lista: Här är bilmärkena svenskarna föredrar

Sveriges Annonsörer |

Volvo är bilvarumärket överlägset flest svenskar föredrar, när de får välja fritt bland de 15 mest säljande märkena. Nästan var fjärde säger sig föredra bilmärket Volvo framför föreslagna bilmärken. Det visar en färsk undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer inför bilens dag 28 oktober.

Sidor